به گزارش اکوایران، عبدالرسول پورعباس - رئیس سازمان سنجش کشور - در نشست خبری خود توضیحاتی در خصوص قطعی اینترنت در زمان کنکور 1402 ارائه داد و گفت: «در بحث امنیت، آخرین حلقه حافظت آزمون، بحث اینترنت است که برای آن در دستورالعمل شاک (شورای امنیت کشور) قطع سراسری یا نقطه‌ای ارتباطات اینترنتی مطرح شده است و درخواست ما باید به دبیرخانه شورای امنیت کشور برود و اگر تصویب شود، ابلاغ می‌شود.»

بنا به گفته پوعباس، نحوه اجرای این امر و اختیارات کامل آن با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی با اشاره به ارسال لیست نقاط موردنظر سازمان سنجش برای محدودسازی اینترنت به وزارت ارتباطات، گفت: «این درخواست و مطالبه مردم است؛ چراکه 8 تا 16 میلیون نفر از جمعیت ما درگیر این آزمون هستند. ما تمام جوانب امر را پیش‌بینی کرده‌ایم و نقطه کمال آن، نقطه محدود کردن اینترنت همراه در ساعات برگزاری کنکور است.»

رئیس سازمان سنجش درمورد جزئیات این دستورالعمل هم گفت: «این محدودیت به وزارت ارتباطات بستگی دارد. ما می‌خواهیم عکس و فایلی ارسال و دریافت نشود و قصد این را نداریم که اینترنت به صورت مطلق قطع بشود.»

طبق گفته وی، تجهیزات برخی از دواطلبان که به قصد تقلب حضور می‌یابند بسیار پیشرفته است و در حد یک ثانیه، از طریق دستگاهی که در اختیارشان گذاشته شده است عکس را می‌گیرند و به طور اتوماتیک ارسال می‌کنند و شبکه اینترنت باید راه ارسال این تصاویر را ببندد.

پورعباس با اشاره به اهمیت و حیاتی بودن اینترنت در حوزه‌های مختلف اعلام کرد: «منظور ما از قطع اینترنت، اینترنت همراه است نه ثابت و شاید ارسال و دریافت شبکه‌های اجتماعی محدود شود.»

پیش از این روابط عمومی وزارت ارتباطات در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: «جز در موارد خاصی که آن هم توسط مراجع قانونی، تصمیم‌گیری می‌شود، وزارت ارتباطات به هیچ وجه حفظ کیفیت ارتباط مردم را قربانی خواسته‌ها و انتظارات خارج از عرف سازمان‌های مختلف نمی‌کند.»

در ادامه این اطلاعیه آمده بود: «متاسفانه هر از گاهی برخی از مقامات غیرمسئول اظهاراتی را مطرح می‌کنند که خارج از چارچوب وظایف و اختیارات آن‌هاست. چنین شایعاتی مبنی بر قطع اینترنت در سوم دی هم مطرح شده بود که بی‌پایه و بی‌‎اساس بودن آن بر همگان مشخص شده است.»

تاریخ برگزاری نوبت اول کنکور سراسری سال 1402، روزهای پنجشنبه 29 و جمعه 30 دی 1401 است. نوبت دوم این آزمون در روزهای چهارشنبه 14 و پنجشنبه 15 تیر 1402 برگزار خواهد شد.