به گزارش اکوایران؛ روز شنبه رئیس سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگویی اظهار کرده که حدود 4 سال است حتی یک دستگاه آمبولانس خریداری نشده است؛ بر این اساس عمر آمبولانس‌ هایی که در ایران وجود دارند، حداقل 5 سال است. اما جعفر میعادفر در اظهاراتی گلایه آمیز از فرسوده بودن دست کم 3 هزار آمبولانس موجود در کشور با عمر  بیش از 15 سال سخن گفت و تاکید کرد حداقل 3 هزار آمبولانس باید جایگزین شود تا بتوان نسبت به از رده خارج کردن آمبولانس های فرسوده اقدام کرد. این اظهارات مقدمه ای بود تا میعادفر در آستانه فصل بودجه، از مجلس و دولت بخواهد که توجه جدی به تامین آمبولانس در  سال 1402 داشته باشند.

رئیس سازمان اورژانس کشور به خبرگزاری خانه ملت گفت که حدود 3 هزار و 100 پایگاه داریم که هر پایگاه باید دارای یک آمبولانس باشد و هر سه پایگاه هم یک آمبولانس رزرو داشته باشد. 

هرچند ناوگان اورژانس کشور، به گواه اظهارات رئیس این سازمان فرسوده و نیازمند نوسازی است اما 5 ماه پیش بود که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد صدور مجوز به این وزارتخانه برای ثبت سفارش، ورود، ترخیص و شماره گذاری تا سقف یک هزار دستگاه آمبولانس اهدایی از سوی سازمان های بین المللی و خیرین جهت استفاده در پایگاه های اورژانس کشور را برای تصویب به هیات وزیران ارائه کرده بود؛ درخواستی که در صورت تصویب در کابینه، واردات آمبولانس را بدون رعایت شرایط مقرر در ضوابط فنی واردات خودرو و بدون پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی و معاف از مالیات بر ارزش افزوده میسر می کرد.

این تقاضا شهریور ماه، موافقت هیئت دولت را به دست آورد و به این ترتیب، صدور مجوز برای ثبت سفارش، ورود، ترخیص و شماره گذاری تعداد یک هزار دستگاه آمبولانس اهدایی سازمان های بین المللی و خیرین جهت استفاده در پایگاه های اورژانس کشور، بدون رعایت شرایط مقرر در ضوابط فنی واردات خودرو و بدون پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی و معاف از مالیات بر ارزش افزوده و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط، صادر شد؛ مجوزی که 16 مهر 1401، از سوی معاون اول رئیس جمهور  ابلاغ شد.

در صورتی که هزار دستگاه آمبولانس اهدایی به کشور ترخیص شود، نیاز بیش از 30 درصد اورژانس برای جایگزینی آمبولانس های فرسوده تامین خواهد شد که ترخیص این آمبولانس ها  معاف از حقوق گمرکی و مالیات هستند. 

از سوی دیگر، در تاریخ 12 مهر امسال سخنگوی اورژانس با اعلام اینکه 5 هزار و 500 دستگاه آمبولانس در کشور فعالیت می کنند، گفته بود که مجوز خرید هزار دستگاه آمبولانس به سازمان اورژانس کشور از سوی دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی داده شده است. طبق گفته های مجتبی خالدی به رادیو گفت‌وگو، بعد از این تصمیم بلافاصله تیم کارشناسی در سازمان اورژانس کشور تشکیل و استاندارد‌های اورژانس نیز متناسب با شرایط کشور طراحی شده تا این خرید هرچه سریع تر انجام شود. 

تکلیف بودجه ای دولت برای خرید آمبولانس

با این حال، اظهارات گلایه آمیز روز گذشته معیدفر رئیس سازمان اورژانس در شرایطی مطرح شده که از ابلاغ معاون اول رئیس جمهور برای ورود و ترخیص هزار دستگاه آمبولانس بیش از یک ماه می گذرد. 

گلایه های معیدفر، عجیب نیست. نگاهی به قانون بودجه سال 1401 و گلایه همزمان معیدفر از عدم خرید حتی یک دستگاه آمبولانس در چهار سال گذشته نشان می دهد که تا آبان امسال که 8 ماه از سال گذشته، هنوز ارقام بودجه های برای خرید آمبولانس، به سازمان اورژانس کشور تخصیص نیافته است. بر اساس بند د تبصره 3 قانون بودجه امسال، دولت در سال 1401 اجازه دارد از محل درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، 2 هزار میلیارد تومان را به سازمان اورژانس کشور و هلال احمر جهت تجهیز ازجمله خرید آمبولانس اختصاص دهد.

از سوی دیگر، به دولت تکلیف شده تا بر اساس تبصره 3 قانون بودجه امسال، از محل تأمین مالی خارجی (فاینانس) مبلغ دویست میلیون (000 /000 /200) یورو را صرف خرید دستگاههای آتش نشانی و نردبان هیدرولیک بلندمرتبه و آمبولانس برای شهرداری های کشور، آمبولانس برای جمعیت هلال احمر و سازمان اورژانس کشور و ماشین آلات راهداری برای وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور و تجهیز گروههای امداد و نجات هزینه کند. این ارقام، غیر از ردیف بودجه ای است که برای سازمان اورژانس کشور در نظر گرفته شده است.

تولید داخلی آمبولانس

از سوی دیگر، موضوع تولید آمبولانس هم مطرح است. سوم شهریورماه امسال، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه آیین بهره‌برداری از پایگاه‌ها و ناوگان اورژانس کشور خبر داده بود که تا پایان سال هزار آمبولانس کمک‌دار وارد کشور می شود. بهرام عین اللهی گفته بود، با کمک ایران خودرو می توانیم نیاز بیمارستان ها به آمبولانس را با اتکا بر توان داخل حل کنیم. همچنین مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این مراسم اظهار کرده بود که در 2 دهه اخیر 3 هزار و 930 دستگاه آمبولانس تولید شده که ایران خودرو برای تولید 2 هزار دستگاه آمبولانس ون و بیش از 100 دستگاه اتوبوس آمبولانس برنامه دارد. 

گرچه برخی از کارشناسان و حتی مدیران ارشد صنعتی اعتقاد دارند آمبولانس یک خودرو پیچیده درمانی است و سازندگان خودرو در ایران نشان داده اند که توان ساخت مطلوب آن را ندارند و نمی توان با تغییرات ظاهری یک خودرو مدعی ساخت آمبولانس شد