منظور از بیماری های خون چیست؟

خون یک بافت زنده متشکل از سلول های خونی سفید و قرمز، مایع پلاسما، پلاکت ها و عوامل خونی مثل پروتئین هاست. پلاسما همان بخش مایع خون است که از آب، پروتئین و یون ها (نمک ها) تشکیل شده است. بیماری های خون تحت تاثیر عوامل مختلف باعث اختلال در یکی از این بخش ها می شوند و ممکن است بخش های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهند. متخصص خون با بررسی علائم بیمار و آزمایش های تخصصی او قادر است نوع دقیق بیماری را تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کند.

نکته قابل توجه این است که طیف وسیعی از بیماری های خون وجود دارد که تشخیص آنها از یک دیگر دشوار است؛ چرا که در موارد بسیاری علائم بیماری ها مشابه است و تمایز آنها تنها از طریق آزمایشات و عکس برداری های تخصصی امکان پذیر است.

منظور از دکتر متخصص خون چیست؟

برای بسیاری سوال است که متخصص خون و انکولوژی کیست و چه وظایفی دارد؟ بیماران در صورت مشاهده برخی علائم و مشکوک شدن به اختلالات خونی، برای تشخیص بیماری های مربوط به خون باید به دکتر خون مراجعه کنند. متخصص خون و انکولوژی در زمینه تشخیص و درمان بیماری های خون تخصص داشته و می تواند با طی کردن فرایندهای بالینی به مددجو کمک کند.

تخصص خون و انکولوژی شامل بررسی مشکلات گلبول های سفید، گلبول های قرمز، پلاکت ها، رگ های خونی، مغز استخوان، غدد لنفاوی، طحال، پروتئین های داخل خون و انواع بدخیمی هاست. بنابراین در ایران تشخیص و درمان بیماری  مثل سرطان نیز بر عهده دکتر متخصص خون است و یا حداقل این پزشک در درمان آن مداخله می کند.

علائم رایج بیماری های خون

خون از بخش های مختلفی تشکیل شده است که همین مسئله باعث می شود بیماری های مختلف خون علائم جداگانه ای داشته باشند. پزشک برای تشخیص دقیق بیماری های خون از علائم جزئی و آزمایش های دقیق استفاده می کند. با این وجود شما می توانید در صورت داشتن علائم زیر به بیماری مربوط به آن مشکوک شوید:

  1. علائم اختلال در گلبول های قرمز: خستگی، رنگ پریدگی، احساس سردی، ضعف و رنگ پریدگی

  2. علائم اختلال در گلبول های سفید: احساس بیماری و افزایش خطر ابتلا به انواع عفونت ها

  3. علائم اختلال در پلاکت ها: مشکل در انعقاد خون و خونریزی شدید و غیر قابل کنترل

رایج ترین بیماری های خون

رایج ترین بیماری های خون

رایج ترین بیماری های خون که در صورت تشخیص توسط دکتر خون باید سریعاً برای درمان یا کنترل آنها اقدام کنید شامل:

  • کم خونی (آنمی)

کم خونی زمانی اتفاق می افتد که تعداد گلبول های قرمز خون کمتر از مقدار کافی باشد. گلبول های قرمز وظیفه انتقال اکسیژن و برخی مواد دیگر به سایر نقاط بدن را دارند. زمانی که کم خونی داشته باشید بیش از حد احساس خستگی و سرما می کنید و حتی ممکن است سرگیجه داشته باشید. پزشک متخصص خون می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

  • تالاسمی

تالاسمی یکی از بیماری های ارثی است که بر روی تولید هموگولوبین تاثیر می گذارد و به نوعی باعث کم خونی می شود. بنابراین علائم این بیماری شباهت زیادی به کم خونی داشته و از خفیف تا شدید متغیر است. احساس خستگی، سرما، ضعف و سرگیجه از علائم این بیماری اند. در موارد شدید ممکن است فرد به تزریق دائمی خون احتیاج داشته باشد.

  • لوسمی

لوسمی نوعی بیماری است که در آن گلبول های سفید خون بیش از حد تکثیر پیدا می کنند و منجر به سرطان خون می شوند. این بیماری از مغز استخوان شروع شده و ممکن است حاد یا مزمن باشد؛ یعنی بیماری ممکن است آهسته یا سریع پیشرفت کند. گاهی لازم است برای درمان این بیماری پیوند مغز استخوان همراه با سایر روش های درمانی سرطان توسط متخصص خون صورت بگیرد.

  • لنفوم

لنفوم نیز نوعی سرطان خون است که غدد و اندام های لنفاوی را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیماری گلبول های سفید خون بدخیم شده و به طور غیر طبیعی تکثیر می شوند. این بیماری به دو نوع لنفوم هوچکین و غیر هوچکین تقسیم می شود و برای درمان آن باید از روش های درمانی سرطان استفاده کرد. پزشک متخصص خون و انکولوژی می تواند با پرتودرمانی، شیمی درمانی و ... به درمان این بیماری کمک کنید.

  • ترومبوسیتمی

ترومبوسیتمی نوعی بیماری است که باعث افزایش سرعت تولید پلاکت ها شده و حجم پلاکت ها را در خون به شدت افزایش می دهد. علت این بیماری هنوز مشخص نیست اما می تواند تاثیر جدی بر انعقاد خون داشته باشد؛ به طوری که احتمال دارد فرایند لخته شدن خون یا خونریزی  هر دو با اختلال مواجه شده و فرد نتواند واکنش درستی به آسیب های طبیعی بدن ارائه کند.

  • هموفیلی

هموفیلی به معنای کمبود پروتئینی خاص در پلاسما است که اختلال در انعقاد خون را به وجود می آورد. این بیماری کاملاً ژنتیکی است و ممکن است خفیف یا شدید باشد. در این بیماری ممکن است فرد بدون هیچ دلیلی شروع به خونریزی کند. در صورتی که احساس می کنید بدون هیچ دلیلی دچار خونریزی می شوید یا اینکه به زمان زیادی برای انعقاد خون در یک جراحت کوچک احتیاج دارید، توصیه می کنیم حتماً به یک پزشک متخصص خون مراجعه کنید.

بهترین متخصص خون کیست؟

تقریباً همه افراد از اهمیت بیماری های خونی آگاهی دارند و سعی می کنند برای تشخیص و درمان این بیماری ها بهترین متخصص خون را پیدا کنند. بهترین متخصص هماتولوژی کسی است که در این زمینه تخصص و تجربه داشته و به نیازهای بیمار خود اهمیت می دهد. شما عزیزان می توانید برای ارتباط با بهترین متخصص خون و انکولوژی و رزور نوبت در  شهر خود، از طریق سایت های معتبر اقدام کنید.