سرور مجازی یا VPS یکی از مقرون‌ به صرفه‌ترین و مناسب‌ترین روش‌ها برای کسب و کارهای کوچکی است که می‌خواهند بدون صرف هزینه زیاد بابت خرید یا اجاره سرورهای اختصاصی، دارای فضایی مستقل باشند‌. سرورهای مجازی برای سایت‌های در حال رشد که با زیاد شدن کاربران و محتوا با کاهش سرعت سایت و آپتایم آن‌ مواجه می‌شوند، بسیار مناسب خواهند بود.

سرورهای مجازی برای مدیریت گردش مالی در فروشگاه‌های اینترنتی نیز یک فضای بسیار امن ایجاد می‌کنند‌ و مانند سرورهای اختصاصی غیر اشتراکی و مستقل هستند. در این مقاله قصد داریم معیارها و نکات مربوط به خرید سرور مجازی مناسب برای سایت را توضیح دهیم.

سرور مجازی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سرور مجازی یا VPS مخفف Virtual Private Server به معنای سرور مجازی خصوصی، به عنوان نسخه مجازی شده و بخشی از سرور اختصاصی کامل با ایجاد بستری آنلاین به صورت مجازی برای قرار گرفتن اطلاعات و داده‌های وب‌سایت در اختیار سایت‌های کسب و کار اینترنتی قرار گرفته است.

همه کسب و کارها می‌توانند برای خرید VPS اقدام کرده و آن را در سایت خود مورد استفاده قرار دهند. امکانات این نوع سرور شباهت زیادی به سرور اختصاصی دارد. فقط در قسمت‌هایی مانند فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند محدود‌تر از آن است.

سرورهای مجازی انواع مختلفی دارند و هر نوع از آن نیازهای خاصی از سایت را برآورده می‌کند‌. این نوع سرور از لحاظ جغرافیایی دارای دو نوع ایرانی و خارجی و از لحاظ سیستم عامل دارای انواع لینوکس، ویندوز، ابری و اختصاصی است. مهم‌ترین کاربردهای سرورهای مجازی بدین شرح هستند:

میزبانی از یک سایت پرمصرف، میزبانی از چند سایت با مصرفی متوسط،‌ استفاده برای وب‌سرویس‌هایی مانند دیتا بیس،‌ میل سرور و غیره، کمک به بهبود و کنترل سیستم‌ها،‌ کاربرد در رمزنگاری اطلاعات و ارتباط ثانویه، در صورت خارجی بودن آی‌ پی امکان استفاده از خدمات ارائه شده در سایت‌های خارجی که برای ایران تحریم شده‌اند،‌ مناسب برای انجام امور اینترنتی نیازمند به ترافیک و سرعت بالا.

سرور مجازی چه مزایایی دارد؟

تمام امکانات موجود در سرور اختصاصی در وی‌ پی اس نیز وجود دارد. یکی از مزایای مهم سرورهای مجازی پایین بودن هزینه خرید و نگهداری از آن است. سرور‌ مجازی ارزان‌‌تر از سرور اختصاصی به فروش می‌رسد. امکان مدیریت محتوای وبسایت از راه دور و به صورت ریموت، افزایش پایداری و دسترسی به وبسایت، پوشش همزمان تعداد زیادی از کاربران و بازدیدکنندگان بدون کوچک‎‌ترین مشکل، بالا بودن امنیت و سرعت وی پی اس نسبت به هاست اشتراکی، دسترسی به SSH و root، امکان نصب همه نرم‌افزارهای مورد نیاز، میزبانی از یک تا ده وبسایت، راحتی میزبانی از ایمیل، وب سرور و غیره، ایجاد سرویس ابری و فروش آن به مشتری، ارتقاء راحت منابع و پیدا کردن و رفع سریع معایب و مشکلات موجود در سایت از مزایای دیگر این نوع سرور محسوب می‌شود‌.

