بطوری که در کشور های پیشرفته مانند فرانسه 30 درصد از انرژی که در کاخانه ها استفاده میشود مربوط به هوای فشرده و ابزاری بادی است. که مستقیما از باد استفاده می کنند. استفاده از ابزارهای بادی و هوای فشرده در صنایع تولیدی، چاپ و بسته بندی، صنایع شیمایی و پلاستیک وهمچنین صنایع ریسندگی و بافندگی بسیار پر کاریرد است.

کارخانه ها برای استفاده از ابزارهای بادی مستلزم راه اندازی سیستم هوای فشرده هستند. یک سیستم هوای فشرده میتواند شامل ،کمپرسور، لوله و اتصلات، واتر تراپ( تله اب گیر)،مخزن ذخیره،میکرو فیلتر و درایر های جذبی یا تبریدی باشد. در ادامه قصد داریم با اجزای مختلف این سیستم اشنا بشویم.

کمپرسور،تولید کننده باد

کمپرسور،تولید کننده باد

کمپرسور ها مهم ترین دستگاه سیستم های هوای فشرده هستند. این ماشین الات به وسیله سوخت دیزل یا برق میتوانند هوای اطراف خود را متراکم بکنند. کمپرسور ها داری تنوع زیادی هستند .اما کمپرسور های صنعتی که اغلب در صنایع تولیدی استفاده میشوند یا کمپرسور های پیستونی با ظرفیت هوادهی بیش از 250 لیتر بر دقیقه یا کمپرسور های اسکرو هستند.

عملکرد کمپرسور های پیستونی بسیار مشابه به موتور و سلیندر های اتومبیل است. این کمپرسور ها معمولا روی یک مخزن مونتاژ میشوند و شامل سیلندر تولید کننده هوا و الکتروموتوری است که ان را به حرکت درمی اورد. ظرفیت هوای دهی این کمپرسور ها در بازه 250 لیتر تا 2000 لیتر بر دقیقه جای میگرند.

نوع دیگر کمپرسور های صنعتی، اسکرو ها هستند. این دستگاه ها قدرت هوادهی بالایی دارند. و استفاده از ان باعث افزایش راندمان سیستم های هوا میشود. این کمپرسور ها برخلاف کمپرسور های پیستونی معمولا روی مخزن مونتاژ نمیشوند بلکه داخل یک شاسی اختصاصی نصب میشوند. از دیگر مزیت های کمپرسور های اسکرو دائم کار بودن این دستگاه ها است. کمپرسور های پیستونی نیاز دارند بعد مدتی کار خاموش شوند تا دچار خرابی نشوند. اما کمپرسور های اسکرو را میتوان در طول روز بصورت کامل روشن نگه داشت.

واتر تراپ (تله ابگیر)

واتر تراپ مخزنی کوچکی است که بعد از خروجی کمپرسور اسکرو قرار میگیرد و میتواند تا درصد قابل توجهی از رطوبت هوای کمپرسور را بگیرد و توسط شیر اتور درین تخلیه بکند. واتر تراپ برای صنایع حساس به رطوبت در کنار درایر های تبریدی یا جذبی پیشنهاد می شود. تله اب گیر اولین راهکار برای کنترل رطوبت هوا است

مخزن ذخیره هوا

مخزن ذخیره هوا

هوای تولیدی از کمپرسور در داخل مخزن هوا،ذخیره میشود. این مخزن در کمپرسور های پیستونی معمولا زیر کمپرسور نصب میشود اما در مدل های اسکرو مخزن به فاصله یک متر از کمپرسور نقرار میگیرد. جنس مخزن ذخیره از ورق های اهنی ST37 یا الیاژهای دیگر است که برای مقاومت در برابر فشار تست و فشارکاری مطابق با استاندارد های مخازن تخت فشار مناسب هستند. لوازم جانبی زیادی را میتوان روی مخزن ذخیره هوا نصب کرد که میتوان به مانومتر برای اندازه گیری فشار درون مخزن،سوپاپ اطمینان، اتور درین یا شیر تخیله دستی برای خارج شدن رطوبت از مخرن اشاره کرد.

