به گزارش اکوایران؛ ارزیابی وضعیت تولیدات صنعتی نشان از آن دارد که نرخ رشد 33 محصول ارزیابی شده مثبت 20 درصد بوده است. براساس داده‌های رسیده به دست «اکوایران» می توان گفت در 9 ماهه سال جاری 21 محصول رشد تولید داشته‌اند و 12 محصول هم مدت زمان سپری شده را با افت سپری کرده‌اند.

رشد ثبت شده در روند تولیدات صنعتی در حالی از رونق در این بخش حکایت دارد که ارزیابی گزارش شاخص مدیران خرید نشان از وضعیت دیگری دارد. براساس گزارش شامخ کل اقتصاد براساس اظهارات مدیران بنگاه‌های بزرگ صنعتی نشان از ورود اقتصاد ایران به رکود تورمی دارد، شامخ کل ثبت شده در آذرماه عدد 49.14 بوده است. براساس ارزیابی‌ شامخ‌کل در آذرماه دو شاخص مهمی که مدیران خرید از آن به عنوان اثرگذارترین شاخص‌ها یاد کرده‌اند، می توان به افزایش شدید قیمت مواد اولیه و افت فروش محصولات اشاره کرد. که با این شاریط می توان گفت این دو شاخص با یکدیگر مغایرت دارند.

در جریان استخراج شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان دهنده این است که اقتصاد به سمت توسعه در حرکت است. اما اگر هر رقمی کمتر از ۵۰ باشد، به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است. با این شرایط می توان گفت در مهرماه 1400 شاخص اقتصاد کل در مسیر توسعه قرار دارد و از حالت رکود و انقباض خارج شده است.

رصد داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در مدت زمان مورد بررسی به «الیاف اکریلیک»، «تراکتور»، «انواع تلوزیون»، «اتوبوس، مینی بوس و ون» و «سموم دفع آفات نباتی»  رسیده است و «دوده»، «محصولات فولادی»، «روغن ساخته شده نباتی» (به علت حذف ارز 4200 و قطع قاچاق، تولید روغن خوراکی کاهش داشته است)، «انواع کاغذ» و «نئوپان» مدت زمان مورد بررسی را با افت تولید سپری کرده‌اند.

وضعیت تولیدات صنعتی

 رصد داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت نشان دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در مدت زمان مورد بررسی به «الیاف اکریلیک»، «تراکتور»، «انواع تلوزیون»، «اتوبوس، مینی بوس و ون» و «سموم دفع آفات نباتی»  رسیده است.

براساس آمار می توان گفت تولید «الیاف اکریلیک»  نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشترین رشد را داشته، بطوریکه برای این گروه رشد301 درصدی ثبت شده است. مجموع تولید «الیاف اکریلیک» در مدت زمان مورد بررسی برابر با 6 هزار تن بوده است. در مدت مشابه سال در مجموع یک هزار تن الیاف اکریلیک در کشور تولید شده است.

براساس داده های اعلام شده از سوی وزارت صمت می توان گفت تولید «اتوبوس، مینی‌بوس و ون» نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 54 درصدی ثبت شده است. مجموع تولید اتوبوس، مینی‌بوس و ون در مدت زمان مورد بررسی برابر با چهار هزار و 280 دستگاه بوده این در حالی که در مدت زمان مشابه سال قبل هزار و 665 دستگاه از این محصول در کشور تولید شده بود.

«انواع تلوزیون» تولیدی در کشور نیز در این مدت برابر با هزار و 430 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 61 درصد داشته است.

ارزیابی روند تولید «وانت» نیز از رشد 54 درصدی تولید این گروه حکایت دارد. براساس داده های اعلام شده در این مدت در مجموع 88 هزار و 795  دستگاه در کشور تولید شده است.

«سموم دفع آفات نباتی» تولیدی در کشور نیز در این مدت برابر با 23 هزار تن بوده که رشدی 34 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.  

رشد

محصولات صنعتی با بیشترین افت

از سوی دیگر با رصد داده‌های اعلام شده می توان گفت در دوره زمانی مورد بررسی «دوده»، «فولادخام»، «روغن ساخته شده نباتی» (به علت حذف ارز 4200 و قطع قاچاق، تولید روغن خوراکی کاهش داشته است) ، «انواع کاغذ» و «نئوپان» بیشترین افت تولید را داشته‌اند. بطوریکه در این مدت «دوده» تولید شده افتی 27 درصدی «محصولات فولادی» افت 23 درصدی، «روغن ساخته شده نباتی» افت 15 درصدی،«انواع کاغذ» و «نئوپان» هم هرکدام افت 15 درصدی را ثبت کرده‌اند.    

افت