از این‌رو، شناخت بازار آن می‌تواند راهی برای پیش‌برد پروژه‌های مختلف باشد. این سایز از تیرآهن‌ها می‌توانند تنش‌های برشی و لنگر خمشی را تحمل کنند. تیرآهن ۱۴ را به شکل‌های مختلف به بازار عرضه می‌کنند.

به‌عبارت بهتر، هم به‌شکل شاخه و هم کیلویی امکان خرید آن وجود دارد. پرسشی که درباره این محصولات فولادی مطرح می‌شود، این است که تیرآهن ۱۴ اصفهان چند کیلو است؟ درباره این موضوع در ادامه بیشتر خواهید خواند.

تیرآهن ۱۴ و کاربردهای آن چیست؟

یکی از مهم‌ترین پروفیل‌های تولیدی داخل، تیرآهن ۱۴ است. این محصول پرطرفدار و کاربردی در کارخانه‌های مشهور داخلی تولید و روانه بازار می‌شود. کاربردهای این تیرآهن هم بسیار زیاد است. از جمله کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای پوشش‌دادن سقف‌ها؛

  • ساخت نعل؛

  • تولید ستون و خرپا؛

  • ایجاد پل‌های لانه‌زنبوری.

برای ساختن و تولید تیرآهن‌های ۱۴ از آلیاژهای فولادی مختلفی مانند ST44، ST37  و ST52استفاده می‌شود. شایان‌ذکر است که نگهداری از تیرآهن‌های ۱۴ هم به صرف دقت، وقت و هزینه نیاز دارد. این مقاطع نسبت به تغییرات آب‌وهوایی حساس هستند. بنابراین همیشه باید دقت کنید که در انتخاب محصولی از میان انواع تیرآهن حواستان به مقوله نگهداری و رسیدگی به آنها هم باشد.

تیرآهن ۱۴ چند کیلو است؟

تیرآهن‌های ۱۴ به‌طور شاخه‌ای در بازار عرضه می‌شوند. طول آنها هم حدود ۱۲ متر است. تیرآهن اصفهان از معروف‌ترین تیرآهن‌های ۱۴ بازار است. اگر بخواهید بدانید که وزن تیرآهن ۱۴ اصفهان چند کیلو است و با چه وزنی در بازار قابل‌دسترسی است، باید بدانید که این وزن در حدود ۱۵۵ کیلوگرم است.

به‌عبارت بهتر، وزن معمول و رایج تیرآهن‌های ۱۴ به‌این ترتیب است و البته محصول با اوزان دیگری هم در بازار قابل‌خریداری است. محصولات موجود در بازار در وزن‌های سبک و متوسط هم موجودند که به‌ترتیب در مورد نخست، ۱۲۰ کیلو وزن دارند و در مورد بعدی ۱۳۰ کیلوگرم وزن.

وزن تیرآهن‌ها روی ارزش و قیمت‌شان اثر می‌گذارد. برای مثال، قیمت تیرآهن ۱۴ اصفهان نسبت به انواع دیگر آن یعنی تیر‌آهن ۱۶ و ۱۸ ارزان‌تر است و کارکرد هریک از انواع تیر با یکدیگر تفاوت دارد.. برای مثال، تیرآهن‌های ۱۴ نسبت به موارد دیگر ظریف‌تر و سبک‌تر هستند. در نتیجه در برخی از پروژه‌ها که پای سازه‌های سنگین به‌میان است و تعداد طبقات زیادی وجود دارد، از تیرهای سنگین‌تر استفاده می‌شود.

وزن تیرآهن 14 اصفهان

شیوه محاسبه وزن تیرآهن چیست؟

محاسبه وزن مقاطع فولادی اهمیت زیادی دارد. این موضوع روی قیمت‌شان اثرگذار است. برای مثال، قیمت تیرآهن ۱۴ اصفهان در گروی وزن آن هم هست. پس باید با فرمول‌ها و روش‌های اندازه‌گیری وزن آشنایی داشته باشید. تیرآهن‌ها از نقطه‌نظرات گوناگون تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از این‌ها به ترتیب زیر است:

  • هاش و تیرآهن معمولی؛

  • لانه‌زنبوری؛

  • دوبل.

