به گزارش اکوایران، با وجود دلسردی ظاهری مقامات اروپایی نسبت به احیای زودهنگام برجام، اسرائیل هم‌چنان معتقد است که توافق با ایران در چند هفته آینده محتمل است.

بنا بر گزارش تایمز اسرائیل، اسرائیل معتقد است با وجود اینکه واشنگتن ادعا می‌کند آخرین موضع تهران در مذاکرات هسته‌ای «سازنده» نبود، اما تنها ایران و آمریکا تنها چند هفته با احیای برجام فاصله دارند. این گزارش به نقل از کانال 12 اسرائیل تنظیم شده که بر اساس آن ارزیابی اسرائیل طی یک گزارش غیرعلنی که توسط بخش تحقیقات سیاسی وزارت خارجه تهیه شده، منتشر شده است. بر اساس گزارش مذکور، دولت آمریکا هم‌چنان این توافق را تنها راه مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران می‌داند.

در این گزارش ارزیابی شده که ایالات متحده و ایران نسبت به مواضع یکدیگر واقع‌بینانه‌تر از پیش هستند و هر دو برای تقویت حمایت سیاسی از توافق در داخل پیش از توافق نهایی تلاش می‌کنند.

ایالات متحده پاسخ روز پنج‌شنبه ایران به پیش‌نویس اروپایی برای احیای برجام را «غیرسازنده» خوانده است. این در حالی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت که امیدوار است طی چند روز آینده توافق حاصل شود.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرده: «برخی شکاف‌ها در هفته‌های اخیر حل شده‌اند، اما برخی دیگر باقی مانده‌اند. رئیس جمهور تنها توافقی را منعقد می‌کند که به تشخیص او در راستای منافع امنیت ملی ایالات متحده است».

کانال 13 اسرائیل روز جمعه به نقل از یک مقام اسرائیلی که نامش فاش نشد، ادعا کرده که پاسخ ایران، باعث عقب کشیدن طرف‌ها شده و آن‌ها را از توافق دورتر کرده است. این مقام گفته تل‌آویو به تلاش‌های خود برای تأثیرگذاری بر مذاکرات به هر طریق ممکن ادامه خواهد داد.

همچنین روز جمعه، یک مقام ارشد اروپایی که مستقیماً در مذاکرات هسته ای شرکت دارد به سایت خبری والا گفت که ایران به دنبال از سرگیری مذاکرات درباره تحقیقات [ادعایی] آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است. این در حالی است که ایالات متحده و آژانس، هر دو با از سرگیری مذاکرات درباره این موضوع مخالف هستند.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در یک نشست خبری جمعه گفت: «نباید هیچ شرطی بین اجرای برجام و تحقیقات [آژانس انرژی اتمی] در رابطه با تعهدات قانونی ایران وجود داشته باشد». او گفت که پرونده‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران تنها در صورتی باید بسته شود که آژانس سازمان ملل متوجه شود که ایران به نگرانی‌هایش رسیدگی کرده است.

علی واعظ، تحلیلگر ارشد گروه بین المللی بحران، در این رابطه به پالیتیکو گفت: «با از دست رفتن این فرصت، اکنون تصور اینکه توافقی پیش از انتخابات میان دوره‌ای [ایالات متحده] اتفاق بیفتد، دشوار است».

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، هفته گذشته از جو بایدن خواست تا حمله نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران را در نظر داشته باشد و مدعی شده بود «فقط یک طرح نظامی معتبر ایالات متحده تضمین می‌کند که ایرانی‌ها تلاشی برای عدول از توافق نداشته باشند». اسرائیل مدت‌هاست که ایالات متحده را برای آماده کردن یک گزینه نظامی تحت فشار قرار داده است و بایدن در ماه جولای گفت که در صورت لزوم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای –به رغم تکذیب همیشگی از سوی تهران- آماده استفاده از زور خواهد بود. اعتقاد بر این است که برنامه هسته‌ای ایران بسیار پیشرفته‌تر از آن است که با یک حمله از بین برود و مشخص نیست که یک حمله نظامی چقدر می‌تواند به آن خسارت وارد کند.