به گزارش اکوایران، مسعود ستایشی در ابتدای این نشست در پاسخ به پرسشی درباره تعداد کسانی که مورد عفو گسترده اخیر قرار گرفتند، گفت: این تعداد ۸۲ هزار نفر بودند که به دو بخش تقسیم می‌شوند؛ یک بخش محکومین و متهمین اغتشاشات اخیر بوده و بخش دوم ناظر بر محکومین دادگاه‌های عمومی انقلاب و نیروی‌های مسلح کشور است که برخی از آنها مربوط به محکومین سال گذشته است.

به گفته وی، تعداد افرادی که در خصوص حوادث ماه‌های اخیر کشور بازداشت شده و مورد عفو قرار گرفتند، ۲۲ هزار نفر بوده که بعضی از این افراد با قید تعهد آزاد شدند و حتی در دایره تعقیب و صدور قرار تأمین قرار نگرفتند.

ستایشی ادامه داد: ۶۰ هزار نفر دیگر نیز مورد عفو قرار گرفتند که حدود ۲۵ هزار نفر از آنها آزاد شدند و حکم محکومیت قطعی آنها بخشیده شده است و ۳۴ هزار نفر هم مورد تخفیف قرار گرفتند، یعنی عفو گرفته و مشمول تخفیف مجازات شده‌اند. در مجموع ۴۸ هزار و ۱۲۶ نفر از ادامه تعقیب معاف شدند یا از زندان آزاد شدند که بعضی‌ از آنها اصلا زندان نرفته بودند.

پرونده آتش‌سوزی زندان اوین

به گزارش اکوایران، همزمان با هفته‌های نخست اعتراضات سراسری ماه‌های اخیر، یعنی در شب 23 مهر 1401، وقوع آتش‌سوزی گسترده در زندان اوین بسیار خبرساز شد و خانواده‌های زیادی را نگران کرد؛ ماجرایی که در ادامه حوادث اخیر کم‌کم به فراموشی سپرده شد و کمتر از آن یاد می‌شود.

حالا سخنگوی قوه قضائیه در برابر پرسش یکی از خبرنگاران درمورد آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده‌ آتش‌سوزی زندان اوین، گفته است: این پرونده ۴۰ متهم دارد و تحقیقات از لحاظ اهمیت و گستردگی آن ادامه دارد.

ستایشی همچنین اعلام کرد: «وعده گرفته‌ایم که تا ماه آینده قرار نهایی درباره این پرونده صادر شود.»

در ماجرای مدارس، کلمه مسمومیت را اصلاح کنید

در ادامه، وی درمورد پرونده مسمومیت‌های دانش‌آموزان گفت: اولا اطلاع‌رسانی در این باره به صورت متمرکز از ناحیه وزارت کشور انجام می‌شود و ثانیا شاید مناسب باشد کلمه مسمومیت را اصلاح کنیم. مسمومیت چیزی است که آزمایشگاه‌های تخصصی و سم‌شناسی مشخص می‌کنند و موارد اخیر، مسمومیت نیست و تاکنون یافته‌ها دلالت بر سم نداشته است.

ستایشی ادامه داد: اقدامات موثری در سطح کشور انجام شده است. کسانی که بخواهد روان مردم را پریشان کند، حاکمیت جمهوری اسلامی و قوه قضائیه نخواهد پذیرفت و قطعا مورد ملاطفت قرار نمی‌گیرند. بازداشت‌های مختلفی صورت گرفته است.

وی برای نمونه به بازداشت‌های استان فارس اشاره کرد و گفت: در دو شهرستان استان فارس، افرادی به این کار مبادرت کرده بودند و فعلی مرتکب شده‌اند که موجب بدحالی دانش‌آموزان شده است. برای مثال پدر یک خانواده، فرزندش را هدایت کرده که از کسی موادی بگیرد و به فرزندش می‌سپارد که از صحنه‌ها فیلمبرداری کند که این کار غیر قابل بخشش است. در مجموع تاکنون ۸ نفر در فارس بازداشت شده‌اند و تحقیقات همچنان ادامه دارد.

