به گزارش اکوایران ،کسانی که شب گذشته در خیابان های تهران بودند بوی گوگرد و باروت به مشامشان می خورد . صدا انفجار تا نیمه های شب ادامه داشت و در برخی از محله ها هم آتش های بزرگی درست شده بود . انفجار نارنجک های پی در پی هم برآلودگی صدای تهران اثر گذاشته و هم برآلودگی صدای تهران . 

سید محمد مهدی میرزایی قمی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دراین خصوص می گوید :‌ جشن چهارشنبه سوری از آیین‌های کهن ما ایرانیان است که در گذشته با آداب و رسوم مختلفی برگزار می شد، اما متأسفانه باگذشت زمان سنت‌های قدیمی برگزاری این مراسم جای خود را به عادت‌هایی داد که نه تنها برای انسان خطر دارد بلکه به محیط‌زیست نیز آسیب می‌رساند. 

به گفته میرزایی قمی، از بعدازظهر 24 اسفند امسال (شب چهارشنبه‌سوری)، شروع مراسم آتش‌بازی و انفجار مواد محترقه منجر به افزایش غلظت آلاینده های هوا و صوت در سطح شهر شد. این وضعیت در حالی رخ داد که برگزاری این مراسم باعث افزایش حجم ترددهای شهری و به تبع آن تشدید آلودگی هوا شود. همچنین تداوم شرایط ناسالم برای گروه های حساس از روز گذشته در شهر تهران که به دنبال افزایش حجم ریزگردها رخ داد شرایط انباشت آلاینده ها را در سطح شهر مهیا کرد. 

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اضافه می کند: اطلاعات شاخص برخط کیفیت هوا در ایستگاه های شهر تهران نشان می‌دهد، که از ساعت 11 روز سه شنبه 24 اسفند شاخص برخط کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت و از بعد ازظهر این روز روند افزایش این شاخص تشدید شد و در حوالی ساعت 12 شب میانگین شاخص برخط کیفیت هوا به شرایط ناسالم برای عموم افراد (عدد 158) رسید و روند صعودی خود را به بیشترین میزان (عدد 174) تا ساعت 2 بامداد چهارشنبه ادامه داد. به‌گونه‌ای که در تمامی ساعات بامداد روز 25 اسفند (چهارشنبه) نیز با وجود اتمام مراسم و کاهش حجم ترددهای شهری، تغییر محسوسی در میزان شاخص رخ نداد و در ساعت 6 صبح پس از ۷ ساعت متوالی با شرایط ناسالم برای عموم افراد، شاخص برخط آلودگی هوا به محدوده ناسالم برای گروه های حساس رسید. 

وی ادامه می دهد : میانگین غلظت آلاینده PM2.5 در ایستگاه های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران طی ساعت یک بامداد روز 25 اسفند نسبت به مدت مشابه در روز قبل با بیش از ۳.۵ برابر افزایش، از عدد 30  به 110 میکروگرم بر مترمکعب افزایش یافت که روند مشابهی در مورد سایر آلاینده ها از جمله PM10 و NO2 با شدت کمتر نیز رخ داده است.

میرزایی قمی درباره شرایط روز چهارشنبه ۲۵ اسفند نیز می گوید: با افزایش حجم ترددهای شهری و شروع ترافیک صبحگاهی تا صبح روز چهارشنبه بهبود قابل ملاحظه ای در میزان غلظت آلاینده ها رخ نداده و میانگین شاخص برخط در ساعت 8 صبح روز 25 اسفند با عدد 129 در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد. این درحالی است که شاخص 24 ساعته در این ساعت برای آلاینده های PM2.5 و PM10 به ترتیب برابر با 146 و 103 ثبت شد.

میرزایی قمی در خصوص آلودگی صوتی چهارشنبه‌سوری نیز توضیح می دهد : بر اساس نتایج ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت این شرکت و با توجه به برگزاری مراسم چهارشنبه سوری و استفاده از مواد منفجره، بیشترین میزان افزایش آلودگی صوتی در بازه زمانی 19 تا 21 روز گذشته ثبت شد. 

مقایسه میانگین تراز صدای ساعتی ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت در روز دوشنبه  و سه‌شنبه نشان داد، بیشترین افزایش آلودگی صوتی در محدوده ساعتی ذکر شده در حدود 4 دسی‌بل بوده است که با توجه به ماهیت لگاریتمی آلودگی صوتی؛ این میزان افزایش معادل صدای حاصله از دو برابر شدن حجم ترافیک وسایل نقلیه موتوری در معابر شهری است. 

استفاده از مواد محترقه به دلیل ایجاد صدای انفجار و افزایش تراز صوت به صورت لحظه‌ای، حداکثر تأثیر را بر روی تراز صوت بیشینه (Lmax) خواهد داشت. که بر اساس نتایج ایستگاه‌ها مشخص شددر همین بازه زمانی میزان افزایش تراز صوت حداکثر بین 8 تا 12 دسی‌بل بوده است. در واقع حداکثر تراز صدا در روز دوشنبه دارای رنج 81 تا 88 دسی‌بل بوده که این میزان در روز سه شنبه افزایش قابل توجهی داشته و در محدوده 85 تا 95 دسی‌بل قرار گرفت.

وی ادامه می دهد :فراموش نکنیم علاوه بر اینکه آستانه تحمل افراد نسبت به سطح صدا متفاوت است، بسیاری از افراد حساس جامعه مانند سالمندان، بیماران قلبی و کودکان در مواجهه با این سطح از آلودگی در معرض آسیب‌های جدی از لحاظ سلامت روحی و جسمی قرار خواهند گرفت. بنابراین جایگزینی روش‌های نامناسب برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری با آیین سنتی نه تنها موجب شادی و بزرگداشت رسوم دیرینه شده، بلکه مانع از آسیب‌های جبران پذیر به سلامت افراد جامعه خواهد شد.