به گزارش اکوایران، چین و هند هر دو از محکوم کردن تهاجم سبعانه روسیه به طور کامل امتناع کرده اند و هر دو با رای ممتنع از پیوستن به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و مجمع عمومی که از مسکو می خواهند فورا حمله خود به اوکراین را متوقف کند، خودداری کرده اند.

اما از آنجایی که ایالات متحده به وضوح کشورهایی را که جنگ پوتین را محکوم نمی‌کنند به‌عنوان همسو با روسیه می‌داند، دو کشور پرجمعیت جهان با فشار بین‌المللی فزاینده‌ای برای ابراز نظر روبرو شده‌اند؛ یا در معرض خطر قرار گرفتن به عنوان شریک جرم هستند.

این که هیچ کدام از کشورها محکومیت مسکو را انتخاب نکرده اند، نفوذ بیش از حد روسیه در آسیا را روشن کرده است، جایی که فروش تسلیحات و تجارت بدون محدودیت و تعهد، به مسکو اجازه می دهد از خطوط گسل منطقه ای و روابط ضعیف تر با غرب بهره برداری کند.

هند و روسیه

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، وقتی صحبت از رابطه هند با روسیه به میان می آید، یک فیل در اتاق است: چین.

هند، بزرگترین دموکراسی جهان، به دنبال مقابله با نفوذ فزاینده چین در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. یکی از نشانه های آن نقش هند در Quad است -- یک گروه امنیتی غیررسمی با ایالات متحده، ژاپن و استرالیا که اخیراً فعال تر شده است.

از آن سو هند رابطه دفاعی با روسیه دارد. تخمین زده می شود که میزان تجهیزات نظامی هند از روسیه تا 50 درصد باشد. این تجهیزات با توجه به تنش های مداوم هند در مرز با چین، که ممکن است دوباره تشدید شود، حیاتی است.

هند همچنین با همسایه خود پاکستان که در سال 2019 در منطقه مرزی مورد مناقشه کشمیر دچار بحران شد، روابط پرتنشی دارد. در همین حال، هند در سال 2018 یک قرارداد تسلیحاتی 5 میلیارد دلاری با روسیه برای سیستم موشکی دفاع هوایی امضا کرد.

 

هند و چین

تا کنون، هند سعی کرده در هر دو طرف بازی کند - مودی با زلنسکی و پوتین صحبت کرده و قول کمک بشردوستانه به اوکراین را داده است. مودی به صراحت حملات روسیه را محکوم نکرده است - بر اساس قرائت تماس 24 فوریه خود با پوتین، او خواستار "توقف فوری خشونت" و "تلاش های هماهنگ از همه طرف ها" برای مذاکره شده است.

هپیمون جیکوب، دانشیار دیپلماسی و خلع سلاح در دانشگاه دهلی نو، گفت که هند به وضعیت اوکراین از نظر روابط خود با آن کشور نگاه نمی کند، بلکه به خطرات موجود در حیاط خلوت خود فکر می کند.

جیکوب گفت: «این به معنای مخالفت با غرب یا حمایت از روسیه نیست. (دولت هند) به صراحت از روسیه حمایت نکرده است، اما آنها باید رویکرد دقیق‌تری داشته باشند».

روسیه و هند سابقه طولانی در روابط دوستانه دارند، که به دوران شوروی باز می گردد، زمانی که اتحاد جماهیر شوروی به هند در پیروزی در جنگ سال 1971 با پاکستان کمک کرد. همچنین رابطه شخصی پوتین و مودی جود دارد. رهبر هند یکی از تنها دو رهبر جهان بود که پوتین سال گذشته با وی دیدار کرد.

هارش وی پانت، استاد روابط بین الملل در کینگز کالج لندن و رئیس برنامه مطالعات استراتژیک در بنیاد تحقیقات آبزرور در دهلی نو، می گوید: «هند به روسیه نیاز دارد تا در برابر چین بایستد. این کشور باید روابط تاریخی خود با روسیه را با روابط رو به رشد خود با غرب متعادل کند».

یان هال، استاد روابط بین الملل در دانشگاه گریفیث، گفت: تجارت دفاعی ایالات متحده با هند از تقریباً صفر در سال 2008 به بیش از 20 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یافته است. و در حالی که جنگ روسیه ادامه دارد، پوتین ممکن است از توان صادرات تحهیزات دفاعی کمتری برخوردار باشد تا به کشورهایی مانند هند "با نرخ باورنکردنی" پیشنهاد دهد.