از آنجا‌که وزن تیرآهن اصفهان با وزن تیرآهن در استاندارد اشتال یکی است، اگر بخواهید وزن هریک از انواع تیر اصفهان را اندازه بگیرید، باید از فرمولی مخصوص به خود بهره ببرید. به این فرمول‌ها توجه کنید:

شیوه حساب‌کردن وزن تیرآهن معمولی و هاش:

طول تیرآهن (m) × وزن یک متر از تیرآهن از جدول اشتال = وزن تیرآهن معمولی یا هاش (Kg)

محاسبه وزن تیرآهن لانه‌زنبوری:

طول تیرآهن (m) × وزن یک متر از تیرآهن لانه زنبوری از جدول اشتال = وزن تیرآهن لانه زنبوری (Kg)

محاسبه وزن تیرآهن دوبل:

۲ × طول تیرآهن هاش (m) × وزن یک متر از تیرآهن هاش از جدول اشتال = وزن تیرآهن دوبل (Kg)

چه کارخانه‌هایی تیرآهن ۱۴ تولید می‌کنند؟

تولیدات داخلی در حوزه محصولات فلزی و فولادی رشد بسیاری داشته و دارند. بسیاری از کارخانجات وطنی در زمینه تولید و عرضه محصولاتی نظیر تیرآهن فعالیت می‌کنند. از شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • فولاد خوزستان؛

  • پروفیل صنعت ماهان؛

  • فولاد ناب تبریز؛

  • مجتمع جهان فولاد غرب کرمانشاه؛

  • مجتمع تولیدی فولاد صنعت بناب.

کیفت، وزن و قیمت انواع تیرآهن در هرکدام از این برندها متفاوت است، از این‌رو شناخت تولیدکنندگان این مقطع فولادی می‌تواند در انتخاب آگاهانه شما بسیار تاثیرگذار باشد. 

قیمت تیرآهن 14 اصفهان

عوامل اثرگذار بر قیمت تیرآهن چیست؟

انواع تیرآهن براساس وزن تعیین قیمت می‌شوند. برای مثال، وقتی بدانید که تیرآهن اصفهان چند کیلو است و سفارشتان را براساس وزن موردنیازتان ثبت می‌کنید، تولید فاکتور دقیق خرید مقدور می‌شود. اما باید بدانید که عوامل متنوع و متعددی می‌توانند بازار تیرآهن‌ها را تحت‌الشعاع قرار بدهند. یکی از این عوامل که حتما خودتان هم حدس می‌زنید، نوسانات ارزی است.

با تغییر ارزش دلار، محصولات موجود در بازار مقاطع فولادی هم دچار تحولات می‌شوند. علاوه بر این‌ها، هزینه انبارداری یا مقوله حمل‌ونقل هم روی تغییر قیمت تیرآهن‌ها اثرگذارند. اینجاست که موضوع نیاز به منبعی قابل‌اعتماد برای استعلام‌گیری قیمت‌های در نوسان ضرورت پیدا می‌کند.

با وجود پایگاه‌هایی که امکان استعلام‌گیری قیمت‌ها را به‌خوبی فراهم می‌کنند، شما می‌توانید برای خرید و تهیه تیرآهن‌های موردنظر برای پروژه‌تان تصمیم‌گیری کنید و برنامه‌ریزی داشته باشید. یادتان باشد که عوامل دیگری هم روی قیمت تیرها اثر دارند. برای مثال، تغییرات عرضه‌وتقاضا که خود آنها هم در گروی عواملی مانند فصل ساخت‌وساز یا بازار مسکن هستند.

در آخر

اگر در حوزه ساخت‌وساز فعالید یا در صنایعی مشغول به کار هستید که با خرید و تهیه تیرآهن سروکار دارد، لازم است که نگاهی دقیق به بازار و قیمت‌ها داشته باشید. برای آگاهی از قیمت‌ها هم باید بازار را زیر نظر بگیرید و به اطلاعات دقیق و در عین‌حال جامعی از تولیدات کارخانجات مختلف دست پیدا کنید. چنین فرایندی مستلزم شناخت پایگاهی است که همه اطلاعات را در کنار هم به شما ارائه می‌کند. یکی از این پایگاه‌ها، بازرگانی فولاد آیرومارت (پیشروصنعت نفت آسیا) است.

این مجموعه با استعلام قیمت انواع محصولات به شما کمک می‌کند که برای خرید محصولات موردنظرتان دید درست و دقیقی پیدا کنید. برای مثال، اگر قصد آگاه‌شدن از قیمت تیرآهن ۱۴ کرمانشاه را دارید، باید بدانید که مراجعه به آیرومارت برایتان مفید خواهد بود. این پایگاه، اطلاعات مربوط به نرخ محصولات فولادی و استیل را به‌روز به شما ارائه می‌کند. ضمن اینکه تحلیل‌هایی هم درباره نوسانات بازار در اختیارتان قرار می‌دهد.

آیرومارت در خصوص تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی هم فعال است و از راه‌های زیر می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید:

  • با شماره تلفن 02145306 تماس بگیرید.

  • به وبسایت iromart مراجعه کنید.

آشنایی با آیرومارت برای کسانی که در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی فعالیت دارند، بسیار مفید و مناسب خواهد بود. شک نکنید!