به گزارش اکوایران ،پیش بینی های مدیران شهری برای افزایش درآمد از محل شهرسازی محقق نشده است . محمد آخوندی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در این خصوص به اکو ایران گفت:‌ جلسه ای با حضور معاون مالی  اقتصادی، معاون شهرسازی و معاون برنامه ریزی با موضوع وضعیت درآمدی شهرداری تهران برگزار شد، در ابتدای این جلسه گزارشی درخصوص میزان تحقق درآمدها در سال 1400 ارائه شد ، سپس میزان تحقق درآمدهای شهرداری در سه ماهه اول 1400 با سه ماهه اول 1401 مقایسه و مشخص شد در مجموع میزان تحقق درآمد در سه ماهه اول 1401 با وجود همه مسائل و مشکلاتی که بوده نزدیک رقم سه ماهه سال گذشته است . درسه ماهه سال گذشته حدود 50درصد درآمد پیش بینی شده محقق شده بود و امسال هم نزدیک به همین میزان است.

وی ادامه داد :‌ مسائل و مشکلاتی که در حوزه کسب درآمد چه در حوزه شهرسازی و چه در حوزه معاونت مالی بررسی و نکاتی ارائه شد از جمله این که تعداد پروانه های صادر شده در سه ماهه امسال از نصف میزانی که در سه ماهه 1400 بوده کمتر بوده  که  دلایل مختلف دارد . شاید یک بخش آن مربوط به ماه مبارک رمضان باشد و رکودی که در این زمینه رخ داد و قطع شدن سیستم های شهرداری در خرداد ماه که معمولا بیشترین مراجعه برای موضوع پروانه بود قدری تاثیر گذار بود. 

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت :‌ درسه ماهه ابتدای امسال از سه ماهه سال گذشته در همین زمان، تعداد پروانه های بسیار کمتری صادر شد و از نصف هم کمتر بود و نسبت به سال های پیش تر هم کمتر بود که ما تاکید کردیم باید شهرداری تمام هم و غمش را بگذارد که تا شش ماهه درآمدها حاصل شود و دوستان قول دادند و پییش بینی و امیدواریشان این بود که می توانند در پایان شش ماه به عددی که بودجه تعیین کرده نزدیک شوند. 

آخوندی با اشاره به این که سهم حوزه شهرسازی در بودجه امسال کاهش یافته است گفت :‌ برای ما بودجه ملاک است و ملاک ما عملکرد دوستان در قالب بودجه مصوب است. بررسی ها نشان می دهد در سه ماهه اول سال در این حوزه درآمد کمتر شده و بایدحوزه های دیگر تلاششان را  برای کسب درآمد بکنند. البته شهرداری در حوزه سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده عملکرد درآمدی خوبی داشته و امیدواریم که در همایش سرمایه گذاری که نیمه تیرماه برگزار می شود اتفاقات خوبی بی افتد . 

آخوندی اظهار امیدواری کرد :‌عملکرد شهرداری در سه ماهه دوم قطعا بهتر می شود دوستان موظف هستند مشکلات را حل کنند. برخی از مشکلات به کمک شورا نیاز دارد و از آنها خواستیم اگر لایحه ای برای تسهیل امور در حوزه شهرسازی نیاز است به شورا بیاورند تا شورا حمایت و کمک های لازم برای افزایش درآمدهای را انجام دهد  . 

این عضو شورای شهر تهران درخصوص این که ایا شهرداری برای جبران هزینه های شهرداری به دلیل کاهش درآمد ها مجبور به استقراض از بانک ها شده است یا خیر گفت :‌ براساس گزارش ارائه شده ، شهرداری برای رفع نیازهای شهر و یا پرداخت حقوق و دستمزد کارکنانش  و هزینه های جاری که دارد از بانک ها قرض نگرفته است. البته وام بانکی در بودجه برای شهرداری تا یک سقفی تعیین شده است. در شهرداری تا کنون برای هزینه های جاری مانند نگهداشت شهر و پرداخت حقوق پرسنل که افزایش قابل توجهی داشته مشکلی نداشته و اعتبارات لازم به مناطق و پروژه ها به اندازه تخصیصی که در نظر گرفته شده بود تا حدی که ممکن بوده انجام شده است. ما هم نظارتمان را ادامه می دهیم، هم به دوستان تاکید کردیم و هم دوستان قول دادند در سه ماهه دوم تمهیداتی داشته باشند و اگر لازم شد لوایحی بیاورند تا به میزانی که بودجه تعیین کرده نزدیک شوند. 

رکود ساخت و ساز ، مصادف شدن با ماه رمضان ، 15 روز تعطیلات عید و ... سبب شده است که در سه ماه اول سال این اتفاق رخ دهد ، نکته مهم این است که درآمدهای حوزه شهرسازی ما در سال 1401 رشد خیلی چشم گیری نسبت به سال 1400 ندارد؛ یعنی حداقل 25% در قیمت ها و عوارض افزایش داشتیم و این طبیعی است و بیش از این هم رشد نداریم و فکر می کنم تکیه بیشتری نسبت به سال قبل به حوزه عوارض شهرسازی نداریم.