به گزارش اکوایران، مسکو یکی از 15 شریک تجاری تهران است و تهران برای توسعه مبادلاتش با آن در تلاش که رقم صادراتش را بیش از دو برابر کند. فروردین سال جاری رئیس سازمان توسعه تجارت گفت، ما خواهان رشد صادرات ایران از  500 میلیون دلار به 10 میلیارد هستیم. برنامه‌ای که از نگاه برخی تحلیل‌گران به رویایی بیش نمی‌ماند. رویایی که جایگاه  ایران را در کنار رقبای بازار مسکو تا حدودی بالا می‌آورد.

حال برای اینکه بدانیم این تصمیم یک رویا است یا برنامه‌ دقیق  کافیه آمار صادرات ایران به روسیه طی سه سال اخیر مقایسه کنیم. براساس داده‌های گمرک ایران در هشت ماهه 1401 و حتی کل سال‌های 1399 و 1400 حجم صادرات ایران به روسیه در مرز  600 میلیون دلار هم نبوده است. دو سال پیش کل ارزش صادرات ایران به روسیه 567 میلیون دلار بود. این رقم در سال گذشته 573 میلیون دلار محاسبه شد.  در 8 ماهه سال جاری نیز  سایت گمرک میزان صادرات تهران به مسکو  466 میلیون دلار ثبت کرد. اگر بخواهیم این رقم با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کنیم، می‌توان گفت میزان صادرات ایران 28 درصد رشد داشته است.  رقمی که نمی‌تواند نشانه سیاستگذاری جدید باشد .

در این بین داده‌های موسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد، حجم صادرات آنکارا به مسکو  در حال گسترش است. بطوری که حجم کالاهای صادرشده به روسیه در ماه سپتامبر به رکورد ماهانه 1.1 میلیارد دلار رسیده است. این رقم  2.3  برابر بیشتر از ماه مشابه در سال 2021 است.

براساس گزارش جدید مرکز پژوهش‌های اتاق ایران،  داده‌های موسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد که در سال 2021 ، ترکیه در میان کشورهای عرضه کننده کالا به روسیه، در رتبه بالاتر از ایالات متحده، فرانسه، ژاپن، لهستان و ایتالیا و در رتبه یازدهم قرار گرفت، اما در تابستان سال جاری در میان پنج صادرکننده برتر قرار گرفت.

جهش اخیر صادرات ترکیه به روسیه در ماه سپتامبر، این کشور را همتراز با آلمان قرار داده است. صادرات آلمان به روسیه در طول ماه می تا آگوست، به طور متوسط حدود 1.2 میلیارد دلار در ماه و 1.14 میلیارد دلار در ماه سپتامبر بوده است که کمی کمتر از ترکیه است.

اگر ترکیه از آلمان در صادرات به روسیه پیشی بگیرد، پس از چین و بلاروس، به سومین صادرکننده بزرگ کالا به روسیه تبدیل خواهد شد. صادرات چین به روسیه در ماه سپتامبر، حدود 8 میلیارد دلار بود؛ صادرات بلاروس در ماه ژوئن، بیش از 2 میلیارد دلار بوده است. در حال حاضر رتبه دو کشور ترکیه و آلمان پس از قزاقستان قرار دارد که صادرات آن به روسیه در ماه اوت، 881 میلیون دلار بوده است که رشدی 23 درصد نسبت به جولای داشته است.

وزارت توسعه اقتصادی روسیه در ماه جاری پیش‌بینی کرد که تجارت دو جانبه با ترکیه در سال 2022 به بیش از 60 میلیارد دلار افزایش پیدا خواهد کرد. در اوایل سال جاری، مسکو و آنکارا نقشه راه همکاری اقتصادی را امضا کردند که بر اساس آن، حجم تجارت دو جانبه آنها به 100 میلیارد دلار در سال خواهد رسید. دو کشور همچنین توافق کردند که روبل روسیه را به عنوان ارز تسویه حساب از جمله برای پرداخت هزینه گاز طبیعی روسیه استفاده کنند.