به گزارش اکوایران، سه‌شنبه، یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده ملاقات کرد. درست مانند نتانیاهو، گالانت نیز تمرکز جلسه را بر چالش‌های اسرائیل از جمله ایران و متحدانش قرار داد.

درگیر امور بی‌اهمیت به جای تمرکز بر ایران! 

یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل به شرط ناشناس‌ماندن به المانیتور گفت: پس از مدت‌ها برای اولین‌بار، آمریکا و اسرائیل در مورد کارزار جلوگیری از برنامه اتمی ایران هم‌نظرند. او با اشاره به افزایش خشونت بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها در قدس شرقی اظهار داشت: «مایه تأسف است که مجبوریم در این شرایط با مسائلی کم‌اهمیت و انرژی‌گیر سروکله بزنیم! باید تمرکزمان روی ایران باشد».

نگرانی ایالات متحده بر سر تشدید خشونت‌ها بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها یکی از موارد دستور کار دیدارهای پشت سر هم مقامات ارشد دولت بایدن در ۱۰ روز گذشته بود؛ از جمله جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و بیل برنز، مدیر اف‌بی‌آی. آن‌ها در گفتگو با نتانیاهو و سایر مقامات، نگرانی شدید خود از اقدام تند کابینه جدید در مسیر تحولات جنجالی و بزرگ قضایی را ابراز کردند. منتقدین ادعا می‌کنند برنامه نتانیاهو برای تغییر دستگاه قضا، حمله به پایه‌های دموکراسی محسوب می‌شود.

مقام امنیتی مذکور گفته: «حالا که با متحد اصلی‌مان بر سر مسئله ایران هم‌نظریم، به جای تمرکز بر مسائل مهم، وقت، انرژی و توجه‌مان را بر چیزهای بی‌اهمیت مانند فلسطینی‌ها و مسائل قضایی تلف می‌کنیم!»

تشدید جنگ در سایه؟

گزارش‌ها حاکی است که در چند روز گذشته حمله‌هایی به اهداف ایرانی انجام شده است، از جمله حمله روز شنبه به مجتمع نظامی در اصفهان. نخست، شبکه سعودی الحدث گفت که واشنگتن در حمله دست داشت؛ اما مقامات آمریکایی این ادعا را سریعاً تکذیب کردند. دوشنبه نیز مقامات ایالات متحده به وال‌استریت ژورنال گفتند که اسرائیل مسئول حمله است.

ظاهراً هدف این حمله که توسط پهپادهای سنگین، کارخانه تولید موشک‌های دوربرد در استان اصفهان بود. به گفته گزارش‌ها رسانه‌های خارجی، مانند سایر حمله‌های مشابه، پهپادها از داخل ایران به پرواز درآمده بودند. منابع اطلاعاتی به نیویورک‌تایمز گفتند که عامل حمله اصفهان، دستگاه اطلاعاتی موساد بود. روز بعد هم حمله دیگری در امتداد مرز عراق و سوریه علیه کاروان کامیون‌ها انجام شد که گویا مقصدشان لبنان بوده است. علی‌رغم سکوت اسرائیل، آن را مسئول این حمله‌ها دانستند. آیا این حملات نشانه تشدید جنگ در سایه بین ایران اسرائیل است؟ باید منتظر ماند و دید.

ترمیم اتحادها

از دست رفتن فرصت بازیابی برجام در سال گذشته توسط قدرت‌های جهانی برای محدودسازی برنامه اتمی ایران باعث شد که دو متحد (آمریکا و اسرائیل) اختلافات مبنایی خود را کنار بگذارند. اسرائیل برای مدت زیادی تلاش کرد تا از احیای توافق اتمی جلوگیری کند.

یک مقام دفاعی اسرائیل، به شرط ناشناس‌ماندن در مورد تلاش‌های آمریکا برای توقف برنامه اتمی ایران، به المانیتور  گفت: «آمریکایی‌ها آماده‌تر و چابک‌تر بوده و جدیت بیشتری نشان داده‌اند. همچنین حاضرند که لحن و اقداماتشان را طوری تغییر دهند که ایران بداند برنامه اتمی‌اش بدون مخالف نیست. این مسئله در چند سطح خود را نشان داده است».

