افزایش هوش مالی یک مقوله مهم در دنیای امروز تلقی می شود. چه یک فرد عادی باشید و یا کسی که مدیریت یک سازمان و مجموعه را بر عهده دارد، هوش مالی و ارتقای آن می تواند در مدیریت هزینه ها، بررسی وضعیت اقتصادی، حفظ و پیشرفت سرمایه شما مفید باشد. در ادامه این مقاله با توضیحات بیشتر راجع به این موضوع، به ارائه راهکارهایی جهت تقویت هوش مالی می پردازیم و شما را با بهترین کتاب ها در این زمینه آشنا خواهیم کرد.

منظور از هوش مالی چیست؟

افزایش هوش مالی در دنیای امروز، از جمله نیازهای بشر است تا بتواند علاوه بر مدیریت هزینه های خود، تعامل بهتری با دیگران داشته باشد. امروزه دنیا در عصر تجارت جهانی و رقابتی قرار دارد و به همین خاطر اهمیت هوش مالی در شرکت ها و سازمان ها بیشتر از سایر زمینه ها حس می شود. این نوع موفقیت را می توان از طریق نظم مالی، تعیین هدف و بررسی های دوره ای به دست آورد.

هوش مالی مجموعه مهارتی متشکل از پنج شایستگی است. از جمله هوش مالی در کسب درآمد، حفظ پول، استفاده و بودجه بندی آن و نیز هوش مالی در پیشرفت. برای موفقیت کامل در این زمینه، باید تمام پنج شایستگی به کار گرفته شده و اجرا شوند. سرمایه گذاری و مالیه، زبان تجاری است که در همه سازمان ها به رسمیت شناخته‌ شده و مورد استفاده قرار می گیرد. این فاکتور مهم، مخرج مشترکی است که همه سازمان ها بر اساس آن قضاوت می شوند.

هوش مالی می تواند به مدیران شرکت ها کمک کند تا از نظر اقتصادی، وضعیت شان را بهتر درک کنند و مناسب با آن عمل نمایند. مدیران غیرمالی نباید هنگام ارائه مجموعه ای از اعداد گیج شوند. از طرفی هدف هوش مالی این است که اطمینان حاصل شود وقتی اعدادی به مدیران غیرمالی ارائه می گردد، به اندازه کافی صلاحیت داشته باشند تا آنها را درک کنند.

در تعریف دیگر اگر بخواهیم این مسئله را به صورت شخصی تر بیان کنیم، هوش مالی دانش و توانایی افراد است که ثروت سازی می کند. ارتقا و افزایش هوش مالی به آنها کمک می کند تا در مدیریت بحران های مالی و نیز حل مسائل این حوزه، شم اقتصادی و مدیریت بهتری داشته باشند.

تقویت هوش مالی

راه های تقویت هوش مالی

دکتر ماکان آریا پارسا مدیر هولدینگ پارس پندار نهاد و چند کسب و کار موفق دیگر معتقد است که تقویت هوش مالی و افزایش آن می تواند مزایای زیادی برای یک فرد به همراه داشته باشد. با این وجود ممکن است بسیاری از افراد به آن توجهی نداشته و یا آنکه از روش ها و ایده هایی که دارند، نتوانند به درستی استفاده کنند. گاها این ایده ها در بسیاری موارد اشتباه بوده و کارایی ندارد. برای آشنایی بیشتر با شخصیت دکتر آریا پارسا و کسب و کارهای تحت مدیریت ایشان می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید.

https://ariaparsa.com/

چگونگی افزایش هوش مالی

از جمله برخی عادت ها و راه هایی که منجر به افزایش هوش مالی می شود، می توان گفت:

  • تمرکز بر روی پس انداز و ارزیابی هزینه ها: یکی از اصلی ترین روش هایی که می تواند در کنار دیگر نکات، به شما در این زمینه کمک کند، پس انداز و ارزیابی هزینه ها است. بهتر است هر روز، هفته یا هر ماه یک ارزیابی به همراه فهرستی از هزینه های خود داشته باشید. این کار می تواند علاوه بر درگیر کردن شما در مسائل مالی، به مدیریت بهتر امور این حوزه کمک کند تا هزینه های مهم را پیگیری کنید و هزینه هایی غیر ضروری را مشخص نمایید.

  • خواندن کتاب و منابع: چه طرفدار کتاب‌های صحافی سنتی یا کتاب‌های الکترونیکی باشید یا خیر، خواندن کتاب‌ها و مجلات راهی عالی برای افزایش ضریب هوشی مالی شماست. مانند هر موضوع دیگری، کتاب های زیادی در زمینه سواد مالی و مدیریت وجود دارد. برخی از بهترین منابع کتاب چاپی و الکترونیکی را در بخش بعدی به صورت کامل به شما معرفی خواهیم کرد.

  • استفاده از تجربیات و گفتگوهای کارشناسان: در این زمینه، شما می توانید با دنبال کردن برنامه هایی که در آنها کارشناسان و مدیران مالی مصاحبه می کنند، از دانش و تجربه آنها در این حوزه استفاده کنید. این دسته از افراد می توانند علاوه بر مدیریت بهتر این گونه امور در زندگی شخصی، به شما در حوزه تجاری و کاری نیز کمک کنند.

