پس از هفته ها تنش سیاسی که در معیارهای دموکراسی شکننده پاکستان هم کم سابقه می نمود، بالاخره سیاستمداری کهنه کار و شاعرپیشه توانست با رهبری اپوزیسیون  سیاستمداری جنجالی و کاپیتان سابق تیم قهرمان جام جهانی کریکت را از قدرت خلع و خود به مقام نخست وزیری در این کشور تکیه زند.

شهباز شریف، در مقام بیست و سومین نخست وزیر پاکستان که توانست در چرخه معیوب دموکراسی در این کشور جنوب آسیا مانع از این شود که عمران خان استثنایی بر قاعده عدم تکمیل دوره پنج ساله نخست وزیری در تاریخ مدرن پاکستان گردد، به عنوان مدیری توانمند و شیفته شعر شناخته می شود که عموم جلسات رسمی را با خواندن اشعار شاعران انقلابی مشهور اردو آغاز می کند. او پس از کسب رای اعتماد از پارلمان پاکستان اولین سخنرانی خود را با شعری از عطاءالحق قاسم شاعر پاکستانی آغاز کرد: «باید خود را از آرزو و تمناهای بی حدو مرز رها کرد».

او که رهبری حزب مسلم لیگ پاکستان (شاخه نواز) را بر عهده دارد برای تشکیل دولت ائتلافی خود احزاب محافظه کار و کوچک جمعیت علمای اسلام و حزب چپگرای مردم پاکستان را به گرد خود جمع کرده است که شاید تنها نقطه اشتراک آنها تلاش برای خلع عمران خان از قدرت بود. بالاخص آن که مسلم لیگ و حزب مردم -که توسط بلاول بوتو زرداری، پسر آصف علی زرداری و بی‌نظیر بوتو ، رئیس جمهور و نخست وزیر فقید، رهبری می‌شود- از گذشته رقبای سرسختی برای یکدیگر به شمار می رفته و همین مسئله احتمال شکست دولت ائتلافی و شائبه برگزاری انتخابات پیش از موعد را به شدت محتمل ساخته است. شریف در سخنان خود در پارلمان خطاب به مردم پاکستان گفته: «ما مرهمی بر زخم های این ملت خواهیم گذاشت» و تاکید کرده برخلاف رویه جاری در پاکستان، از اردوگاه سلف خود انتقام نگیرد.

شهباز شریف ۷۰ ​​ساله، برادر کوچکتر نواز شریف، نخست وزیر اسبق پاکستان است که سه بار به مقام نخست وزیر رسیده بود. او در خانواده ای متمول در لاهور به دنیا آمده و به دست گیری پست نخست وزیری از سوی او به معنای بازگشت مجدد خانواده شریف به قدرت است. او که دانش آموخته دانشگاه لاهور است، از جوانی وارد تجارت خانوادگی فولاد شده و در سال ۱۹۸۵ نیز به مقام ریاست اتاق بازرگانی و صنایع لاهور رسید، در سال ۱۹۸۸ وارد پارلمان ایالتی پنجاب شد و در سال ۱۹۹۰ به پارلمان ملی پاکستان راه یافت. او طی سال های متناوب نخست وزیری برادرش طی سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷  سه دوره ریاست دولت محلی ایالت پنجاب -پرجمعیت ترین ایالت پاکستان- را تجربه کرده است. در اوت ۲۰۱۸ نیز برای تصاحب کرسی نخست وزیری پاکستان خیز برداشت که با انصراف حزب مردم، در کسب رای اکثریت پارلمان ناکام ماند. سرانجام هم در فوریه ۲۰۱۸ و به دنبال سلب صلاحیت برادر بزرگترش، نواز شریف از تصدی پست‌های کلیدی از جمله نخست وزیری پس از افشای فساد مالی، به عنوان رهبر حزب مسلم لیگ انتخاب شد. او خود نیز با اتهامات جدی فساد مواجه است و در سپتامبر ۲۰۲۰ در جریان بررسی یک پرونده فساد مالی به طور موقت بازداشت شد

شهباز، در مقایسه با برادرش که شهره به برانگیختن و هدایت توده ها بود، بیشتر به مهارت های عملی و اجرای طرح های بلندپروازانه توسعه مشهور است. شهباز را به خلاف سلفش عمران خان به عنوان کسی می شناسند که «بیشتر عمل می کند تا صحبت».

اگر چه ارتش آشکارا در سقوط دولت برادرش نواز دخالت داشت و به رغم روابط به ظاهر تیره یک سال اخیر عمران خان با نظامیان، گفته شده که شهباز احتمالا روابط متفاوتی با آنها خواهد داشت. از سوی دیگر به خلاف لفاظی های گسترده ضدغربی نخست وزیر سابق، او در عین روابط گرم با دولت چین،  حامی حفظ روابط حسنه با آمریکاست. حال باید دید آیا او موفق خواهد شد تا پایان کار عمر پارلمان فعلی کشتی دولت را به ساحل برساند یا خیر.