به گزارش اکو ایران، با توجه به آماری که مرکز آمار ایران از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرده است، تعداد 38 سالن سینما در سال 1401 نسبت به سال 1400 در سطح کشور اضافه و ظرفیت سالن‌ها نیز از 153 هزار و507 نفر به 161 هزار و 806 نفر افزایش پیدا کرده است.

همچنین در ادامه این آمار شاهد افزایش تعداد فیلم‌های ساخته شده و اکران شده در سال 1401 هستیم. با توجه به این آمار صعودی، باید انتظار تولید آثار سینمایی، بالا رفتن میزان فروش و همچنین افزایش حضور تماشاگران در سینماها را داشته باشیم ولی در یک سال اخیر چرخه تولید سینمای ایران کند شده و سطح تولیدات به لحاظ کمی کاهش داشته است.

وقایعی نظیر ناآرامی‌های سال گذشته و پس از آن ممنوع‌الکاری عده‌ای از فیلمسازان و بازیگران شناخته‌شده سینمای ایران، میزان ساخت آثار با کاهش نسبی روبه‌رو شد. از طرفی روند افزایشی تعرفه بلیت‌ها و همچنین عدم وجود ژانرهای مختلف و اشباع مخاطب از ژانر کمدی در سینما نیز می‌تواند از علل کم شدن استقبال مخاطب از آثار تلقی شود.

هر چند که چند روز پیش سخنگوی دولت از شکسته شدن رکورد فروش در سینما خبر داد؛ اما با نگاهی به جدول فروش هفتگی سینمای ایران با نام‌های فیلم‌های کمدی روبرو خواهیم شد که چهار رتبه اول در پرفروش‌های هفته را به خود اختصاص دادند.

فیلم‌های ساخته‌شده در ژانر کمدی در طی یکسال اخیر تا آنجایی افزایش داشته که رسانه دولت (ایرنا) با عنوان «رکوردداری کمدی‌ها در جشن 42 سالگی سینما» (در تاریخ 9 آبان 1402) از احتمال حضور حجم بسیار زیادی از این آثار کمدی در جشنواره فیلم فجر امسال سخن به میان آورد.

جشنواره‌ای که معتبرترین رویداد سینمایی در کشور است و هر ساله شاهد حضور آثار اجتماعی جدی از برترین فیلمسازان کشور بودیم، از سال پیش شاهد کم رنگ‌ شدن حضور این فیلمسازان و آثارشان در جشنواره بوده‌ایم.

وابستگی چرخه اقتصادی سینما به ژانر کمدی

از جمله عللی که فیلمسازان بیشتر به سراغ آثار کمدی می‌روند، می‌توان به ممیزی‌های گسترده‌ای اشاره کرد که در آثاری اجتماعی و مرتبط با مسائل روز مردم و جامعه وجود دارد. همچنین صدور پروانه ساخت برای این فیلم‌ها، به سختی صادر می‌شود و گاهی اصلا با آن مخالفت می‌شود.

اما درباره فیلم‌های کمدی، هم جیب سرمایه‌گذاران و سینماگران پر می‌شود و هم جیب فیلمسازان و بازیگران اما گره خوردن چرخه اقتصادی سینمای ایران به ژانر کمدی در طی روند نزولی تولید آثار سینمایی شاید در حال حاظر باعث حیات و رونق سینما شده باشد اما ادامه این روند باعث دلزدگی و همینطور پس زدن مخاطب خواهد شد و شاهد قطع ارتباط تماشاگران با صنعت هنر هفتم در ایران خواهیم بود.