او به مانور هفته پیش آمریکا و اسرائیل و اعلامیه مشترک آن‌ها پس از رزمایش اشاره کرد. رزمایش اخیر ایالات متحده و اسرائیل در تاریخ اتحاد دو طرف بی‌سابقه بود. مقامات اسرائیل می‌گویند که این مانور برای سنجش آمادگی دو طرف برای حمله با موشک‌های دوربرد و تقویت ارتباط عملیاتی آن‌ها در مواجهه با تهدیدات منطقه‌ای طراحی شده بود.

ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه که در رزمایش هفته گذشته حضور داشت، قبل از راهی‌شدن برای مذاکرات با دولت‌های خلیج‌فارس و اردن، در مورد مانور مشترک و تعهد آمریکا و اسرائیل گفت: «امروز، همکاری سنتکام و نیروهای دفاعی اسرائیل به شکل فزاینده قوی‌تر می‌شود. همکاری‌مان ستونی کلیدی برای تعهد به گسترش امنیت منطقه است».

برنز نیز در بخشی از رزمایش در اسرائیل حضور داشت.

چماق و هویج آمریکا برای نتانیاهو

یک مقام بلندپایه سابق به المانیتور گفت که دیدار کوریلا و دعوت از ژنرال هرزل هالِوی، رئیس جدید نیروهای دفاعی اسرائیل برای بازدید از ناو هواپیمابر آمریکا، بخشی از استراتژی هویج (و چماق) آمریکا در قبال اسرائیل است.

او به شرط ناشناس‌ماندن با اشاره به حمله هفته گذشته نیروهای ویژه اسرائیل به منطقه جنین در سرزمین‌های اشغالی که به کشته‌شدن ۱۰ فلسطینی منجر شد و همچنین قتل خبرنگار الجزیره توسط تک‌تیرانداز اسرائیلی، گفت: مشکل اینجاست که چماقی هم در کار است. آمریکایی‌ها فشار زیادی بر سر مسئله فلسطین بر اسرائیل وارد می‌کنند. همچنین به همان اندازه در مورد مسئله دموکراسی و طرح تحول قضایی نتانیاهو فشار می‌آورند. دغدغه اسرائیل عربستان و ایران است؛ اما آمریکایی‌ها می‌خواهند در مورد دموکراسی و ... صحبت کنند.

این اختلاف به وضوح در کنفرانس خبری مشترک روز دوشنبه بلینکن و نتانیاهو منعکس بود. بلینکن فهرستی از دغدغه‌های مشترک از جمله ایران را اعلام کرده و سپس در مقابل دوربین‌ها به نتانیاهو درس دموکراسی را یادآور شد.

دوراهی سخت نتانیاهو

هنوز خیلی زود است که اثر فشارهای آمریکا بر تعدیل رفتار اسرائیل معلوم شود. نتانیاهو در دوراهی سختی قرار دارد. شاید حتی سخت‌تر از آنچه که در سال ۲۰۰۹، هنگام به قدرت رسیدن باراک اوباما تجربه کرد.

درگیری نتانیاهو و اوباما به اختصار به «بوشار در مقابل یتسهار» معروف شود. یعنی آمریکا از کارزار اسرائیل علیه برنامه اتمی ایران در بوشار (یا هر جای دیگری) حمایت می‌کند؛ اما در مقابل، اسرائیل نیز باید ساخت شهرک‌ها در کرانه باختری مثل یتسهار را متوقف کند.

اما به نظر می‌رسد این روزها، معامله «اصفهان در ازای سیوان» در جریان است. تفاوت بین آن موقع و اکنون ساده است؛ در آن روزها، نتانیاهو یک رهبر نسبتاً بی‌دغدغه بود؛ اما امروز او به فساد متهم بوده و در نبردی بر سر آزادی شخصی و آینده سیاسی خود قرار دارد.