به گزارش اکو ایران، به نظر می‌رسد با تداوم دور هشتم مذاکرات وین، امیدواری طرف‌ها نسبت به روند جاری پررنگ‌تر شده است. حسین امیرعبداللهیان می‌گوید «مذاکرات در مسیر درست در حال پیشرفت است» و همتای فرانسوی‌‌اش، ژان ایو لودریان به گفت: «در چند روز اخیر پیشرفت‌هایی حاصل شده است. ما متقاعد هستیم که می‌توانیم به توافق برسیم.

پس از آنکه مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و روسیه نسبت به پیشرفت قابل قبول و امکان‌پذیری توافق برای بازگشت به تعهدات برجامی، ابراز امیدواری کردند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز بالاخره از «پیشرفت» [هرچند اندک] در گفتگوها سخن گفت، و روز جمعه نیز وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «در مورد مذاکرات هسته ای ایران پیشرفت هایی حاصل شده است، اگرچه زمان در حال اتمام است».

بر اساس گزارش رویترز، ژان ایو لودریان به تلویزیون BFM و رادیو RMC گفت: «ما متقاعد شده‌ایم که می‌توانیم به توافق برسیم. در چند روز اخیر پیشرفت‌هایی حاصل شده است. ما در چند روز گذشته در جهت مثبتی حرکت کرده‌ایم، اما زمان بسیار مهم است، زیرا اگر به سرعت به توافق دست نیابیم، چیزی برای مذاکره وجود نخواهد داشت.»

In-Algiers-Jean-Yves-Le-Drian-initiates-a-reconciliation-between-France

دیپلمات‌های غربی اعلام کرده‌اند که امیدوارند تا پایان ژانویه یا اوایل فوریه به توافق دست پیدا کنند، اما اختلافات شدید در مورد سخت‌ترین مسائل هنوز حل نشده باقی مانده است.

از آن سو ایران هرگونه ضرب الاجل تعیین شده توسط قدرت های غربی را رد می‌کند، و آن را ددلاین‌های مصنوعی توصیف کرده است.

پیشرفت مذاکرات در مسیر درست

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی با الجزیره مذاکرات جاری وین را «در حال پیشرفت در مسیر درست»، و فضای مذاکرات را «سازنده» توصیف کرد. او گفت که ابتکارات ایران مذاکرات را به مسیر اصلی بازگرداند و افزود: اکنون بر عهده طرف غربی است که حسن نیت و تعهد خود را برای یک معامله خوب نشان دهد.

وی در مصاحبه اختصاصی با الجزیره که روز پنجشنبه پخش شد گفت که در صورت برداشته شدن همه تحریم‌ها، می‌توان به توافق رسید.

AP21279439797002

امیرعبداللهیان گفت: لغو تحریم‌ها به معنای لغو همه انواع تحریم‌های مندرج در توافق هسته‌ای که ترامپ دوباره اعمال کرد و نیز موارد دیگر که با مفاد توافق در تضاد باشد، است.

وی افزود: ما ضمانت‌هایی را می‌خواهیم که شامل عدم اعمال تحریم‌های جدید و عدم اعمال مجدد تحریم‌ها پس از لغو آن به هر بهانه‌ای است.

این مقام ایرانی گفت که «عملی‌ترین مدل» برای این کار، صادرات نفت ایران و کسب درآمد از طریق سیستم بانکی کشور است.

گفتنی است  یکی دیگر از نشانه های مثبت این هفته، ورود معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی به وین بود تا با ایران، ایالات متحده و دیگر طرف ها درباره آزادی احتمالی 7 میلیارد دلار از دارایی های مسدود شده ایران که در این کشور آسیایی به دلیل تحریم های آمریکا نگهداری می شود، گفتگو کند.

وزارت امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد چوی جونگ کان معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی با مذاکره کنندگان ارشد درگیر در مذاکرات احیای برجام  در وین گفتگو کرد.

652