چه نکاتی در خرید سرور مجازی اهمیت دارد؟

توجه به میزان رم و انتخاب رم مناسب

 یکی از نکات مهمی که در زمان خرید وی پی اس باید مورد توجه قرار گیرد، توجه میزان رم است. بیشتر بودن میزان رم با بالا بودن توان پردازشی سرور رابطه مستقیمی دارد. رم وی پی اس را باید متناسب با فعالیت‌ها و پردازش‌هایی که قرار است انجام شود، انتخاب کنید. برای انجام پروژه‌هایی که حاوی اطلاعات بسیار بالایی هستند، به یک رم حداقل چهار گیگابایتی احتیاج است و در صورت نیاز می‌‌توان آن را ارتقاء داد.

توجه به Cpu و نوع پردازشگر

نکته دیگری که در زمان خرید وی پی اس از نمایندگی سرور مجازی اهمیت دارد، نوع پردازشگر یا CPU و همچنین تعداد هسته‌های اختصاص یافته برای وی پی اس مورد نظر است. برای پردازش‌های بیشتر و سنگین‌تر به سرورهای مجازی با هسته‌های بیشتر و پردازشگر به‌روز‌تر نیاز دارید.

توجه به میزان حافظه یا HDD

یکی دیگر از معیارهای مهم انتخاب سرور میزان و نوع  حافظه یا HDD آن است؛ زیرا اطلاعات در حافظه سرور نگهداری می‌شود. سرعت حافظه‌های جدید NVME بیشتر از انواع دیگر است و واکنش اطلاعاتی سریع‌تری دارند. سپس حافظه SSD گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

توجه به امنیت سرور برای ایمن سازی سایت

یکی از اقدامات اولیه و مهمی که در راه‌اندازی همه سایت‌ها اهمیت بالایی دارد، توجه به ایمن‌ سازی وبسایت است. سرورهای وی پی اس از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند و می‌توان با استفاده از آن‌ها به مانیتورگرها، اسکنرهای بدافزارها و بکاپ‌های پیشرفته دسترسی داشت.

توجه به موقعیت جغرافیایی VPS و معتبر بودن شرکت ارائه کننده

موقعیت جغرافیای نکته مهم دیگریست که در خرید وی پی اس حائز اهمیت است و تاثیر زیادی در سئو و بهینه‌سازی سایت دارد. سرورهای مجازی نزدیک به بازدیدکننده از سرعت بالایی برخوردارند.‌ اعتبار بالای شرکت ارائه دهنده سرور مجازی را نیز نباید فراموش کرد. انتخاب یک شرکت معتبر برای خرید سرور با پورت قوی شبکه، آنتی‌ویروس‌های پرقدرت موجود درسطح شبکه، فایروال مناسب نرم افزاری و سخت افزاری نکته بسیار مهمی است. در شرکت‌های معتبر امکان خرید سرور مجازی اوکراین، سرور مجازی گرجستان و سایر کشورها با قیمتی مناسب وجود دارد.

توجه تیم پشتیبانی قدرتمند شرکت ارائه کننده

همه افراد با خرید سرورهای مجازی تمایل دارند که سایتی قابل دسترس و عملیاتی داشته باشند‌. داشتن یک تیم پشتیبانی پرقدرت و 24 ساعته برای شرکت ارائه‌کننده سرور و دریافت راهنمایی‌های لازم در مواقع ضروری برای خریداران اهمیت زیادی دارد.

خرید سرور مجازی ارزان از شرکت ایران وی پی اس

برای خرید سرور مجازی ارزان و پرسرعت می‌توانید به سایت شرکت ایران وی پس اس با آدرس اینترنتی IRANVPS مراجعه کنید. شرکت معتبر ایران وی پی اس به عنوان نمایندگی سرور مجازی از WORLDBUS طیف بسیار وسیعی از خدمات مربوط به فناوری اطلاعات مانند خدمات سرور مجازی ایران، سرور مجازی گرجستان، سرور مجازی اوکراین و غیره را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهد. قیمت سرورهای خارجی نسبت به سرورهای ایرانی گران‌تر است.

استفاده از وی پی اس برای درآمدزایی و نگهداری از داده‌ها و توسعه کسب و کار کاربرد زیادی دارد. به طور کلی خدمات میزبانی شرکت ایران پی وی اس شامل سه بخش سرورهای مجازی، سرورهای اختصاصی و هاست لینوکس است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه خرید سرورهای مجازی و خدمات دیگر این سایت در تمام ساعات شبانه‌روز می‌توانید با تیم پشتیبانی ایران وی پی اس تماس بگیرید.