میکرو فیلتر

هوای کمپرسور ممکن اس در اثر فشرده شدن یا عوامل محیطی دچار الودگی شود. این الودگی میتواند برای صنایع غذایی،دارویی یا صنایع شیمیایی مضر باشد به همین دلیل پس از مخزن ذخیر و پس از داریر دو یا چند میکرو فیلتر از نوع AA – AC ویا AO نصب میشود. وظیفه این میکرو فیلتر ها به دام انداختن الودگی وذرات معلق در هوا است.

درایر

درایر

هوا همیشه مقداری بخار اب دارد این بخار هنگامی که هوا توسط کمپرسور متراکم میشود وارد لوله کشی ها و ابزار های پنوماتیک میشود. از طرفی هوا در هنگام متراکم شدن افزایش دما پیدا می کند که به تبع ان دمای بخار اب نیز افزایش می یابد. بر اثر پدیده ای بنام نقطه شبنم هنگامی که دما هوای فشرده کاهش می یابد بخار ابی که در ان وجود دارد شروع به تبدیل شدن به اب می کند . این رطوبت می تواند اسیب های جدیی به ابزارهای بادی یا پنوماتیک بزند. از طرفی میتواند لوله کشی ها را دچار زنگ زدگی بکند.

برای جلوگیری از این اتفاق قبل از رسیدن هوا به ابزار های پنوماتیک درایر نصب می کنند. بستگی به میزان رطوبت هوا و دمای محیط میتوان یکی از درایر های تبریدی یا جذبی استفاده کرد. درایر های تبرید می توانند دمای هوای فشرده را به میزان 3 درجه کاهش دهند. این اتفاق باعث میشود تا مقادر زیادی از از رطوبت در درون درایر تبدبل به اب شود. و در نهایت از طریق شیر برقی درایر به خارج از سیستم هدایت شود.

کارکرد درایر های جذبی با دایرهای تبرید بسیار متفاوت است. در درایرهای تبریدی دو برج از موادی که میتوانند رطوبت هوا را بگیرند پر شده اند. هوا هنگام حرکت از این دو برج رطوبت خود را به انها تحویل می دهد.در نتیجه هوای خروجی خشک میشود. مزیت درایرهای جذبی نسبت به درایر های تبریدی هوای خشک تر از درایر های جذبی است. از درایر های تبریدی برای مناطقی که نقطه شبنم 3 درجه سانتی گراد دارد و از درایر های جذبی برای مناطقی که نقطه شبنم تا 70- دارند استفاده میشود.

بوستر

بوستر ها یک راه بسیار مقرون بصرفه برای افزایش فشار هوا هستند. بطور استاندارد کمپرسور های اسکرو و پیستونی برای فشار 10 بار طراحی میشوند. اما اگر صنایعی مانند صنایع پلاستیک را در نظر بگیریم. این فشار هوا بسیار نا چیز است. از همین رو در سیستم هوای فشرده از بوستر نیز استفاده می کنند. بوستر ها به عنوان وردی، هوای با فشار کم مانند 10 بار را میگیرد. و ان را تا فشار 40 بار فشرده می کنند. منطقی است که این افزایش فشار باعث کاهش هوادهی میشود اما این هوادهی بسیار بیشتر از کمپرسور های فشار قوی است. همچنین برای بوستر ها میکروفیلتر، درایر و حتی مخزنی مخصوص نیاز است. زیرا تجهیزات عادی قادر به تحمل فشار 40 بار نیستند.

نتیجه گیری

سیستم های هوای فشرده امروزه قلب تپنده هر کارخانه و کارگاهی است زیرا استفاده از نیروی هوای فشرده در کنار قدرت و کارایی امنیت بسیار بالایی را نیز دارند همچین در ابتدا شاید هزینه تهیه سیستم هوای فشرده بسیار بالا باشد اما این هزینه به راحتی با افزایش راندمان خط تولید جبران میشود.اما تهیه سیستم های هوای فشرده نیاز به مشاوره و استفاده از تجربیات فردی متخصص و اگاه دارد.

اگر در مورد خرید کمپرسور اسکرو یا دیگر تجهیزات هوای فشرده نیاز به مشاوره دارید میتوانید به وب سایت کمپرسور حسنی سر بزنید. ( روی این لینک کلیک کنید) و از مشاوره رایگان درمورد سیستم های هوای فشرده و کمپرسور اسکرو دریافت کنید.