  •  کمک گرفتن از مشاور مالی: روش دیگر در چگونگی افزایش هوش مالی، کمک گرفتن از افراد متخصص است. کسانی که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کنند، می توانند راهنمایی های بهتری ارائه دهند. شما می توانید در بخش های تخصصی تر، از این راهکار برای افزایش دانش و تقویت عملکرد هوش مالی خود استفاده نمایید.

بهترین کتابها برای افزایش هوش مالی

بهترین کتاب ها برای افزایش هوش مالی

دکتر آریا پارسا کتاب های بسیاری در زمینه افزایش هوش مالی سراغ دارند. انواع مختلف کتاب برای افزایش هوش مالی توسط نویسنده های قهار و توانا در این حوزه نگارش شده است. برخی از آنها عبارتند از:

  • پدر ثروتمند، پدر فقیر: اولین پیشنهاد ما برای افزایش هوش مالی، کتاب پدر پولدار و فقیر است. این مورد از کتب مشهور در این زمینه است که در سال 2001 منتشر شد و توانست فروش بسیار زیادی را تجربه کند. کتاب توسط رابرت کیوساکی نگارش شده است و داستان زندگی دو فرد را روایت می کند. کسی که مسیر معمول جامعه یعنی درس خواندن را دنبال کرده و دیگری که ترک تحصیل می کند. همچنین داستان به تفاوت های رویکرد زندگی پدرانشان نیز اشاره می کند و به خوبی هوش مالی را به شما می آموزد.

  • میلیونر اتوماتیک: این کتاب با بیان جزئیات راجع به برنامه ریزی و ثروت سازی، مطالب خود را به صورت متمرکز در این حوزه بیان می کند. کتاب توسط دیوید باخ منتشر شده و راهکارهای خوبی را در این زمینه ارائه می کند.

  • سرمایه گذار هوشمند: از جمله پرفروش ترین کتاب های دیگری که در این زمینه باید به آن اشاره شود، اثری از بنجامین گراهام به نام سرمایه گذار هوشمند است. این کتاب اولین بار در سال 1949 منتشر شده است و در رابطه با درآمدزایی و ضررهای مالی توضیحات خوبی را ارائه می کند.

  • مانی ماستر:  در این کتاب هفت گام ساده برای آزادی مالی را بر اساس توصیه‌های بهترین سرمایه‌گذاران میلیاردر جهان که توسط تونی رابینز مصاحبه شده است، می خوانید. تونی رابینز ده سال تحقیق را به این کتاب اختصاص داد. پس از بحران مالی سال 2008، او تصمیم گرفت به مردم عادی کمک کند تا آینده ای خوبی داشته باشند. او در این کتاب، استراتژی های افراد بزرگی همچون ری دالیو، وارن بافت، جک بوگل را بیان کرده است. این کتاب شامل موضوعات مختلفی است. از جمله تغییرات طرز فکر، نکات صرفه جویی و تخصیص دارایی. متن مصاحبه ها به تنهایی می تواند بسیار ارزشمند باشد.

هوش مالی کودکان

راه های افزایش هوش مالی کودکان

افزایش هوش مالی تنها برای افراد بزرگسال و یا مدیران خلاصه نمی شود. شما می توانید با آموزش های خلاقانه و موثر، این مهارت را در فرزندان خود مانند یک نهال کاشته و آنها را رشد دهید. افزایش هوش مالی کودکان می تواند از طرق مختلفی انجام شود که عبارتند از:

  • خواندن کتاب: بهترین راهکار کسب اطلاعات از منابع مختلف است. یکی از بهترین کتاب هایی که در این زمینه خاص کودکان ساخته شده، اثر "چرا این ها را در مدرسه یادم‌ ندادند؟" از کری سیگل می باشد.

  • آموزش سرمایه گذاری: به فرزندتان کمک کنید تا بتواند برای چیزی که به آن علاقه دارد، پول خود را جمع کند. شما می توانید به ازای هر کار خوب او پاداش دهید و یا در برخی هزینه ها کمک های کوچکی به او اعطا کنید. با این کار او می تواند به تدریج پول های خود را ذخیره کرده و خرج کند.

  • الگوی خوبی باشید: کودکان از شما الگوبرداری می کنند. بنابراین بهتر است در امور مالی، عادت های خوبی داشته باشید تا فرزندانتان بتوانند از شما الگو گرفته و آنها نیز این کار را انجام خواهند داد.

  • بودجه بندی خانه: زمانی که فرزندانتان نوجوان شدند، می توانید به تدریج برخی از کارها مانند مدیریت هزینه خانه را به آنها محول کنید. به عنوان مثال برای یک هفته یا یک ماه این کار را انجام دهید. این عمل می تواند به آنها در ایجاد نگرش نسبت به امور مالی کمک کند. همچنین باعث می شود تا آنها به سمت این گونه موضوعات سوق داده شوند و در سنین جوانی، مهارت بهتری داشته باشند.