به گزارش اکوایران، در شرایطی که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هشدار داده چنان‌چه طرف‌های مذاکره با ایران نمی‌خواهند به برجام بازگردند، وقت طرفین را نگیرند، سخنگوی وزارت امور خارجه گفته از احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام در آینده نزدیک خبر داد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در گفتگویی با خبرگزاری فارس گفته ایران به لحاظ فنی توان ساخت بمب اتمی را دارد ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست. اسلامی در شرایطی این سخنان را اظهار کرده که پیش از این هم، کمال خرازی، مدیر شورای راهبری روابط خارجی ایران هم در گفتگو با شبکه الجزیره سخنان مشابهی را اظهار داشته بود.

اسلامی در این مصاحبه گفته: «همانطور که آقای خرازی مطرح کردند ایران توان فنی ساخت بمب اتمی را دارد ولی چنین برنامه‌ای در دستور کار نیست، اما نکته حائز اهمیت این مورد است که از سوی رژیم صهیونیستی این اتهامات و فضاسازی‌های غلط برای فریب افکار عمومی با پشتیبانی جبهه مخالف انقلاب اسلامی در حال مطرح شدن است. شاید مزاحمت هایی برای ایران داشته باشند اما به نتیجه نمی رسند؛ زیرا ایران راه و رسم آن را یافته و در حال پیشبرد برنامه های خود است».

او با اشاره به مطرح شدن پرونده‌های قبلی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خاموش کردن دوربین‌های فراپادمانی از سوی ایران در واکنش به این اقدام آژانس گفته: «اکنون طرف غربی بعد از خارج شدن از برجام برای اینکه بخواهد دوباره به برجام بازگردد مجدداً اتهامات واهی که در گذشته مطرح کرده بود را مطرح می کند... این برای ایران قابل قبول نیست که دوباره با چنین اتهامات واهی ایران را تحت فشار قرار دهند. از این رو تصمیم گرفته شد تا تمام دوربین های برجامی خاموش شوند تا طرف مقابل متوجه شود که آن اتهامات واهی مجدد را نباید مطرح کند زیرا سالیان قبل پرونده آن بسته شده است».

دراین شرایط، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در گفتگو با خبرنگاران گفت: «بعد از تبادل پیام‌ها در هفته‌های اخیر که رخ داد و بررسی‌ها روی متون پیشنهادی انجام شد، این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات احیای برجام به نتیجه‌ای برسیم و احتمالاً شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم».

کنعانی با اشاره به پیشنهادات جدید اتحادیه اروپا برای خروج مذاکرات احیای برجام از بن‌بست کنونی گفته: «طی روزهای اخیر پیام‌هایی رد و بدل شد و آقای بورل متنی را پیشنهاد داده مبتنی بر مذاکرات گذشته و طرف‌ها این را دریافت کردند و ایران هم این پیشنهادها را دریافت کرده است. طرف ایرانی متن و پیشنهادها را به دقت بررسی و نقطه نظرات خود را ارائه داده است. شاهد تحرک طرف‌های دیگری هم بودیم».

کنعانی در مورد ثمربخش بودن دور آتی مذاکرات اظهار داشته: «بعد از تبادل پیام‌ها در هفته‌های اخیر که رخ داد و بررسی‌ها روی متون پیشنهادی انجام شد این احتمال وجود دارد در آینده نزدیک بتوانیم در خصوص تعیین زمان مذاکرات به نتیجه‌ای برسیم و احتمالا شاهد دور جدیدی از مذاکرات باشیم. باید تأکید کنم این بستگی کامل به اراده طرف مقابل مشخصا طرف آمریکایی دارد که برای دستیابی به توافق منطقی معقول و پایدار آمادگی خود را نشان دهد و از طرح موضوعات غیرمرتبط خودداری کند»

در شرایطی که کنعانی از احتمال آغاز دور جدید مذاکرات سخن گفته و تاکید داشته «ایران دستیابی به توافق را راهبرد جدی می‌داند و به مذاکرات تاکتیکی نگاه نمی‌کند»، رئیس سازمان انرژی اتمی گفته: «اگر اراده‌ای در طرف مقابل برای بازگشت به برجام وجود دارد نباید چنین اتهامات واهی که پرونده آن بسته شده است را مطرح کنند و اگر که نمی خواهند به برجام بازگردند وقت طرفین را نگیرند».