به گزارش اکوایران، در شرایطی که با تمرکز روسیه بر جبهه شرقی «مرحله جدید» جنگ اوکراین آغاز شده، منابع غربی مدعی‌ شده‌اند کرملین برای انجام این عملیات به شکل گسترده از نیروهای مزدور غیرروسی استفاده کرده است.

بنا بر گزارش دویچه‌وله، تجاوز نظامی روسیه به اوکراین که ۲۴ فوریه آغاز شد اکنون بیشتر در مناطق شرقی این کشور متمرکز شده و نیروهای روسی ظاهرا از سربازان مزدور هم استفاده می‌کنند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی گفته تعداد مزدورانی که روسیه در جنگ اوکراین به خدمت گرفته بین ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر برآورد می‌شود. این مقام اروپایی که نخواسته نامش فاش شود می‌گوید بخشی از این نیروها سوری و لیبیایی و تعدادی از آنها اعضای گروه واگنر هستند.

ارتش خصوصی واگنر یک شرکت نظامی است که مدیریت آن را یک روسی بر عهده دارد که گفته می‌شود از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه است. این شرکت با استخدام مزدور در برخی جنگ‌های داخلی، از جمله در سوریه و لیبی دخالت داشته و شواهدی از حضور نیروهای آن در کنار جدایی‌طلبان اوکراین در منطقه دونباس نیز وجود دارد.

به ادعای این دیپلمات اروپایی، تعداد اعضای گروه واگنر که روسیه از آنها در حمله به شرق روسیه استفاده می‌کند مشخص نیست.

روزنامه گاردین نیز از قول منابع مطلع گزارش داده اطلاعاتی وجود دارد که حاکی از انتقال تعدادی نیروی نظامی حقوق‌بگیر از سوریه و لیبی به منطقه دونباس است.  بنابر این گزارش سربازان سابق سوری برای جنگیدن در اوکراین ماهی ۶۰۰ تا سه هزار دلار دریافت می‌کنند. مزدوران به طور معمول پیاده‌‌نظام هستند و تسلیحات سنگین در اختیار ندارند.

دستگاه‌های اطلاعاتی اوکراین می‌گویند اعزام مزدور از لیبی به منطقه دونباس با کمک ژنرال خلیفه حفتر انجام می‌شود که مورد حمایت روسیه است.

اواخر ماه مارس وزارت دفاع بریتانیا برآورد کرده بود روسیه حدود هزار مزدور گروه واگنر را به اوکراین اعزام کرده است. مزدوران گروه واگنر به نقض شدید حقوق بشر و دست داشتن در شکنجه و قتل هدفمند در مناطق محل ماموریت خود متهم می‌شوند. گروه واگنر از سال ۲۰۱۷ توسط ایالات متحده تحریم شده است. اتحادیه اروپا نیز چندی پیش این گروه و چند فرد و نهاد مرتبط با آن را تحریم کرد.