و فشار داخلی نیز وجود دارد - پس از کشته شدن یک دانشجوی هندی در جریان بمباران خارکف روسیه در هفته گذشته هنگام خرید مواد غذایی، تماس‌های فزاینده‌ای در داخل هند برای کمک به تخلیه صدها دانشجوی هندی دیگر که در شهر سومی در شمال شرقی گیر افتاده بودند، شنیده می‌شود.

هند و چین

چین و روسیه

کریس باکلی و استیون لی مایرز، روزنامه‌نگاران نیویورک‌تایمز نوشته‌اند: در یک روز سرد در ماه گذشته در پکن که قرار بود بازی های المپیک زمستانی افتتاح شود، شی جین پینگ، یک پیروزی دیپلماتیک را با ضیافتی برای مهمان ارجمند خود، ولادیمیر پوتین جشن گرفت.

آنها به تازگی بیانیه‌ای را نهایی کرده بودند که در آن چشم انداز خود از یک نظم بین المللی جدید با هسته مرکزی مسکو و پکن، و جدا از قدرت آمریکا را اعلام کرده بودند.

در طول شام، آنها در مورد "موضوعات مهم مورد توجه دوجانبه" بحث کردند. جزئیات همچنان محرمانه باقی مانده است، اما گفتگوهای آنها لحظه ای حیاتی در رویدادهایی بود که 20 روز بعد با حمله روسیه به اوکراین به اوج خود رسید و بدترین جنگ اروپا در دهه های اخیر را آغاز کرد.

آقای شی و پوتین علناً قول داده بودند که دوستی کشورهایشان "هیچ محدودیتی" ندارد. رهبر چین همچنین اعلام کرد که "هیچ تزلزلی" در شراکت آنها وجود نخواهد داشت.

اکنون به نظر می رسد که نمایش همبستگی آقای شی ممکن است، احتمالاً ناخواسته، آقای پوتین را جسور کرده باشد تا در جنگ علیه اوکراین قمار کند.

چین و روسیه

بررسی مجدد مسیر تصمیمات پکن نشان می دهد که چگونه سرمایه گذاری عمیق آقای شی در پیوند شخصی با پوتین، گزینه های چین را محدود کرده و آن را مجبور به انحراف در سیاست کرده است.

قبل و اندکی پس از تهاجم، پکن با خواسته‌های امنیتی مسکو ابراز همدردی می‌کرد و هشدارهای غرب در مورد جنگ را به سخره می‌گرفت و ایالات متحده را به تحقیر روسیه متهم می‌کرد.

با این حال، طی دو هفته گذشته، چین به دنبال فاصله گرفتن آرام از روسیه بوده است. لحن خود را ملایم و از تلفات غیرنظامی ابراز تاسف کرده است. این کشور خود را به عنوان بی طرف معرفی کرده و خواستار گفتگوهای صلح و توقف هر چه سریعتر جنگ شده است.

اما مشکلات برای چین و آقای شی همچنان باقی است. پل هنل، مدیر سابق چین در شورای امنیت ملی، در مورد اینکه آیا آقای شی از برنامه‌های روسیه برای حمله به روسیه آگاه بوده است، گفت: «اگر او می دانست و به مردم نگفته بود، همدست است. اگر نمی‌دانست و پوتین به او نگفته باشد، این توهین است».

یک گزارش اطلاعاتی غربی به این نتیجه رسید که مقامات چینی در اوایل فوریه به همتایان روسی خود گفتند که قبل از پایان بازی‌های المپیک زمستانی در پکن به اوکراین حمله نکنند، هرچند مشخص نیست که آیا پوتین مستقیماً به آقای شی گفته است یا خیر. مقامات چینی این ادعا را رد کردند که پکن هشدارهای قبلی را به عنوان "اخبار جعلی خالص" قرائت کرده است.

در هر صورت، ظاهراً این تهاجم بسیاری را در تشکیلات پکن غافلگیر کرد و مقامات را به تکاپو انداخت تا پاسخ دهند و اتباع چینی را تخلیه کنند. به گفته برخی کارشناسان، حتی اگر آقای شی چیزی در مورد طرح آقای پوتین می دانست، شاید انتظار داشت که مسکو اقدامات خود را به مناطقی در اوکراین در مجاورت روسیه محدود کند. اکنون پیامدهای جنگ برای چین فراتر از اوکراین و حتی اروپا است.

چین و روسیه