به گزارش اکوایران، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه مدعی است ایران نیاز به انتخاب سیاسی دارد، می گوید: «اکنون به نقطه اوج رسیده ایم».

رویترز در گزارشی با عنوان «تصمیم در مورد توافق هسته ای ایران تا چند روز دیگر» نوشت: وزیر امور خارجه فرانسه روز چهارشنبه گفت که تصمیم برای نجات توافق هسته ای سال 2015 ایران با قدرت های جهانی تنها چند روز دیگر باقی مانده است، اما اکنون این انتخاب سیاسی به عهده تهران است.

مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده برای احیای برجام که پس از وقفه 10 روزه هفته گذشته از سر گرفته شد و مقامات طرف های توافق برای کاهش شکاف ها همچنان در حال دیپلماسی شاتل هستند، دیپلمات‌های غربی ضمن ابراز امیدواری از پیشرفتی که تاکنون داشته‌اند می‌گویند مسائل سخت حل نشده همچنان باقی است و ایران هرگونه ضرب الاجل تعیین شده توسط قدرت های غربی را رد کرده است.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به پارلمان گفت: «ما اکنون به نقطه اوج رسیده‌ایم. مسئله هفته‌ها نیست، مسئله چند روز است.  تصمیمات سیاسی از سوی ایرانی ها مورد نیاز است. یا در روزهای آینده بحرانی جدی ایجاد می شود یا توافقی را می پذیرند که به منافع همه طرف ها احترام می گذارد.»

J47ZFVN5XZJOJP44YAD2HZB4LY

روزها، نه هفته‌ها

لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه  روز چهارشنبه گفت: «ما به لحظه حقیقت می‌رسیم. اگر می‌خواهیم ایران به تعهدات (هسته‌ای) خود در زمینه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای احترام بگذارد و در ازای لغو تحریم‌های آمریکا، باید کاری باقی بماند تا این کار انجام شود».

وی مدعی شد که برای تصمیم جهت نجات توافق هسته ای سال 2015  تنها چند روز دیگر باقی مانده است، اما اکنون این انتخاب سیاسی به عهده تهران است.

لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه به پارلمان گفت: «ما اکنون به نقطه اوج رسیده ایم. این موضوع هفته ها نیست، مسئله روزهاست».

وی ادعا کرد: «تصمیمات سیاسی از سوی ایرانیان مورد نیاز است. یا در روزهای آینده بحرانی جدی ایجاد می شود یا توافقی را می پذیرند که به منافع همه طرف ها احترام می گذارد.

XVJBEF7XK5JFBEOG6FQCII7K3Y

محورهای اصلی اختلاف

نماینده چین در مذاکرات روز چهارشنبه گفت ایران با قرار دادن همه چیز روی میز در پاسخ به رویکردهای آمریکا سازنده عمل کرده است. وانگ کون به رویترز گفت: «آنها نه تنها این رویکرد مستقیم را اتخاذ کرده اند، بلکه یک تصمیم سیاسی بر اساس دادن و گرفتن نیز گرفته اند».

دیپلمات های غربی می گویند اکنون در مرحله نهایی مذاکرات هستند و معتقدند که توافق در دسترس است.

محور اصلی اختلاف، تقاضای ایران برای تضمین عدم تحریم بیشتر یا سایر اقدامات تنبیهی در آینده و چگونگی و زمان بازگرداندن محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی بر فعالیت هسته‌ای تهران است.

تماس مکرون و شی درباره ایران

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین بر لزوم افزایش تلاش‌های مشترک خود برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران توافق کردند.

دفتر مکرون در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشتر در روز چهارشنبه، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، هر دو بر لزوم افزایش تلاش‌های مشترک خود برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران توافق کردند.

پوسته توخالی

وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد تا زمانی که منافع ملی ایران حفظ شود و بازگرداندن این معاهده مستلزم «تصمیمات سیاسی غرب» باشد، برای دستیابی به یک توافق جدید «عجله دارد».

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز چهارشنبه با بیان اینکه توافق 2015 از نظر اقتصادی برای ایران بی‌ارزش شده، ایالات متحده و قدرت‌های اروپایی را مقصر دانست، و بر احتیاط ایران تأکید کرد.

وی گفت: «ایالات متحده و اروپا به تعهدات خود در چارچوب (توافق) عمل نکردند. این توافق اکنون به پوسته ای توخالی برای ایران در حوزه اقتصادی و لغو تحریم ها تبدیل شده است. هیچ مذاکره ای فراتر از توافق هسته ای یا غیر از توافق هسته ای وجود نخواهد داشت». او در توییتی نوشت: آمریکای ناسازگار و اروپای منفعل.

مذاکرات احیای برجام وین

 
 
 
G
M
T
Y
 
 
 

Detect languageAfrikaansAlbanianAmharicArabicArmenianAzerbaijaniBasqueBelarusianBengaliBosnianBulgarianCatalanCebuanoChichewaChinese (Simplified)Chinese (Traditional)CorsicanCroatianCzechDanishDutchEnglishEsperantoEstonianFilipinoFinnishFrenchFrisianGalicianGeorgianGermanGreekGujaratiHaitian CreoleHausaHawaiianHebrewHindiHmongHungarianIcelandicIgboIndonesianIrishItalianJapaneseJavaneseKannadaKazakhKhmerKoreanKurdishKyrgyzLaoLatinLatvianLithuanianLuxembourgishMacedonianMalagasyMalayMalayalamMalteseMaoriMarathiMongolianMyanmar (Burmese)NepaliNorwegianPashtoPersianPolishPortuguesePunjabiRomanianRussianSamoanScots GaelicSerbianSesothoShonaSindhiSinhalaSlovakSlovenianSomaliSpanishSundaneseSwahiliSwedishTajikTamilTeluguThaiTurkishUkrainianUrduUzbekVietnameseWelshXhosaYiddishYorubaZulu

 

AfrikaansAlbanianAmharicArabicArmenianAzerbaijaniBasqueBelarusianBengaliBosnianBulgarianCatalanCebuanoChichewaChinese (Simplified)Chinese (Traditional)CorsicanCroatianCzechDanishDutchEnglishEsperantoEstonianFilipinoFinnishFrenchFrisianGalicianGeorgianGermanGreekGujaratiHaitian CreoleHausaHawaiianHebrewHindiHmongHungarianIcelandicIgboIndonesianIrishItalianJapaneseJavaneseKannadaKazakhKhmerKoreanKurdishKyrgyzLaoLatinLatvianLithuanianLuxembourgishMacedonianMalagasyMalayMalayalamMalteseMaoriMarathiMongolianMyanmar (Burmese)NepaliNorwegianPashtoPersianPolishPortuguesePunjabiRomanianRussianSamoanScots GaelicSerbianSesothoShonaSindhiSinhalaSlovakSlovenianSomaliSpanishSundaneseSwahiliSwedishTajikTamilTeluguThaiTurkishUkrainianUrduUzbekVietnameseWelshXhosaYiddishYorubaZulu  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Text-to-speech function is limited to 200 characters
 
 

 

 

Options : History : Feedback : Donate Close