رسیدگی به پرونده عامل برخورد خشن با یک زن در مقابل مدرسه، در دادسرای نظامی

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برخورد خشن با یک زن در مقابل یکی از مدارس که ویدئوهای آن مدتی قبل دست به دست شد و انتقادات زیادی را برانگیخت، اظهار کرد: کمتر از چند ساعت پس از انتشار این تصاویر، دادسرای نظامی تهران ورود پیدا کرد و فردی که متعرض به آن خانم بود، شناسایی و دستگیر و پس از احضار، تفهیم اتهام شد. قرار تأمین کیفری و نظارت قضایی برای این فرد صادر شده است. تصمیمات مجدانه و محکم دادسرای نظامی انجام شد و اکنون پرونده در حال تحقیقات است و در ادامه با صدور قرار نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وضعیت پرونده‌های سه چهره و سه رسانه

ستایشی همچنین در برابر پرسشی درباره آخرین وضعیت پرونده قضایی صادق زیباکلام، رضا کیانیان و آذر منصوری و همچنین سه رسانه درمورد مسمومیت‌های اخیر، پاسخ داد: عده‌ای مرتکب نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی شدند که این نشر اکاذیب مشکلی است که با آن مواجه هستیم و بار‌ها نیز تذکراتی داده می‌شود تا جامعه گرفتار این آفت نشود.

وی افزود: این فرد (رضا کیانیان) متهم به نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی بوده و پرونده این شخص در شعبه ویژه بازپرسی ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال رسیدگی و در مرحله تحقیقات مقدماتی است. به محض اینکه نتیجه مشخص شود بر اساس مقررات اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

ستایشی اضافه کرد: دو نفر دیگر (صادق زیباکلام و آذر منصوری) متهم به نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر و تشویش اذهان عمومی در فضای مجازی بوده که قرار جلب به دادرسی صادر شده و پرونده به دادگاه کیفری ۲ ارسال شده است. همچنین برای این دو شخص نسبت به فعالیت تبلیغی علیه نظام قرار منع تعقیب نیز صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: همچنین باید بگویم سه روزنامه هم در روزهای اخیر اقداماتی انجام داده‌اند که واقعا قابل دفاع نیست و پرونده‌شان در دادسرا در حال رسیدگی است.

در ادامه این نشست، ستایشی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که به «شایعه‌پراکنی سلبریتی‎‌ها در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی» اشاره کرده بود، گفت: در رابطه با حجت بر همه تمام است و اقدامات با جدیت در حال انجام است. با هیچ فردی در این زمینه تعارف و مماشات نخواهیم داشت و در ادامه مُر مقررات را برای کسانی که با روان مردم بازی می‌کنند و جامعه را دچار خدشه کنند، اجرا خواهیم کرد.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: حفظ امنیت روانی مردم، مقابله با تشویش اذهان عمومی و پیگرد قانونی منتشرکنندگان اخبار و شایعات نادرست و تحلیل‌کنندگان بدون سند و مدرک این موارد توسط افراد، تاکید قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است. در این رابطه نیز پرونده‌‎های محدودی تشکیل شده که تعداد آن حدود ۳۰ پرونده است که با رأفت و احترام با متخلفان برخورد شده است، اما اگر گوش شنوا در این رابطه در میان نباشد، با اقتدار با متخلفان برخورد خواهیم کرد.

مدیرعامل کریپتولند فرار کرد؟ / ستایشی: اگر صدای من را می‌شنود، خود را معرفی کند

وی همچنین در برابر سوالی درباره فرار سینا استوی - مدیرعامل صرافی کریپتولند - پاسخ داد: شاید این اظهارات بنده به گوش این فرد برسد و همین فردا خود را به دستگاه قضایی معرفی کند. این فرد اگر گوش شنوا دارد باید بر اساس قرار وثیقه قانونی که برایش صادر شده است، خود را به دستگاه قضایی معرفی کند. برای این فرد قرار قانونی به میزان و ارزش مالی ۱۲۶ میلیارد تومان صادر و مطابق مقررات آزاد شد که در ادامه مرجع قضایی وی را احضار کرده که از انجام این کار سر باز زده و به مرجع قضایی مراجعه نکرده است.

