به گزارش اکوایران، جو بایدن تهدید کرد ارتش آمریکا آماده دفاع نظامی از تایوان است.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امروز (دوشنبه) گفته ایالات متحده در صورت حمله چین به تایوان، مداخله نظامی خواهد کرد و گفت که مسئولیت حفاظت از تایوان پس از حمله روسیه به اوکراین  قوی‌تر هم شده است. این یکی از صریح‌ترین اظهارات رئوسای جمهور ایالات متحده در حمایت از خودگردانی این جزیره طی دهه های اخیر بوده است.

بایدن، در یک کنفرانس خبری در توکیو، در پاسخ به این سوال که آیا حاضر است در صورت حمله چین به تایوان برای دفاع از تایوان مشارکت نظامی داشته باشد، پاسخ مثبت داده و افزوده: «این تعهدی است که ما پذیرفته‌ایم».

ایالات متحده به طور متداول از ارائه چنین ضمانت امنیتی صریح به تایوان –که یک معاهده دفاعی متقابل با امریکا ندارد- اجتناب می‌کند و در عوض در برابر این پرسش که در صورت حمله چین تا چه حد حاضر است پیش برود، سیاست «ابهام استراتژیک» را پیش گرفته است. قانون روابط تایوان در سال 1979 که روابط ایالات متحده با این جزیره را تعریف می‌کند، ایالات متحده را ملزم نمی‌کند که در صورت حمله چین به تایوان برای دفاع از تایوان وارد عمل شود، اما سیاست آمریکا را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که بر اساس آن اطمینان حاصل شود تایوان منابع لازم برای دفاع از خود و جلوگیری از هرگونه تغییر وضعیت یک جانبه در تایوان توسط پکن را دارد.

2

اظهارات بایدن احتمالاً با واکنش تند پکن روبرو می‌شود، زیرا تایوان را یک استان جداشده می داند. یک مقام کاخ سفید گفت که اظهارات بایدن منعکس کننده تغییر سیاست نیست.

بایدن که در کنار فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن صحبت می‌کرد، گفته هرگونه تلاش چین برای استفاده از زور علیه تایوان «مطرود است» و افزود این اقدام «کل منطقه را نابود می‌کند و اقدام دیگری مشابه آن‌چه در اوکراین رخ داد خواهد بود».

چین در سال‌های اخیر تحریکات نظامی خود را علیه تایوان دموکراتیک افزایش داده که هدف آن تهدید این کشور برای پذیرش درخواست‌های پکن برای اتحاد با سرزمین اصلی تحت لوای دولت کمونیست است.  بایدن در مورد چین گفت: «آنها در حال حاضر با پرواز در فاصله بسیار نزدیک و مانورهایی که انجام می‌دهند، خطر می‌کنند«.

بر اساس سیاست «چین واحد»، ایالات متحده پکن را به عنوان دولت چین به رسمیت می شناسد و روابط دیپلماتیک با تایوان ندارد. با این حال، ایالات متحده تماس‌های غیر رسمی از جمله یک سفارت در تایپه را حفظ کرده و تجهیزات نظامی برای دفاع از جزیره تامین می‌کند.

1

بایدن گفته انتظار او این است که چین تلاشی برای تصرف تایوان به زور نکند اما این بستگی به آن دارد که جهان تا چه اندازه نارضایتی خود را از این مسئله اظهار کند. او افزود بازدارندگی چین از حمله به تایوان یکی از مهم‌ترین دلایلی است که چرا باید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه «بهای گرانی برای بربریت خود در اوکراین بپردازد»، تا مبادا چین و سایر کشورها تصور کنند که چنین اقدامی قابل قبول است.

بایدن به واسطه جلوگیری از تشدید تنش با روسیه‌ی مجهز به سلاح هسته‌ای، از درگیری مستقیم با روسیه خودداری کرده، اما با ارسال میلیاردها دلار کمک نظامی به اوکراین کمک کرد مقاومتی سخت‌تر از حد انتظار در برابر حمله روسیه داشته باشد.

این اولین بار نیست که بایدن متعهد به دفاع از تایوان در برابر حمله چین می شود، اما مقامات دولت بعداً ادعا کردند که تغییری در سیاست آمریکا ایجاد نشده است. در ماه اکتبر هم، در گفتگو با سی‌ان‌ان از بایدن در مورد استفاده از ارتش ایالات متحده برای دفاع از تایوان سؤال شد و او پاسخ داد: «بله، ما تعهد داریم که این کار را انجام دهیم».

اظهارات بایدن درست قبل از امضای رسمی پیمان تجاری هند-پاسیفیک که تایوان را مستثنی می‌کند، مطرح شد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید یکشنبه تایید کرد که تایوان جزو دولت‌هایی نیست که این پیمان  اقتصادی را امضا کرده‌اند -چارچوبی که قرار است به ایالات متحده اجازه دهد تا با اقتصادهای کلیدی آسیایی در موضوعاتی مانند زنجیره تامین، تجارت دیجیتال، انرژی پاک و مبارزه با فساد همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.

قرار گرفتن تایوان در این چارچوب چین را عصبانی می‌کرد. با این حال سالیوان گفته که ایالات متحده می خواهد مشارکت اقتصادی خود با تایوان را به صورت دوجانبه تعمیق بخشد.