به گزارش اکوایران، ایران خواستار پاسخ «واقع بینانه» از سوی آمریکا برای احیای توافق هسته ای شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه ایران خواستار «پاسخ واقع بینانه» ایالات متحده به پیشنهادات ایران در مذاکرات غیرمستقیم در وین با هدف احیای توافق برجام شد. این اظهارات در حالی بیان شد که مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد و امید کمی برای رسیدن به توافق در این گفتگوها وجود دارد. رسانه های ایران گزارش داده اند که حسین امیرعبداللهیان بر لزوم پاسخ واقع بینانه آمریکا به پیشنهادهای سازنده ایران در مورد موضوعات مختلف برای اجرای توافق تاکید کرده است

از توافق سال 2015 میان ایران و ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین که تحریم‌ها علیه تهران را در ازای محدود کردن فعالیت‌های غنی‌سازی ایران لغو کرد، چیز کمی باقی مانده است.

در سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده از این توافق کنار کشید و تحریم‌های گسترده را دوباره اعمال کرد. در پاسخ، تهران -که تاکید دارد برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است- این توافق را از طرق مختلف از جمله بازسازی ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود نقض کرد.

در حال حاضر یک گره اساسی در گفتگوهای اخیر درخواست ایران برای کنار گذاشتن پرونده های باز شده این کشور در آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

در ماه ژوئن، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از ایران به دلیل پاسخ هایش در مورد کشف اورانیوم در سه مکان اعلام نشده، انتقاد می کرد. اما یکی از دستیاران ارشد ریاست جمهوری ایران گفت که تهران خواستار بسته شدن این موضوع قبل از موافقت با از سرگیری پایبندی به این پیمان است. به گفته او: «در تمامی تماس‌های تلفنی ابراهیم رئیسی با روسای جمهور فرانسه، روسیه و چین، موضع قاطع وی این بوده که توافق نهایی تنها زمانی حاصل می‌شود که ادعاهای پادمان حل و فصل شود و بسته شود».

طرف‌های اروپایی توافق روز جمعه از ایران خواستند «خواسته‌های غیرواقعی خارج از محدوده برجام (توافق هسته‌ای) از جمله پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مطرح نکند. در بیانیه اروپا آمده است: «متن روی میز است. هیچ مصالحه جدیدی در مذاکرات وجود نخواهد داشت. ایران اکنون باید تصمیم بگیرد که توافق را در حالی که هنوز ممکن است، منعقد کند». مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن روز پنجشنبه با دیدار علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران و انریکه مورا، هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، در وین از سر گرفته شد.

رویترز به نقل از یک مقام ایرانی و یک مقام اروپایی، در ماه ژوئن گزارش داد که تهران یک مانع بزرگ را کنار گذاشته است - درخواستش برای حذف سپاه پاسداران از فهرست تحریم های ایالات متحده. یک مقام ارشد ایرانی در روز پنجشنبه به رویترز گفت: «ما پیشنهادات خود را داریم که در مذاکرات وین مورد بحث قرار خواهد گرفت، مانند لغو تدریجی تحریم‌ها بر سپاه».