به گزارش اکوایران، روز گذشته تعداد دانش‌آموزان مسموم یا دست‌کم تعداد مدارس درگیر مسمومیت عملا رکورد شکست و دانش‌آموزان حداقل 26 مدرسه در چند شهر به مراکز درمانی منتقل شدند؛ اما گویا برای خراب کردن یک روز این مردم، همین خبرها کافی نبود و برخورد خشن چند نفر با یک مادر نگران، که ویدئوی آن از دیشب بارها دست به دست شده، خشم و انزجار عمومی را در پی داشت.

مسمومیت گسترده دیروز که به مدارسی در تهران هم رسیده، با اعتراض بسیاری از والدین همراه بود و برخی از والدین دانش‌آموزان، برای پیگیری این حادثه در مقابل مدارس حضور پیدا کردند.

ویدیویی از رفتار خشونت‌آمیز با یکی از زنان معترض به این حادثه در مقابل مدرسه ۱۳ آبان تهران منتشر شد که بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به آن انتقاد و اعتراض کردند و صدای خیلی‌ها را درآورد.

دفتر سخنگوی پلیس در پاسخ به این رفتار اعلام کرده که «کارکنان پلیس، هیچ نقشی در حادثه خشونت علیه این زن، مقابل مدرسه ۱۳ آبان نداشته‌اند.»

بر اساس این خبر، «فرمانده انتظامی تهران تیمی از افسران حرفه‌ای را مامور پیگیری حادثه کرده و تجسس‌ها نشان داده کارکنان پلیس هیچ نقشی، خواه مستقیم یا غیرمستفیم، نداشته‌اند.»

البته به نظر می‌رسد صدور این اطلاعیه بیشتر به منظور اعلام برائت فرماندهی انتظامی از این ماجرا بوده، وگرنه پلیس قاعدتا مسئولیتی فراتر از اینها دارد و توقع می‌رفت نگرانی‌های والدین و مردمی که از آن برخورد وحشیانه خشمگین شده‌اند، در این اطلاعیه پررنگ‌تر دیده شود.

امروز همچنین مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد که سازمان قضایی نیروهای مسلح برای بررسی ویژه اتفاق تلخ دیروز دستوری صادر کرده است.

هرچند اخیرا خبرگزاری فارس از دستگیری سه نفر در رابطه با پرونده مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان توسط نهادهای امنیتی خبر داده بود، اما هم از سوی پلیس و هم از سوی وزیر کشور تکذیب شد. به نظر می‌رسد چنین خبرسازی‌هایی از سوی برخی رسانه‌ها بیشتر در جهت کم کردن خشم و نگرانی و حساسیت جامعه باشد، نه انتشار واقعیت و پیگیریِ مسئولیت‌پذیریِ مسئولان.

این خبرگزاری در همین راستا نوشته که «اخبار تایید نشده» احتمال خرابکاری توسط «شبکه نفاق» را می‌دهد. مشابه این خط خبری را برخی از رسانه‌های دیگر وابسته به جریان اصولگرا و حامی دولت نیز پی گرفته‌اند. روزنامه همشهری و خبرگزاری ایرنا هم در گزارش‌های جداگانه‌ای به این گمانه‌زنی پر و بال داده‌اند؛ آن هم در شرایطی که پلیس و قوه قضائیه و وزارت کشور می‌گویند سرنخی ندارند، اما گویا رسانه‌های حامی آنها به سرنخ‌هایی در تحریریه‌هایشان رسیده‌اند!

گویا باید مسمومیت‌ها به شهرهای بزرگ و بویژه تهران می‌رسید تا پیگیری‌ها جدی‌تر یا دست‌کم پررنگ‌تر شود. در پی بروز مسمومیت برای دانش‌آموزان در چندین مدرسه تهران طی روز گذشته، علی صالحی - دادستان تهران - از اختصاص یک شعبه ویژه برای پیگیری خارج از نوبت پرونده قضایی تشکیل شده خبر داده است.

او گفته «دستورات قضایی مورد نیاز ضابطین، سازمان پدافند غیرعامل، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و دیگر نهاد‌های مرتبط با موضوع از ناحیه مقام قضایی صادر شده است. همچنین تمام دستگاه‌ها موظف شده‌اند آخرین گزارش‌ها در مورد وقایع اخیر را برای دادستانی تهران ارسال کنند.»

دیروز، جلسه ویژه بررسی مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس تعدادی از استان‌های کشور در حالی برگزار شد که بیش از 90 روز از اولین مورد مسمومیت در مدارس دخترانه می‌گذرد و تاکنون مسئولان اجرایی کشور علت این اتفاقات را شناسایی نکرده‌اند و به صراحت می‌گویند هیچ سرنخی هم ندارند.

گزارش‌های میدانی برخی رسانه‌ها از دیده شدن چند نفر «با پوشش و لباس خاص» در اطراف برخی از مدارسی حکایت دارد که درگیر مسمومیت شده‌اند. همچنین، از دیشب بارها و بارها دستگیری و مجازات عاملان برخورد خشن با یک مادر نگران مطالبه شده است و بحث دباره نحوه مقابله خود مردم با ادامه این روند نیز در یکی دو روز اخیر بالا گرفته است.

دیروز (چهارشنبه، 10 اسفند) دست‌کم 26 مدرسه کشور درگیر مسمومیت دانش‌آموزانشان شدند و چند شهر به فهرست شهرهای قبلی اضافه شد. این فهرست صرفا بر اساس اخبار رسمیِ منتشرشده در رسانه‌های داخلی کشور است و روایت برخی رسانه‌های دیگر و برخی کاربران فضای مجازی، از بالاتر بودنِ این آمار حکایت دارد؛ آماری از یک رخداد تکرارشونده و تلخ که حالا برخی رسانه‌ها به صراحت از عنوان «حمله شیمیایی» برای آن استفاده می‌کنند.

۱. تهران مدرسه دخترانه ۱۳ آبان

۲. تهران مدرسه‌ دخترانه هاجر

۳. تهران مدرسه دخترانه یارجانی

۴. تهران مدرسه دخترانه امت

۵. تهران مدرسه دخترانه عصمت

۶. تهران مدرسه دخترانه امام حسن

۷. تهران مدرسه دخترانه مدرس

۸. تهران مدرسه دخترانه زراوند

۹. تهران مدرسه دخترانه جاجرودی

۱۰. تهران مدرسه دخترانه مهدیه

۱۱. اردبیل مدرسه دخترانه بهاران

۱۲. اردبیل مدرسه دخترانه سما

۱۳. اردبیل مدرسه دخترانه عفاف

۱۴. اردبیل مدرسه دخترانه فرزانگان ۲

۱۵. اردبیل مدرسه دخترانه ذاکر

۱۶. اردبیل مدرسه دخترانه اندیشه

۱۷. کرمانشاه مدرسه دخترانه مصباح

۱۸. کرمانشاه مدرسه دخترانه آیت‌الله

۱۹. اصفهان مدرسه دخترانه دانشگاه صنعتی

۲۰. تهران مدرسه دخترانه سیدالشهدا

۲۱. تهران مدرسه دخترانه پاپلی

۲۲. تهران مدرسه دخترانه فرزانگان تهرانسر

۲۳. تهران مدرسه دخترانه امام حسین

۲۴. پردیس مدرسه دخترانه شمس

۲۵. فردیس مدرسه دخترانه رضوان

۲۶. شاهین‌شهر مدرسه دخترانه ۲۲ بهمن