به گزارش اکوایران، کمبود دارو و سرم از چند ماه قبل در کشور بحرانی شده تا جایی که صدای نمایندگان مجلس را نیز درآورده است. بر اساس گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در آبان از کمبود دارو و سرم، اغلب اقلام دارویی با کمبود مواجه بودند که در این میان انواع سرم نیز از این وضعیت مستثنی نبود.

در این میان بهرام عین‌اللهی - وزیر بهداشت - در ماه‌های گذشته بارها وعده رفع کمبود دارو و سرم را داد؛ با این حال نمایندگان مجلس در جلسه 15 آذر از اظهارات او قانع نشدند و سرانجام او به خاطر کمبود دارو و سرم در کشور از مجلسی‌ها کارت زرد گرفت.

در کنار وعده‌های وزیر بهداشت، رئیس سازمان غذاودارو نیز وعده‌های برطرف شدن کمبودهای دارویی در هفته آینده، دو هفته آینده، یک ماه آینده، دو ماه آینده و تا پایان سال را بارها و بارها تکرار کرده که هیچ‌کدام محقق نشده است.

عین‌اللهی در ماه‌های اخیر مقصرهای زیادی از جمله شیوع زودتر و پیش‌بینی نشده آنفلوآنزا برای کمبود دارو معرفی کرد.

وزیر بهداشت در اظهاراتی مدعی شده بود که در هفت‌ماهه اول سال تولید دارو به اندازه ۱۲ ماه سال گذشته بوده است.

قائم مقام سازمان اموال تملیکی نیز نیمه آبان در گفت‌وگو با ایلنا گفته بود اواخر سال گذشته حجم وسیعی از سرم‌ها امحا شد، در حالی که با کمبود شدید سرم مواجه بودیم و از این رو باید با ساماندهی این داروها و کمک وزارت بهداشت بتوانیم بخشی از کمبود دارو را جبران کنیم.

صاحب حجتی از عملکرد وزارت بهداشت برای دستور امحای انواع داروی موجود در انبارهای سازمان اموال تملیکی انتقاد کرده و گفته بود که طبق قانون وزارت بهداشت و سازمان استاندارد باید این دارو و اقلام را مورد آزمایش قرار دهند و به صورت کتبی، نتیجه آزمایش را اعلام کنند که وضعیت انقضای این کالاها چگونه است، اما این قانون در حال حاضر رعایت نمی‌شود؛ این در حالی است که ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و تمام سازمان‌ها و دستگاه باید به دولت و مردم کمک کنند.

در کنار این مشکلات، هجدهم آذر اعلام شد که دستور ویژه قضایی برای ترخیص فوری محموله ۲۰۰ هزار عددی سرم صادر شده و در نتیجه این محموله جمعه ۱۸ آذر برای تأمین نیاز کشور به استان‌های مختلف ارسال شده است.

سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو، در روزهای پایانی آذر مدعی شده که افزایش استفاده از سرم شست‌وشو باعث کمبود آن در داروخانه‌ها شده است.

بر اساس اظهارات محمدی، در تولید سرم مشکلی وجود ندارد و دلیل کمبود آن نیاز بیش از حد مردم است. او می‌گوید «ما پیش‌بینی کرده بودیم که واردات مشکلات کمبود دارو را حل کند، اما متاسفانه چنین نشد و هنوز داروخانه‌ها با کمبود سرم مواجه هستند.»

دیروز نیز رئیس سازمان غذاودارو ادعا کرده که در حوزه سرم تا پایان آبان و آذر مجموعا ۲۰ میلیون سرم تامین شده است. او گفته «باید توجه کرد که تولید سرم در کشور در حدود ۱۴.۵ میلیون عدد بود که در دی به ۱۶.۵ میلیون سرم رسیده است. واردات‌ هم حدود چهار میلیون است. بر این اساس تا پایان دی مجموع تامین سرم در کشور افزایش پیدا می‌کند و مشکلی از بابت تامین سرم نداریم.»

سیدحیدر محمدی همچنین به ایسنا گفته که «داروهای کرونا و واکسن کرونا نیز به وفور در کشور وجود دارند.»

با تمام این وعده‌های مسئولان سلامت کشور، مردم همچنان با مشکلات عدیده‌ای درباره کمبود دارو و سرم مواجه هستند.