وزیر اقتصاد خبری که محسن رضایی اعلام کرده و گفته بود که از همین ماه یارانه های دوبرابری پرداخت خواهد شد تکذیب کرد، به این ترتیب دوباره رئیس جمهور مجبور شد به میدان بیاید و تاکید کند که هماهنگ کننده اقتصادی در دولت محمد مخبر است و هر خبری باید از فیلتر او بگذرد ضمن اینکه خبرها را هم سخنگوی اقتصادی دولت اعلام خواهد کرد یعنی احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد.

تورم ادامه دار

▪️مرکز آمار ایران اعلام کرده که نرخ تورم نقطه‌ای در آذر ماه به ۳۵.۲ و تورم سالیانه‌ی آذر ماه به ۴۳.۴ درصد رسیده است. این به آن معناست که «خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۵.۲ درصد بیشتر از آذر ١٣٩٩ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند». طبق اعلام مرکز آمار، نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۴.۹ درصد کاهش یافته و به ۴۱.۵ درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۱.۶ درصد افزایش داشته و به ٣١.٨ درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوار شهری ۳۵ درصد و برای خانوارهای روستایی، ۳۶.۲ درصد بوده است. در همین حال، نرخ تورم ماهانه آذر ۱۴۰۰ به ۱.۷ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۸ درصد کاهش یافته است. هر چند تورم کمتر از یک درصد کاهش یافته ولی همچنان تورم ماهیانه نزدیک به ۲درصد است که در نوع خود چشمگیر است.

افزایش اومیکرونی‌ها

وزارت بهداشت اعلام کرده شناسایی ۱۸۰۰ بیمار مشکوک به اُمیکرون در کشور در شناسایی شده که در مرحله آزمایش هستند ولی فعلا تایید نشده‌اند. از طرفی یک مطالعه مقدماتی در بریتانیا و آفریقای جنوبی نشان می‌دهد سویه جدید ویروس کرونا، #اومیکرون، از سویه های پیشین این بیماری خفیف‌تر است و بنابر این مشاهدات اولیه نسبت‌به سویه‌های پیشین، ۳۰ تا ۷۰درصد، شمار کسانی‌که به درمان بیمارستانی نیاز پیدا می‌کنند، کم‌تر است. دست‌اندرکاران این مطالعه ولی هشدار داده‌اند که دست‌کم گرفتن این بیماری می‌تواند بیمارستان‌ها را باز از بیمار پر کند و این موضوع خودش می‌تواند بحران‌ساز باشد.

ضرب الاجل برای ایران؟

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، به هاآرتص گفته که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی پشت درهای بسته در مذاکرات وین یک ضرب‌الاجل تعیین کرده‌اند که زمان آن دور نیست و تا چند هفته‌ دیگر مذاکره‌کنندگان متوجه خواهند شد که آیا ایران برای راه‌حل دیپلماتیک آماده است یا خیر! این حرف در حالی زده شده که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره  برجام گفته که مسیر دیپلماسی با ایران کوتاه شده اما محدودیت زمانی برای آن قائل نمی‌شویم.