ستایشی افزود: عدم مراجعه این فرد به معنای متواری شدن وی نیست. این‌که بگوییم این فرد متواری شده، صحیح نیست؛ چراکه باید ابعاد قضیه این فرد مشخص و سپس برای وی عناوین صادر شود. اتهام این فرد اخلال در نظام اقتصادی از طریق خرید و فروش رمزارز به صورت غیرقانونی است. حدود ۱۹۵ میلیارد تومان از اموال متهم توقیف شده است. در خصوص اموال دیگر این فرد نیز اقدامات لازم در حال انجام و موضوع در حال بررسی است.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده رمزارز کینگ‌مانی هم گفت: پرونده به دادگاه رفته بود و دادگاه با توجه به حساسیت و دایره وسیع این پرونده ۱۰ مورد نقص گرفته که عمدتا مربوط به تعیین میزان مال از دست رفته مالباختگان بود و نواقص را دادسرا، 21 اسفند بررسی و پاسخ داد و پرونده به دادگاه رفت و پرونده دو متهم دارد که در بازداشت هستند.

ابربدهکار اعلام‌شده مربوط به یک گروه خودرویی است

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درمورد پرونده ابربدهکار بانکی که هفته گذشته اعلام شد کیفرخواستش توسط دادستانی تهران صادر شده است، توضیح داد: این ابربدهکار مربوط به یک گروه خودرویی است که پرونده مربوطه ۲۷ متهم دارد. اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق تحصیل مال به نحو نامشروع به میزان ۴۱ هزار میلیارد ریال و ۲۹ میلیون وون کره جنوبی، اتهام متهم ردیف اول این پرونده است.

ستایشی اضافه کرد: اتهام ۲۶ متهم دیگر این پرونده نیز به اتهام معاونت در اخلال کلان در نظام اقتصادی است که در ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ کیفرخواست برای این پرونده صادر به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارسال شد که به جهت حساسیت و به قید فوریت وقت رسیدگی به این پرونده در دادگاه، فروردین ۱۴۰۲ تعیین شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: برای متهمان این پرونده قرار تامین قانونی صادر شده و تمام ۲۷ متهم آن با توثیق وثیقه در حال حاضر آزاد هستند.

پرونده حمله به سفارت آذربایجان

وی در رابطه با آخرین جزئیات پرونده فرد حمله‌کننده به سفارت کشور آذربایجان در تهران نیز اظهار کرد: پرونده این فرد به با قید فوریت در دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال بررسی است و به محض وصول نتیجه، موارد به اطلاع هموطنان خواهد رسید.

ستایشی در خصوص بحث استرداد و تبادل در این زمینه گفت: این همکاری از سوی طرف آذری انجام نمی‌شود و باید اراده خود را در این رابطه افزایش دهد، در خصوص اینکه گفته می‎ شود قرار است تا هیئاتی به این منظور به کشور بیاید یا خیر اطلاعی ندارم. بر اساس مقرارت موضوع فصل دوم از بخش اول قانون مجازات اسلامی، شخصی که در قلمرو جمهوری اسلامی مرتکب جرم شود به تبع مرجع صالحه دادگاه ایران است نسبت به این فرد صلاحیت سرزمینی داریم و رسیدگی می‌کنیم و تحقیقات نیز با جدیت و صرف وقت ادامه دارد.

دستگیری افرادی در رابطه با اخلال در بازار ارز

در ادامه، سخنگوی قوه قضائیه درباره جزئیات و تعداد دستگیرشدگان در موضوع اخلال در بازار ارز گفت: در ارتباط با اخلالگری در بازار ارز، در برخی استان‌ها افرادی دستگیر شدند که پرونده آن‌ها تشکیل و در دادسرای حوزه قضایی مربوطه در حال رسیدگی است که تحقیقات تکمیلی در حال انجام است و بعد از دریافت نتیجه اطلاع‌رسانی می‌شود. به عنوان نمونه، در تهران شش نفر به اتهام قاچاق ارز از کشور دستگیر شدند و برای تعداد دیگری دستور دستگیری از سوی دادسرای ویژه امور اقتصادی صادر شده است که این کار در شرف تکمیل است و عمده اتهامات ناظر بر اقدامات افراد در بازار معاملات طلا و ارز فردایی بوده است.

