به گزارش اکوایران، سقف تسهیلات خرید مسکن به صورت فردی و زوجین از محل اوراق گواهی حق تقدم از ۲۴ شهریورماه با مصوبه بانک مرکزی و ابلاغ به بانک مسکن افزایش یافت. بر اساس این مصوبه، سقف تسهیلات فردی در تهران به ۲۰۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالا دویست هزار نفر جمعیت به ۱۶۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک و کمتر از دویست هزار نفر جمعیت به ۱۲۰ میلیون تومان افزایش یافت.

تسهیلات مسکن از محل خرید اوراق برای زوجین نیز، در تهران ۴۰۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و بالای دویست هزار نفر جمعیت به ۳۲۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۲۴۰ میلیون تومان شد.

نرخ اوراق که تعیین کننده، میزان هزینه پرداختی متقاضیان برای دریافت تسهیلات مسکن است، از اوایل پاییز صعودی شد و به جز در مقاطعی کوتاه، همچنان روند صعودی خود را حفظ کرده است.

اواخر شهریورماه همزمان با ابلاغ افزایش سقف تسهیلات مسکن، نرخ هر برگ اوراق تسه در محدوده ۶۰ هزار تومان بود اما به تدریج این نرخ افزایش یافت و حتی در هفته پایانی آذر به ۱۱۲ هزار تومان رسید. با تداوم این روند، فیمت اوراق در دی ماه حتی وارد کانال ۱۲۷ هزار تومان شد.

البته بانک مسکن تخفیف ۵۰ درصدی برای خرید اوراق در نظر گرفته به این ترتیب که متقاضیان فقط نیمی از اوراق مورد نیاز برای دریافت سقف تسهیلات را خریداری می کنند.

با این حال، با احتساب نرخ ۱۲۵ هزار تومان برای هر برگ اوراق و در نظر گرفتن تخفیف بانک مسکن، متقاضیان دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی زوجین در تهران باید ۵۰ میلیون تومان اوراق خریداری کنند و متقاضیان دریافت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی فردی هم باید ۲۵ میلیون تومان برای خرید اوراق هزینه کنند.

کلید زاکانی برای ۷ برابر کردن ساخت و ساز

بخش دوم برنامه متراژ نیز به برنامه شهردار تهران برای جهش ساخت و ساز مسکن اختصاص دارد و به تعبیر علیرضا زاکانی قرار است قفل‌هایی که مدیریت گذشته شهر بر ساخت و ساز زده را باز کند. اما برخی اعضای شورای شهر معتقدند، قفل‌هایی که مدیریت شهری گذشته بر ساخت‌وساز زده، در اصل قفل بر اقدامات و تصمیمات غیرقانونی و خلاف طرح تفصیلی بوده است..

محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای پنجم شهر تهران، در واکنش به این سخنان، گفته است: اینکه گفته می‌شود، مدیران شهری گذشته بر ساخت‌وساز در شهر تهران قفل زده‌اند و در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها و حمایت از تولید داخلی نام‌گذاری کردند، آن قفل را باز می‌کنیم، اگر شهردار تهران بررسی بیشتری کند و اطلاعات درستی را از بدنه شهرداری و مناطق بگیرد، متوجه می‌شود قفل‌هایی که مدیریت شهری گذشته اعم از شورا و شهرداری بر ساخت‌وساز زده، در اصل قفل بر اقدامات و تصمیمات غیرقانونی و خلاف طرح تفصیلی و خلاف ضوابط ملاک عمل و خلاف مصوبات شورای عالی شهرسازی بوده که اتفاقا تصمیمات مدیریت شهری دوره پنجم در راستای منویات رهبری و ترجیح حقوق عمومی بر منافع غیرقانونی برخی افراد جامعه بوده است.

به گفته سالاری، قفلی که ما زدیم بر اقدامات سلیقه‌ای و نظامات معیوب مبتنی بر امضاهای طلایی و رانت‌زا بوده و قفل بر منافع اقلیتی سوداگر در شهرداری و جامعه بود.