به گزارش اکوایران، سرمایه‌گذاری یکی از ارکان اصلی رشد اقتصادی و توسعه در کشورها است. به همین جهت حمایت از سرمایه‌گذاران در یک اقتصاد می‌تواند محیط مناسب سرمایه‌گذاری را در یک کشور ایجاد کند. به ایجاد محیط مناسب سرمایه‌گذاری در یک اقتصاد، امنیت سرمایه‌گذاری گفته می‌شود.

به همین جهت مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت فصلی در گزارش «پایش امنیت سرمایه‌گذاری» اقدام به ارزیابی شرایط سرمایه‌گذاری در کشور می‌کند. در این گزارش شاخصی تحت عنوان شاخص امنیت سرمایه‌گذاری تعریف شده است. این شاخص از ۷ نماگر تشکیل شده که هر یک به تنهایی وضعیت محیط سرمایه‌گذاری کشور را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می‌دهد. این نماگرهای هفت‌گانه عبارتند از: «عملکرد دولت»، «ثبات اقتصاد کلان»، «تعریف و تضمین حقوق مالکیت»، «فرهنگ وفای به عهد و صداقت و درستی»، «ثبات و پیش‌بینی‌پذیری مقررات و رویه‌های اجرایی»، «شفافیت و سلامت اداری» و «مصونیت جان و مال شهروندان از تعرض».

شاخص امنیت سرمایه‌گذاری به همراه تمام نماگرهای تشکیل‌دهنده‌اش عددی بین صفر تا ۱۰ به خود می‌گیرند. هرچه عدد این شاخص و نماگرها به صفر نزدیک‌تر باشد به معنای مناسب‌تر شدن وضعیت و هرچه به ۱۰ نزدیک‌تر باشد به معنای نامناسب‌تر شدن وضعیت در آن نماگر یا شاخص است.

بهار ۱۴۰۲؛ بهار عملکرد دولت در استان‌های کشور

یکی از نماگرهای مهم در این شاخص، نماگر «عملکرد دولت» است. طبق آخرین آمارهای شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهار ۱۴۰۲، عملکرد دولت در این نماگر ۶.۸۴ بوده که نسبت به زمستان سال گذشته به اندازه ۰.۶۱ واحد بهبود یافته است.

اگر وضعیت استان‌های کشور را در نماگر عملکرد دولت بررسی کنیم نشان می‌دهد عملکرد دولت در تمامی استان‌ها به جز بوشهر در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته بهبود داشته است. میزان بهبود استان‌ها در این مدت نشان می‌دهد استان کردستان بهترین عملکرد و استان بوشهر نامناسب‌ترین عملکرد را در میان استا‌ن‌های کشور داشته‌اند. عملکرد دولت در استان کردستان در زمستان ۱۴۰۱ معادل ۷.۴۸ بوده که با ‍۱.۴ واحد بهبود به ۶.۰۸ در بهار امسال رسیده است. از سوی دیگر عملکرد دولت در استان بوشهر قرار دارد که از ۶.۷۷ در زمستان سال گذشته به ۷.۰۵ در بهار امسال رسیده است. استان بوشهر تنها استانی است که در نماگر عملکرد دولت نسبت به زمستان سال گذشته نامناسب‌تر عمل کرده است.

این آمارها نشان می‌دهد در بهار ۱۴۰۲، بهترین عملکرد دولت در ایجاد فضای سرمایه‌گذاری در استان کردستان بوده و نامناسب‌ترین عملکرد مربوط به استان خراسان جنوبی بوده است. استان خراسان جنوبی با وجود بهبود ۰.۴۱ واحدی در نماگر «عملکرد دولت» در بهار امسال همچنان در پایین‌ترین سطح عملکرد دولت قرار گرفته است. طبق آمارها عملکرد دولت در این استان معادل ۷.۳ بوده است.

عملکرد دولت در شاخص امنیت