به گزارش اکوایران، برخی از سرمایه‌گذاران از ترس مازاد عرضه، موقعیت‌های خرید خود را روز جمعه بستند، در حالی که برخی دیگر با خوش‌بینی که لغو تمامی کنترل‌های کووید-19 توسط چین می‌تواند تقاضا را افزایش دهد، زیرا این کشور بزرگترین واردکننده نفت است، سعی داشتند قیمت پایین بازار را بخرند. با این حال، موقعیت های خرید نفت به دنبال داده های محکم برای حمایت از یک رالی بزرگ نفتی است که بعید است حداقل تا دو هفته دیگر ظاهر شود. علاوه بر این، اعلام روسیه در مورد کاهش تولید به اندازه کافی توسط بازار جدی گرفته نشده است.

داده های نفت خام و ورودی پالایشگاه ها همچنان یک نگرانی است

بازار نفت خام شاهد افزایش شدید موجودی بوده است، با این حال بخش زیادی از این گزارش ها به این دلیل است که بی‌نظمی‌های انتشار داده ها توسط سازمان اطلاعات انرژی و تعمیرات برنامه‌ریزی‌شده و قطعی‌های برنامه‌ریزی نشده در پالایشگاه‌های ایالات متحده منجر به عقب‌افتادگی در انتقال نفت شده است. طبق گزارش EIA، نهاده‌های پالایشگاه نفت خام ایالات متحده در هفته منتهی به 10 فوریه به طور متوسط 15 میلیون بشکه در روز بود] که 383000 بشکه در روز کمتر از میانگین هفته قبل محسوب می شود. پالایشگاه ها نیز هفته گذشته با 86.5 درصد ظرفیت عملیاتی خود کار کردند، در حالی که کارکرد در این زمان از سال معمولاً حدود 90 درصد یا بیشتر باید باشد.

موضع فدرال رزرو در مورد تورم و نرخ بهره که بر بازار تأثیر می گذارد

بازار در حال حاضر درگیر کشمکش بین تورم و رشد ایالات متحده است و فدرال رزرو نشان داده است که تا زمانی که شاهد پیشرفت بیشتر در کنترل تورم باشد، به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد. از مارس 2022، فدرال رزرو از طریق 8 افزایش برنامه ریزی شده ی نرخ بهره، 450 واحد پایه به نرخ ها اضافه کرده و شاخص قیمت مصرف کننده با نرخ سالانه 6.4 درصد در ژانویه افزایش یافته است. تجارت نفت در نهایت مطابق با سایر بازارها کاهش یافته چرا که هدف فدرال رزرو برای تورم 2 درصد در سال است که در نشان می دهد هنوز راه درازی با رسیدن به آن در پیش است.

بازار نفت و چشم انداز پیش رو

طی معاملات روز دوشنبه، نفت خام برنت معامله شده در لندن برای تحویل در ماه مارس به 83.15 دلار معامله شد. این جلسه معاملاتی شاهد افت 2.14 دلار یا 2.5 درصدی قیمت بود که به 83 دلار رسید. پایین ترین قیمت روزانه برنت در معاملات جمعه 81.81 دلار بود که پایین ترین سطح از 6 فوریه محسوب می شود. علاوه بر این، طی هفته گذشته، شاخص جهانی نفت خام 4 درصد کاهش داشت. برنت در سه هفته از چهار هفته گذشته کاهشی بوده و در آن دوره بیش از 5 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

بازار نیویورک در حالی آماده بازگشایی در روز دوشنبه می شود که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت یا WTI معامله شده در نیویورک برای ماه مارس در روز جمعه به 76.33 دلار رسید در حالی که در همان جلسه معاملاتی عادی 2.15 دلار یا 2.7 درصد کاهش یافت و به 76.27 دلار افت کرد. پایین ترین قیمت جلسه روز جمعه با 75.08 دلار، تقریباً به پایین ترین سطح دو هفته ای خود رسید. در هفته یی که گذشت شاهد این بودیم که شاخص نفت خام آمریکا 4.4 درصد کاهش یافت. در کل فوریه چندان به مذاق خریداران نفت خوش نیامده است، چرا که در سه هفته از چهار هفته گذشته بازار کاهشی بوده و در این مدت نزدیک به 7 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

برای WTI، 79 دلار یک مقاومت فعال بود و شکست به زیر 77.50 دلار می‌تواند آن را به سمت 75.50 دلار کاهش دهد. شکست بیش از 77.50 دلار می تواند باعث آزمایش مجدد سریع سطح مقاومتی مهم 80.50 دلار شود.

بازار طلا و چشم انداز پیش رو

بازار طلا هم برای تحویل در آوریل در کامکس نیویورک در روز جمعه به 1851.45 دلار رسید. در جلسه عادی معاملاتی قیمت به 1850.20 دلار در هر اونس هم رسید که 1.60 دلار یا 0.01 درصد کاهش در روز را ثبت نمود. با در نظر گرفتن معاملات هفتگی، شاخص قرارداد آتی طلا 12.60 دلار یا 0.7 درصد ریزش را تجربه نموده است.

در شرایطی سرمایه گذاران منتظر باز شدن بازارهای امریکا در روز دوشنبه هستند که قیمت لحظه ای طلا که برخی از معامله گران با دقت بیشتری نسبت به معاملات آتی دنبال می کنند، با 6.51 دلار یا 0.4 درصد افزایش، به 1843 دلار رسید. روند قیمت در بازار نقد در کوتاه مدت نزولی به نظر می رسد. اگر قیمت‌ها زیر سد بحرانی 1878 دلار باقی بمانند، انتظار می رود این وضعیت ادامه یابد. علاوه بر این، حتی اگر طلا صعود کوتاه مدت خود را به 1855 تا 1860 دلار افزایش دهد، باز هم می‌تواند فروشندگانی را که قصد ماجراجویی در قلمروی 1800 تا 1788 دلاری را دارند جذب کند.

در سمت بالاتر، اگر طلا موفق به شکست پایدار بالای منطقه مقاومت 1845-1850 دلار شود، ممکن است روند صعودی محدودی را به سمت 1858-1868 دلار شروع نماید. نباید از یاد بردکه این سطحی است که برای آزمایش مجدد مانع مهم 1878 دلار باید برطرف شود.