به گزارش اکوایران، تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه شاهد نورالزهرا (س) در ارومیه (استان آذربایجان غربی) صبح امروز دچار مسمومیت شدند. این دانش‌آموزان توسط اتوبوس آمبولانس به مراکز درمانی سطح شهر انتقال داده شده‌اند.

بر اساس خبرهای منتشرشده، تاکنون ۳۰ دانش‌آموز‌ دچار علائم مسمومیت شده‌اند و به بیمارستان انتقال یافته‌اند.

همچنین امروز ویدیوئی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از بروز مسمومیت در یک دبیرستان دخترانه در منطقه ۱۹ تهران حکایت داشت؛ اما تا این لحظه به صورت رسمی تأیید نشده است.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان هم گفته است: امروز ۲۹ دانش‌آموز مدرسه دخترانه ولی‌عصر (عج) زنجان به دلیل مسمومیت به بیمارستان آیت‌الله موسوی منتقل شدند. هم‌اکنون حدود ۲۹ دانش‌آموز به بیمارستان انتقال پیدا کردند و با توجه به علائم، درمان‌های لازم انجام شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز نیز گفته است: تعدادی از دانش‌آموزان در منطقه اسلام‌آباد کرج احساس مسمومیت کردند و بلافاصله عوامل اورژانس به این مدرسه اعزام شدند و در حال‌ حاضر حال تمام دانش‌آموزان مساعد است.

تا پیش از ظهر امروز نیز خبرهایی از بروز مسمومیت در چند مدرسه دیگر منتشر شده بود.

منابع محلی شهرستان ملارد از مسمومیت تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه عصمت در صفادشت خبر دادند و سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس نیز از مسمومیت ۲۷ نفر از دانش‌آموزان یکی از مدارس شهرستان کوار در این استان خبر داده بود.

همچنین، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان از بروز مسمومیت در دو مدرسه دخترانه در همدان و کبودرآهنگ خبر داده و گفته بود: در پی تماس با فوریت‌های پزشکی استان خدمات امدادرسانی و انتقال مصدومان به بیمارستان در حال انجام است و با به‌کارگیری همه امکانات اورژانسی اقدامات لازم آغاز شد.

مسمومیت‌های سریالی در مدارس ایران که عمدتا دبیرستان‌های دخترانه را هدف گرفته است، دست‌کم از 9 آذر در قم شروع شد و بعد از چند هفته به بروجرد در استان لرستان رسید، اما بعد از چندی، این مسمومیت‌های زنجیره‌ای در چندین شهر و استان دیگر دیده شد.

از هفته قبل این سلسله‌رخدادها اوج‌گیری قابل توجهی داشت و به شهرهای زیادی از جمله در استان تهران رسید.

بر اساس اخبار رسمی، برای پیگیری این موضوع تیم‌های ویژه‌ای از سوی قوه قضائیه، مجلس و دولت تشکل شده است و در روز چهارشنبه که این اتفاقات عملا رکوردشکنی کرده بود، رئیس‌جمهور به وزاری کشور و اطلاعات دستور داد تا بررسی فوری انجام دهند و اطلاع‌رسانی کنند.

با این حال در آخرین اظهارنظر وزیر کشور به عنوان مسئول اصلی دولت در پیگیری و اطلاع‌رسانی موضوع مسمومیت‌های اخیر، گفته عامل این مسمومیت‌ها مشخص نیست، «سرنخی نداریم» و کسی هم در این رابطه بازداشت نشده است.

سرعت و گستردگی این اتفاقات در روزهای اخیر به حدی بوده که فاصله زمانی خبرهای مربوط به مدارس جدیدی که درگیر مسمومیت‌های تازه می‌شوند، تنها در حد چند دقیقه است. با این حال، هنوز منشاء، عامل و نحوه بروز این رخدادها مشخص نشده است.

برخی از پزشکان اورژانسی که دانش‌آموزان مسموم برخی مدارس تهران به آنجا منتقل شده‌اند به روزنامه هم‌میهن گفته‌اند که منشاء این مسمومیت‌ها مشخص نیست اما مشاهدات نشان می‌دهد که گاز منتشرشده، ترکیبی بوده است.

یکی از این پزشکان با انتقاد از عدم اطلاع‌رسانی صحیح در این رابطه، گفته است: «وزارت بهداشت باید به ما بگوید که چه خبر است و چه گازی در حال انتشار است.»