وی با اشاره به گزارش دریافت‌شده از اقدامات قضایی سایر استان‌ها در این باره عنوان کرد: در استان آذربایجان غربی در روز‌های اخیر دو باندی که با قاچاق هفت و نیم میلیون یورو در دو شهرستان این استان قصد اخلال در نظام ارزی کشور داشتند، شناسایی و شش نفر بازداشت شده‌اند. متهمان در یکی از آن شهرستان‌ها اقدام به دریافت ارز مسافرتی کرده و ارز‌ها را در بازار آزاد می‌فروختند. در بررسی‌ها، متهم با ۴۳۸ شخص مراوده مالی ارزی داشته است و معادل ۸۷۱ هزار و ۹۷۹ یورو از صرافی‌ها دریافت کرده و همدست وی با ۲۵۴ شخص مراوده مالی ارزی داشته و معادل ۵۰۲ هزار و ۸۳۸ یورو ارز مسافرتی دریافت کرده است که نامبردگان در ۱۱ اسفند امسال بازداشت و روانه زندان شدند.

ستایشی تصریح کرد: در دیگر شهرستان استان آذربایجان غربی، شرکت تضامنی در زمینه قاچاق ارز از طریق سوءاستفاده از کارت کوله بری مورد تعقیب قرار گرفته و در این مورد ۴ نفر بازداشت شده اند و یکی از متهمان به اتهام مباشرت در قاچاق حرفه‌ای یک میلیون و ۸۴۳ هزار و یورو متهم و متهم دیگر به اتهام مشارکت در قاچاق حرفه‌ای ارز به میزان ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار یورو و متهم دیگر به اتهام مباشرت در قاچاق حرفه‌ای ارز به میزان ۶۰۰ هزار یورو بازداشت، تفهیم اتهام شده است و پرونده او در حال رسیدگی است و از ۱۶ اسفند روانه زندان شده است.

حضور هیات بازرسی در باشگاه پرسپولیس

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در برابر سوالی درباره استقرار هیات‌ بازرسی در باشگاه پرسپولیس و قرارداد این باشگاه با کارگزار خود (شرکت ایده پویان ماژ) پاسخ داد: سازمان بازرسی کل کشور در راستای ایفای وظایف قانونی با استقرار هیات‌های بازرسی نسبت به عملکرد دستگاه‌ها اقدام می‌کند. استقرار هیات بازرسی در باشگاه مورد اشاره در همین راستا بوده و هیات بازرسی در این باشگاه مستقر شده است.

وی افزود: در این بازرسی‌ها اسناد و مدارک انعقاد قراردادها و تامین و هزینه کرد منابع مالی بررسی شده است و گزارش کامل متضمن پیشنهادات لازم هم برای مراجع ذیصلاح ارسال شده است. همیشه بررسی‌های هیات‌های بازرسی به تشکیل پرونده قضایی منتج نمی‌شود. مواردی در این گزارش آمده است و در پی گزارش سازمان بازرسی، باشگاه پرسپولیس پرونده ابطال معامله در مجتمع قضایی صدر را مطرح کرده است.

صدور قریب‌الوقوع رای پرونده هواپیمای اوکراینی

در ادامه، ستایشی در پاسخ به سوالی در رابطه با رای پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: 20 جلسه دادگاه در رسیدگی به اتهامات متهمین تشکیل شده است و ریاست دادگاه و هیأت دادگاه وقت کامل گذاشته‌اند و با دقت و ظرافت به موضوع رسیدگی شده است.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: بعد از برگزاری جلسات ختم دادرسی اعلام شد و مبادرت به انشای رأی شد. بر اساس آخرین اطلاعات ان‌شاءالله قبل از پایان سال رای صادر می‌شود و این رای قابلیت اعتراض دارد و در مرجع بالاتر قابلیت طرح دارد و می‌تواند مورد رسیدگی واقع شود.