به گزارش اکوایران، روز سه‌شنبه، ولادیمیر پوتین گفت که هرگونه بسیج بیشتر به هدف روسیه در جنگ بستگی دارد. او افزود که اکنون با سؤالی مواجه شده که تنها خودش می‌تواند پاسخ دهد؛ آیا باید روسیه دوباره برای تصرف کیف تلاش کند؟

به نوشته پایگاه رویترز، با گذشت بیش از ۱۵ ماه از آغاز جنگ، نیروهای روسیه و اوکراین همچنان با توپ و تانک و هواپیماهای بدون سرنشین در خط مقدمی هزارکیلومتری و به دور از کیف در نبرد هستند.

پوتین با استفاده چندین‌باره از کلمه «جنگ»، به غرب هشدار داد و گفت که ممکن است روسیه مجبور شود برای جلوگیری از حمله به روسیه یک «منطقه امن» در اوکراین ایجاد کند و افزود که مسکو در نظر دارد توافق عبور غلات از دریای سیاه را کنار بگذارد.

او گفت روسیه نیازی به حکومت‌نظامی در سراسر کشور داشته و به نقض خطوط قرمز خود پاسخ خواهد داد. پوتین گفت که بسیاری در ایالات متحده جنگ جهانی سوم را نمی‌خواهند، اگرچه واشنگتن نشان داده است که از تشدید تنش‌ها هراسی ندارد. اما گیج‌کننده‌ترین اظهارات او درباره کیف بود که تنها چند ساعت پس از دستور پوتین برای حمله به اوکراین در فوریه سال گذشته، نیروهای روس در تلاشی ناکام قصد داشتند آن را تصرف کنند.

پوتین به ۱۸ خبرنگار جنگی و وبلاگ‌نویس روسیه در کرملین گفت: «آیا باید به آنجا برگردیم؟ چرا من چنین سؤالی پرسیدم»؟ او در ادامه گفت: «فقط من خودم می‌توانم به این سؤال پاسخ دهم».

نیروهای روس از کیف عقب‌نشینی کرده و در نهایت در شرق و جنوب اوکراین که پوتین اعلام کرده بود که بخشی از روسیه است مستقر شدند. اوکراین می‌گوید تا زمانی که تمام سرباز روسیه از سرزمینش بیرون رانده نشود، هرگز توقف نخواهند کرد.

در سپتامبر سال گذشته، پوتین با اعلام‌کردن بسیج ۳۰۰ هزارنفری باعث شد که بسیاری از مردان روس به جمهوری‌های سابق شوروی فرار کنند. پوتین در پاسخ به سؤالی درباره فراخوانی جدید گفت: «الآن به چنین چیزی نیازی نیست».

بسیج عمومی

با این حال، رهبر روسیه کاملاً آن را رد نکرد و با اشاره به نظر برخی شخصیت‌های کشور در مورد بسیج ۱ یا ۲ میلیونی گفت که این موضوع به هدف مسکو بستگی دارد. پوتین گفت: «این بستگی به این دارد که خواسته ما چیست».

اگرچه در حال حاضر، روسیه حدود ۱۸ درصد از خاک اوکراین را در دست دارد، اما این جنگ نقاط ضعف نیروهای مسلح روسیه که زمانی شکست‌ناپذیر تلقی می‌شدند و هزینه‌های انسانی هنگفت در نبردهایی مانند باخموت را برجسته کرده است.

پوتین گفت این درگیری نشان داده که روسیه با کمبود مهمات دقیق و تجهیزات پیچیده ارتباطی طرف است. او گفت که روسیه کنترل تقریباً تمام «نووروسیا» (روسیه جدید) را برقرار کرده است. نووروسیا یک اصطلاح امپراتوری تزاری برای بخش‌هایی از جنوب اوکراین است که اکنون توسط ناسیونالیست‌های روس استفاده می‌شود.

به گفته او، برنامه‌های آینده روسیه در اوکراین پس از پایان ضدحمله اوکراین کیف مشخص خواهد شد. پوتین گفت: حمله اوکراین در هیچ زمینه‌ای موفقیت‌آمیز نبوده و تلفات انسانی اوکراین ۱۰ برابر روسیه است. او گفت که اوکراین بیش از ۱۶۰ تانک و ۲۵ تا ۳۰ درصد خودروهای خارجی را از دست داده است. در حالی که روسیه تنها ۵۴ تانک را از دست داده است. اوکراین گفت که در این ضدحمله دستاوردهایی داشته است.

رویترز نمی‌تواند به طور مستقل اظهارات هر دو طرف در مورد میدان جنگ را تأیید کند.

پوتین همچنین گفت که اوکراین عمداً در ۶ ژوئن با موشک‌های آمریکایی هیمراس به سد برق‌آبی کاخوفکا حمله کرد. گامی که به گفته او، همچنین مانع از عملیات‌های ضدحمله کیف شده است. اوکراین می‌گوید روسیه مسئول انفجار سدی است که نیروهای مسکو در اوایل جنگ تصرف کرده بودند.

پوتین گفت که روسیه باید با متخاصمان جنگیده و دفاع خود در برابر حملات در خاک خود را بهبود بخشد؛ اما نیازی به پیروی از الگوی اوکراین و اعلام حکومت‌نظامی ندارد.