به گزارش اکوایران، سفیر ایران در انگلیس اعلام کرده بریتانیا در حال بحث درباره نحوه بازپرداخت بدهی 400 میلیون پوندی است.

انگلیسی‌ها در راه تهران

بنا بر گزارش روزنامه گاردین، محسن بهاروند، سفیر جمهوری اسلامی در انگلیس گفته مقامات انگلیسی هفته گذشته برای گفتگو در مورد بدهی تاریخی ناشی از فروش تسلیحات دهه 1970 به تهران سفر کردند. سفیر ایران در لندن گفته مقامات دولت انگلیس هفته گذشته با حضور در تهران درباره راه های قانونی پرداخت بدهی تاریخی 400 میلیون پوندی انگلیس به ایران گفتگو کرده‌اند. محسن بهاروند با بیان اینکه در حال حاضر مشغول به مذاکره با وزارت خارجه انگلیس است، گفته این مسائل حل نشدنی نیست.

وزارت امور خارجه بریتانیا تاکنون از بحث در مورد جزئیات پرداخت به ایران یا آن‌چه مانع از تسویه بدهی 400 میلیون پوندی مربوط به فروش تسلیحات به ایران در اواسط دهه 1970 شده است، خودداری کرده است.

تعویق توافق پیشین

بهاروند روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران در لندن گفته که ایران و انگلیس در تابستان به توافق بر سر بدهی نزدیک شده‌اند: «ما می‌خواستیم از این توافق استفاده کنیم و ثابت کنبم که شاهد نشانه‌های خوبی از سوی بریتانیا هستیم. سپس این امکان به وجود می‌آید تا تلاش‌هایمان را برای کمک به افراد دوتابعیتی و مواردی از این قبیل تسریع بخشیم. پیش از این هم ما به توافق رسیده بودیم، اما دو روز پس از امضای آن قرارداد، دولت بریتانیا گفت که به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند آن را اجرا کند.

6

او متذکر شده که ما تمام تلاش خود را در این رابطه به کار می‌گیریم و نباید آن‌قدر بدبین باشیم. ما با همکارانمان در وزارت خارجه کار می کنیم تا شاید به این توافق برسیم. ما در جریان بحث هستیم. هفته گذشته هیئتی از انگلیس در ایران بود و امیدوارم به توافق برسیم.

تعیین کانال انتقال

وی با اشاره به گزارش هایی مبنی بر امکان پرداخت این پول در قالب کمک‌های بشردوستانه، گفت: این کمک نیست. پول ما در این‌جاست و ما پول خود را می‌خواهیم. این امری که کاملا ساده است. ما می‌خواهیم پول خود را دریافت کنیم. اصراری هم بر دریافت بهره نداریم. وگرنه طلب ما چندیدن میلیارد می‌شد. ما با همکاران بریتانیایی خود صحبت می‌کنیم که کدام کانال از شانس بیش‌ترین برای انتقال آن پول به حساب‌های ما برخوردار است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده می‌تواند مجوزی به بریتانیا بدهد تا تضمین کند که این پرداخت تحریم نخواهد شد، گفت: «ایالات متحده این کار را انجام نمی‌دهد. آن‌ها باید با دولت بریتانیا برای انجام این کار همکاری کنند. این غیرممکن نیست. موانع حل‌نشدنی نیستند، اما باید بحث کنیم، مذاکره کنیم و راهی پیدا کنیم. اکنون در حال بحث هستیم که این پول از چه کانالی منتقل شود. اکنون یک روند مذاکره وجود دارد.»

در پیوند با مسائل دیگر

سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا در واکنش به اظهارات سفیر ایران گفته: ما به بررسی گزینه‌ها برای حل این پرونده 40 ساله ادامه می‌دهیم و با توجه به ادامه گفت‌وگوها، اظهار نظری در این مورد نمی‌کنیم.  منابع وزارت خارجه بریتانیا تاکید کردند که بریتانیا بدهی خود به ایران را به طور قانونی به رسمیت می شناسد، اما نبایدآن را به مسائل دیگر ارتباط داد.

7

این منابع تاکید کرده‌اند که اولویت بریتانیا آزادی فوری زندانیان دوتابعیتی  -نازنین زاغری رتکلیف، انوشه عاشوری و مراد طاهباز- در ایران است. این مقامات افزوده‌اند که انتظار دارد ایران این اتباع بریتانیایی را آزاد کند. هفته گذشته هم طی یک جلسه پرسش و پاسخ در اتاق فکر چاتم هاوس، وزیر امور خارجه، لیز تراس، در جمع خانواده‌های این زندانیان بدهکاری بریتانیا را تایید کرده بود.