به گزارش اکوایران، مهدی زارع - رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله - درباره سامانه هشدار سریع عملیاتی برای شهرها و مناطق تاسیساتی گفته هنوز این سیستم عملیاتی را در هیچ کجای کشور نداریم ولی طراحی آنها انجام شده و امکانات آنها و نیروی متخصص در این زمینه را داریم.

به گفته وی، سامانه هشدار سریع یا هشدار پیش‌هنگام قرار نیست تمام مشکلات زلزله‌ها را حل کند ولی اگر منتظر آسیبی در زیرساخت‌ها مانند شبکه گاز، برق، مترو و نیروگاه‌ها در اکثر شهرهای بزرگ کشور باشیم، این سامانه می‌تواند در اولین اولویت آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها را کاهش دهد.

زارع تاکید کرده که این سامانه در گام اول قرار نیست برای مردم خبر بفرستد اما در گام‌های بعدی سامانه هشدار پیش هنگام می‌تواند به عنوان وسیله اطلاع رسانی جمعی تلقی شود، با این حال اولویت اول این سامانه برای تاسیسات و زیرساخت‌های حساس است. 

آنطور که رئیس مرکز پیش بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به «آخرین خبر» گفته، تمام تجهیزات سامانه هشدار سریع در داخل ایران است و نیاز به واردات تجهیزات و امکانات نیست. 

به گفته زارع، در 12 الی 13 سال اخیر به نظر می‌آید مشکلات بیشتر از جنس مشکلات مدیریتی و این‌که موضوعی در اولویت قرار بگیرد یا خیر، بوده است. در مقاطعی برخی مدیران از راه‌اندازی سامانه هشدار پیش‌هنگام استقبال کردند اما در مراحل بعدی در اولویت مدیران قرار نگرفت و برنامه دیگری به دلیل فوری بودن در دستور کار قرار می‌گرفت.

رئیس مرکز پیش‌بینی زلزله پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله بیان کرده که مدیران با این توجیه که هشدار پیش‌هنگام همه مشکلات را حل نمی‌کند، راه‌اندازی این سامانه را در اولویت قرار ندادند.

او با اشاره به زلزله اخیر ترکیه و وجود سامانه هشدار پیش‌هنگام در استانبول، گفته که قرار نیست هشدار پیش‌هنگام در استانبول مشکلات جنوب ترکیه را حل کند، اما با استفاده از هشدار پیش‌هنگام، درصد آسیب‌های زیرساختی کاهش می‌یابد و به همین دلیل عاقلانه است که این امکانات عملیاتی شود.

به گزارش اکوایران، سامانهٔ هشدار زلزله، سامانه‌ای برای اطلاع‌رسانی سریع زمین‌لرزه‌های بزرگ قریب‌الوقوع است که با دریافت و بررسی امواج انتشاریافته از کانون زلزله، می‌تواند دست‌کم لحظاتی قبل از وقوع زلزله، آن را اعلام و نسبت به آن هشدار دهد. اعلام سریع این هشدار به ساکنان و همچنین مراکز حساس (مانند خطوط انتقال گاز، سیستم حمل و نقل و نیروگاه‌ها)، می‌تواند موجب پایین آوردن آسیب‌های جانی و مالی ناشی از این بلای طبیعی شود. سامانه هشدار سریع زمین‌لرزه نخستین‌بار حدود 70 سال قبل در ژاپن استفاده شد.