به گزارش اکوایران، اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی، در تاریخ سه‌شنبه و چهارشنبه (11 و 12 اردیبهشت ماه 1403) پس از گذشت 10 سال، در ابوظبی برگزار می‌شود.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و بن الطوق الماری، وزیر اقتصاد امارات، به عنوان روسای ایرانی و اماراتی در این اجلاس حضور دارند.

این نشست به منظور توسعه همکاری‌های دو کشور در کلیه زمینه‌های اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری و حمل‌و‌نقلی (هوایی، دریایی، جاده‌ای و ترکیبی) برگزار می‌شود. توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدور‌های ترانزیتی بین المللی بویژه کریدور شمال-جنوب به منظور ترانزیت کالا‌های اماراتی به سمت کشور‌های آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این نشست است.

در حاشیه این اجلاس همایش تجار، کارآفرینان بخش‌های خصوصی و فعالان اقتصادی ایران و امارت نیز برگزار خواهد شد. در این نشست تجار و کار آفرینان دو کشور با همتایان خود بصورت رودررو مذاکره خواهند کرد.

همچنین در خصوص توسعه فضای کسب‌وکار ایران و امارات، و قوانین حاکم بر سرمایه‌گذاری و تجارت نیز تعدادی از متخصصان حوزه تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور سخنرانی خواهند کرد. در این اجلاس پیش‌بینی می‌شود که دو سند همکاری توسط روسای کمیسیون مشترک ایران و امارات به امضا برسد.

مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران، امارات متحده عربی را یکی از شرکای اصلی کشور در زمینه تجارت دانست و حجم تجارت بین دو کشور را در سال گذشته حدود 27 میلیارد دلار عنوان کرد؛ که سهم صادرات ایران به امارات حدود 6.5 میلیارد دلار و سهم واردات کالا از این کشور را بیش از ۲۱ میلیارد دلار دانست.