البته بیشتر هنگامی که راننده مقصر تصادف باشد از بیمه بدنه خود استفاده می کند تا زیان های مالی خود را جبران نماید. در این محتوا می خواهیم بررسی کنیم که «آیا در صورت مقصر نبودن نیز می توان از خدمات بیمه بدنه استفاده کرد؟» اگر می خواهید پاسخ این سوال را دریافت کنید، ما را تا پایان محتوا همراهی کنید.

حتما تا به حال این سوال بارها ذهن شما را به خود مشغول کرده است، « آیا در صورت مقصر نبودن در حادثه نیز می توانیم از خدمات بیمه بدنه خود برای جبران خسارت استفاده کنیم؟» باید بگوییم که جواب این سوال «بله» است. اما باید شرایطی را نیز مد نظر قرار دارد. در ادامه این شرایط را بررسی خواهیم کرد.

مبحث اول در صورتی است که راننده متخلف به هر دلیل بیمه شخص ثالث نداشته باشد. همانطور که می دانید، بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری است. بیمه شخص ثالث تمامی خسارات مالی و جانی شخص ثالث را تا سقف مورد نظر جبران خواهد کرد. اما در صورتی که راننده متخلف بیمه شخص ثالث نداشته باشد یا تاریخ اعتبار بیمه منقضی شده باشد، فرد آسیب دیده می تواند برای جبران خسارات مالی خود از بیمه بدنه استفاده نماید.

مبحث دوم زمانی اتفاق می افتد که خسارات وارد شده به فرد زیان دیده، بیش از سقف مجاز پوشش مالی بیمه شخص ثالث باشد. در این صورت بیمه گزار می توان برای جبران کامل خسارات مالی خود، از بیمه بدنه استفاده نماید.

استفاده از بیمه بدنه در صورت فرار کردن راننده مقصر

یکی دیگر از مواردی که ممکن به وفور شاهد آن باشیم، فرار کردن راننده متخلف از صحنه تصادف است. در صورتی که راننده متخلف از صحنه تصادف فرار کند نمی توان از بیمه شخص ثالث او، برای جبران خسارات مالی فرد زیان دیده استفاده کرد.

در این صورت فرد آسیب دیده می تواند از بیمه بدنه خودرو خود برای جبران خسارات وارد به خودرو استفاده نماید. البته شرکت بیمه می تواند پس از پیدا شدن فرد متخلف اقدامات لازم را انجام داده و مبلغ خسارات را طی اقساطی از راننده متخلف اخذ نماید.

مدارک لازم برای دریافت خسارت

بیمه بدنه

برای دریافت خسارت بیمه بدنه شما نیازمند شواهد و مدارکی هستید که آسیب دیدن خودرو شما در صحنه تصادف را آشکار کند. شما باید طی 5 روز پس از وقوع حادثه به یکی از شعبات پرداخت خسارت مراجعه کرده و اقدام به تشکیل پرونده نمایید. سپس خودرو شما مورد بررسی کارشناسان قرار می گیرد و مرحل پرداخت خسارت انجام خواهد شد. اما مدارک لازم برای ارائه به شعبات دریافت خسارت، شامل موارد زیر می باشند:

• ارائه مدارک شناسایی راننده متخلف

• ارائه مدارک شناسایی خودرو

• گزارش نیروی انتظامی در صورت وقوع تصادف

• ارائه بیمه نامه

• ارائه کروکی حادثه در صورت وجود

• ارائه نظر کارشناس بیمه 

• ارائه فاکتور تخمینی توسط کارشناس

• فاکتورهای مربوط به تعمیر، حمل و نگهداری خودرو

با ارائه این مدارک می توان مراحل دریافت خسارت از بیمه بدنه را تکمیل کرد. شرکت بیمه پس از بررسی مدارک و صحت سنجی آنها، خسارات مربوط به شما را پرداخت خواهد کرد.

مراحل دریافت خسارت از بیمه بدنه

بیمه-بدنه

برای دریافت خسارت از بیمه بدنه باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

1. پس از وقوع حادثه با مامورین راهنمایی و رانندگی تماس گرفته و وقوع حادثه را گزارش کنید. ماموران کروکی های لازم و صورت جلسه مربوطه را تنظیم کرده و آن را در اختیار مقامات انتظامی قرار می دهند.

2. باید گزارش مقامات انتظامی، شرح تصادف، کروکی و... را دریافت نمایید.

3. طی پنج روز پس از وقوع حادثه باید به یکی از شعبات دریافت خسارت مراجعه کرده و با ارائه مدارکی که پیش تر در مورد آنها توضیح دادیم، اقدام به تکمیل پرونده نمایید.

4. پس از تشکیل پرونده، شرکت بیمه کارشناسان خود را برای بررسی صحت و سقم اظهارات شما و برآورد هزینه تعمیر خودرو می فرستد. کارشناسان با بررسی خودرو مقدار تخمینی خسارات وارد شده به خودرو را برآورد کرده و گزارش خود را در اختیار شرکت بیمه قرار می دهند.

5. شرکت بیمه با بررسی نظریه کارشناس و مدارک مربوطه، پس از اثبات صحت ادعای شما، برگه ای به عنوان رسید دریافت خسارت به شما ارائه می دهد.

6. شما می توانید پس از موعد مقرر، با ارائه رسید دریافت خسارت بیمه بدنه، خسارت خود را دریافت نمایید.

با گذراندن این مراحل می توانید به راحتی خسارت خود را از شرکت های بیمه دریافت نمایید.

بهترین بیمه بدنه کدام است؟

بهترین بیمه بدنه، بیمه ای است که شامل پوشش های اضافی مناسبی باشد تا در صورت وقوع حوادثی دیگر نیز خودرو شما تحت پوشش بیمه قرار گیرد. همچنین مبلغی که به عنوان حق بیمه پرداخت می کنید نیز در معیار سنجش بهترین بیمه بدنه نقش خواهد داشت.

بدیهی است، بیمه ای برای بیمه گزار بهترین خواهد بود که علاوه بر ارائه خدمات مناسب، از قیمت مناسبی نیز برخوردار باشد. بنابراین بهتر است از بیمه ای استفاده کنید که شرایط تخفیفی خوبی داشته باشد. در صورت رعایت دو شرط مطرح شده می توانید بهترین بیمه بدنه را برای خود تهیه نمایید.

برای مشاوره و دریافت اطلاعاتی در مورد بهترین بیمه برای خودرو خود، می توانید با مشاوره رایگان شرکت بیمه با ما ارتباط برقرار کنید. مشاورین ما در مجموعه بیمه با ما، تنها در ازای دریافت مشخصات خودرو شما، بدون پرداخت هیچ هزینه ای، به شما کمک می کنند تا بهترین بیمه بدنه بیمه باما را برای خود انتخاب کنید.

کلام آخر

همانطور که بررسی شد، شما در صورت داشتن شرایطی می توانید برای جبران خسارات خود، در صورت عدم تقصیر نیز از بیمه بدنه خودرو خود استفاده نمایید. از جمله این شرایط می توان به، پر شدن سقف پوشش دهی بیمه شخص ثالث راننده متخلف یا فرار کردن راننده مقصر از صحنه تصادف اشاره کرد.

گفتنی است دریافت بیمه بدنه کوثر یکی از بهترین پیشنهاد ها برای خرید بیمه بدنه می باشد. شما می توانید اطلاعات دیگر مربوط به بیمه بدنه را در اینجا مشاهده کنید.