به گزارش اکو ایران، حسین پیوندی عضو هیات مدیره انجمن صنعت سیم و کابل ایران در این نشست خبری با اشاره به اینکه صنعت سیم و کابل در کشور مغفول مانده بیان کرد: این در حالی است که صنعتی مانند خودرو زیر ذره بین خبرنگاران است و شاید یکی از مشکلات ما نبود خبرنگار تخصصی در این حوزه باشد.  اما با این حال آیا از میزان اتلاف انرژی خبر داریم؟

وی ادامه داد: این در حالی است که با نوسازی شبکه برق می توان تا حد زیادی از این اتلاف جلوگیری کرد.

به گفته این عضو هیات مدیره انجمن صنعت سیم و کابل ایران، نزدیک به ۱۰ هزار مگاوات کمبود برق در کشور وجود دارد که با نوسازی شبکه می‌ توان بیش از ۲ هزار مگاوات از این کسری را جبران کرد. بایدظرف 4  سال پیش رو این نوسازی را انجام داد.

وی با اشاره به برخی شهرها بیان کرد: به عنوان مثال در غرب مازندران 14 درصد اتلاف انرژی داریم اما برخی استان ها با انجام این نوسازی سفید شده و اتلاف ندارند.

این عضو هیات مدیره با تاکید بر نوسازی سیم و کابل ها اظهار کرد: آتش‌ سوزی ساختمان پلاسکو در تهران که مطابق گزارش‌های رسمی ناشی از اتصال سیم برق بود، یک بار دیگر اهمیت صنعت سیم و کابل را بر همگان روشن و مشخص کرد و امروز مطابق آمارها دست ‌کم ۴۰ درصد آتش‌سوزی ساختمان‌ها به دلیل ضعف در کیفیت سیم و کابل‌های مورد استفاده است.

پیوندی همچنین درباره تامین بازار داخلی، افزود: در سال گذشته 285 هزارتن کاتد مس در کشور تولید شد که سهم صنعت سیم و کابل 120 هزار تن از آن بود همچنین این صنعت 70 هزار تن آلومینیوم مصرف می کند. امروز به راحتی نیاز کشور در داخل تامین می شود و نیازی به واردات نیست.

وی با اشاره به تولیدات غیرمجاز تصریح کرد: امروز 15 تا 20 درصد تولیدات کشور از مطلوبیت خوبی برخوردار نیستند و موضوع تولید کالای غیر استاندارد بسیار پیچیده است. تلاش ما این است در اولین کنگره صنعت سیم و کابل بتوانیم این موضوع را از مسیر تولید خارج کنیم. متاسفانه پروژه مسکن مهر یکی از پروژه هایی است که کالای غیر استاندارد به آن ورود پیدا کرده است.

در ادامه این نشست نیز، احمدرضا شاهمرادی عضو دیگر هیات مدیره انجمن سیم و کابل، اظهار کرد: صنعت سیم و کابل یک صنعت استراتژیک است و مجموعه های زیادی در این صنعت فعالیت دارند.

وی درباره میزان صادرات سیم و کابل ایران بیان کرد: بیشترین حجم صادرات ما به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس است. به عنوان مثال عراق یکی از بازارهای اصلی ما است اما در این بازار ترکیه جدی ترین رقیب ما محسوب می شود.

به گفته شاهمرادی، در خارومیانه صنایع بزرگی از سیم و کابل فعالیت دارند و شرکت های آسیایی و چند ملیتی در این کشورها تولیدات را انجام می دهند.

وی افزود، مشکل تولید ، توزیع و صادرات از مهم ترین مواردی است که در کنگره به آن پرداخته می شود.

این عضو هیات مدیره سیم و کابل بیان کرد: همچنین صادرات سیم و کابل غیراستاندارد از کشور صادرات را با مشکل همراه کرده است. پیش‌بینی می ‌شود بین ۱۵ تا ۲۰ درصد محصولات تولیدی از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نباشد.

وی تصریح کرد:  تولیدکنندگان محصولات تقلبی به اندازه ای در کار خود خبره شده اند که  حتی کارشناسان خبره سازمان ملی استاندارد با نمونه‌برداری‌های فعلی قادر به شناسایی این کالاها نیستند.

 شاهمرادی بیان کرد: امروز هیچ برند ایرانی شناخته شده ‌ای در بازار کشورهای اطراف نداریم، این در حالی است که تولیدات ما بر اساس آخرین فناوری ‌های روز جهان انجام می‌ شود.

اولین کنگره سالیانه صنعت سیم و کابل ایران و صنایع وابسته ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) در هتل المپیک تهران آغاز برگزار می شود که در روز چهارشنبه (۱۵ تیرماه)‌با برگزاری پنل‌های تخصصی به پایان می رسد.