به گزارش اکوایران؛ طی سال های گذشته براساس بند ۸ مندرجات ذیل فصل دهم قانون مقررات صادرات و واردات، ترخیص برنج در فصل برداشت ممنوع و زمان این ممنوعیت از اول مردادماه هر سال تا پایان آبان‌ماه همان سال تعیین شده است.

اما در سال جاری و در فصل برداشت عملا با گذشت مدت زمان ممنوعیت واردات، قیمت برنج در بازارهای جهانی افزایش یافت؛ بنابراین اینبار نه در راستای حمایت از تولید داخل بلکه در راستای کنترل بازار مصوبه ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت حذف شد.

در این خصوص فرود عسگری، معاون امور گمرکی گمرک ایران‌ عنوان کرده است طبق تصمیم سی‌امین نشست ستاد تنظیم بازار  و بر اساس پیشنهاد وزارت جهاد ممنوعیت فصلی برنج در سال جاری لغو شد.

به گفته وی لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج امروز همزمان با اول مردادماه به گمرکات اجرایی ابلاغ شد.

سال گذشته نیز با توجه به وضعیت واردات برنج  و هشدارهایی که در مورد افزایش قیمت وجود داشت، رایزنی بسیاری در مورد لغو ممنوعیت انجام ولی با آن موافقت نشده بود؛ اما به نتیجه نرسیدن رایزنی ها موجب شد تا به گفته واردکنندگان برنج حجم کمتری نسبت به سال های قبل برنج وارد کشور شود که امر افزایش قیمت برنج در کشور را به همراه داشته است.

آخرین گزارش تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد که در سه ماهه اول امسال، واردات کالای اساسی حدود شش میلیون تن به ارزش بیش از ۴.۵ میلیارد دلار بوده که سهم برنج به ۵۸۳.۶ هزار تن به ارزش بالغ بر ۵۵۰ میلیون دلار می‌رسد. 

گزارش‌های رسمی نیز بیانگر افزایش ۱۶۴ درصدی قیمت برنج ایرانی و بیش از ۴۷ درصدی برنج وارداتی در خردادماه امسال نسبت به پارسال است.