به گزارش اکوایران؛ طی سال‌های اخیر ناترازی مصرف گاز در کشور موجب شد تا واحدها‌ی تولیدی با مشکل بسیاری مواجه شوند؛ چالشی که در برخی مواقع به توقف تولید هم رسیده است. با توجه به این شرایط مهدی بازارگان در نشست خبری بر این نکته تاکید می کند که با بهره‌برداری از پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی شاهد بسته‌شدن پرونده توسعه بخش خشکی میدان گازی مشترک پارس جنوبی خواهیم بود و تکمیل آن، بدون شک در کاهش چالش‌های ناشی از ناترازی گاز در فصول سرد سال، مؤثر است. با توجه به تاثیر فاز 14 بر ناترازی مصرف گاز معاون سارمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ایدرو معتقد است، باید عمده تمرکز بر بهینه سازی مصرف خانگی باشد تا صنایع با مشکل مواجه نشوند. البته توسعه میادین گازی کیش، پارس شمالی، میادینی که ۵ سال اخیر در ارم و … کشف شده است نیز باید در دستور کار قرار گیرد تا مشکلی در تأمین گاز نداشته باشیم.

پروژه فاز پارس جنوبی است پس از 20 سال و با سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد دلاری تکمیل شده است فاز ۱۴ پارس جنوبی آخرین فاز صنعتی پارس جنوبی بوده که با وقفه چند ساله به اتمام رسید.

 متولیان این پروژه معتقدند فاز 14 می تواند رقیب قطری شود، بطوریکه معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر این نکته تاکید می کند با راه‌اندازی این فاز ایران می تواند در تولید گاز از قطر پیشی گیرد.

به گفته بازارگانی، هشت شرکت ایرانی در این پروژه نقش داشتند و با همکاری وزارتخانه‌های صمت و نفت، سعی کردیم شرکت‌ها را در این زمینه توانمند کنیم تا این پروژه به نتیجه برسد.

توسعه فاز ۱۴ بدون مشارکت خارجی

مدیرعامل مدیریت طرح های صنعتی ایران نیز با اشاره به اینکه همه ظرفیت فاز ۱۴ پارس جنوبی بدون مشارکت خارجی و با استفاده از نیروی ایرانی صورت گرفته است عنوان کرد:   در فاز ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی با شرکای خارجی ژاپنی و کره‌ای کنسرسیومی تشکیل دادیم و وارد فاز توسعه شدیم در آن مقطع تولید داخل محدود و مدیریت و اکثر پروژه هم با خارجی‌ها بود.

محمدرضا ناصح در ادامه افزود: با ورود به پروژه فاز ۱۷، ۱۸ و ۱۴ پارس جنوبی مدیریت و ترکیب کنسرسیوم را به ایرانی تغییر دادیم و در حال حاضر این پروژه در دست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو) قرار دارد.