لی گانپو، مؤسس و رییس گروه فولاد هبی جینگیه در نشست خصوصی شرکت در ماه ژوئن هشدار داد که حدود یک سوم کارخانه های فولاد چین ممکن است در دوره سخت اقتصادی که احتمالا پنج سال طول بکشد ورشکست شوند، او گفت: تمام بخش های صنعت فولاد در کشور زیان ده شده و من فعلا نقطه عطفی برای بهبود این شرایط نمی‌بینم.

بحران املاک چین تشدید شده و شرکت های ساختمانی در بازپرداخت بدهی های خود به بانک ها ناتوان هستند، این تنش اقتصادی موجب شده تا پکن از بلندپروازی های اقتصادی خودش عقب نشینی کند‌.

 در سال ۱۹۹۸ چین دست به اصلاحات گسترده زد و مالکیت خصوصی در بخش ساختمان پذیرفته شد. سیاست مداران، توسعه ساختمان سازی را یکی از پایه های اصلی رشد اقتصادی چین در نظر گرفتند و با حمایت و تشویق دولت توسعه ساختمان سازی در چین تشدید شد. آنطور که در نمودار زیر مشخص است تولید فولاد چین به لطف توسعه صنعت ساختمان در بیست سال گذشته بیش از پنج برابر شده است، در این مدت به واسطه سیاست گذاری های اقتصادی دولت و تمرکز بر بخش ساختمان سازی، شهر نشینی در چین از یک سوم به دو‌ سوم افزایش پیدا کرده  و مصرف فولاد را به شدت تحت تأثیر قرار داده است. کارخانه های فولادی چین در سال گذشته یک میلیارد تن معادل نیمی از تولید جهانی، فولاد تولید کردند. حالا در سایه بحران مسکن،کارخانه های فولادی در مقابل رکودی که قیمت سنگ آهن و کارگران را از استرالیا تا برزیل  تحت تاثیر قرار داده اند آسیب پذیرتر هستند. 

بیش از یک سال از شروع بحران سراسری مسکن در چین می گذرد و چشم انداز بدتر شده است. زیرا دولت احتمال کمک‌های مالی بزرگ را رد کرده و قوانین سختگیرانه بر بدهی ها را حفظ کرده است. شاخص پی ام آی فولاد در ماه جولای به پایین ترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسیده است و گروه گلدمن ساکس کاهش تقاضای فولاد درسال جاری را پنج درصد می بیند. بخش مسکن حدودا یک سوم تقاضای فولاد چین را تشکیل داده است.

فراتر از بحران کنونی چالش های عمیقی پیش روی این صنعت قرار دارد، رشد اقتصادی چین، سال ها بر پایه توسعه ساختمان سازی بنا شده بخش مسکن حدود یک چهارم تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل داده است. انقباض در این بخش مشهود است و رییس جمهور شی جین پینگ تمایلی به محرک های مالی و مخارج زیرساختی که این بخش را از بحران سال ۲۰۱۵_۲۰۱۶ نجات داد، ندارد. شرایط این بار سخت تر است و اعتبارات بی پایان در اختیار شرکت های فولادی نیست.

 در کوتاه مدت موجودی زیاد املاک ناتمام، مانع اصلی تقاضای فولاد است که با بحران عدم پرداخت وام توسط خریداران مسکن گره خورده  و شرایط را سخت تر کرده است. در کنار کاهش تقاضا، قیمت فولاد و میلگرد نیز به پایین ترین سطح در دوسال اخیر رسیده است.

فعالان حوزه فولاد چین به بلومبرگ اعلام کرده اند که زمان سختی  پیش رو هست. تقاضا به سرعت در حال کاهش است و بازارها پیچیده و سخت باقی خواهند ماند در این وضعیت اقدامات محرک برای  اثرگذاری و بهبود اوضاع به زمان نیاز دارد. 

کارخانه های تولیدی فولاد زمانی به عنوان قهرمانان صنعت شناخته می شدند و کارخانه های ریخته گری روستایی اکنون تبدیل به کارخانه های چند میلیارد دلاری شده‌اند. در این شرایط در حالیکه بخش مسکن منقبض شده است شرایط صنایعی که زمانی به شکوفایی اقتصادی ساختمان سازی کمک میکردند سخت تر  شده است.

ژوگوسن معاون موسسه تحقیقات و فناوری گروه شوگانگ در نشستی در پکن گفت: سه ماهه سوم سخت ترین زمان برای صنعت خواهد بود و ما باید هرگونه توهم درباره بازار را کنار بگذاریم و روی کاری که خودمان میتوانیم انجام دهیم تمرکز کنیم.

فولاد چین