به گزارش اکوایران، امروز (چهارشنبه، 10 اسفند) خبرگزاری رسمی دولت - ایرنا – از بروز مسمومیت در چند مدرسه اردبیا خبر داده و نوشته است: «در پی کسب اطلاع از بروز مسمومیت دانش‌آموزان، خبرنگار ایرنا با حضور در دبیرستان دخترانه عفاف، بهاران، معراج و سما شاهد بروز این اتفاق در این مدارس شد. تعدادی از اولیای دانش‌آموزان در محوطه و بیرون مدارس حضور یافته و پیگیر سلامت فرزندان خود بودند. به گفته دانش‌آموزان حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۱ دانش‌آموزان اجساس سوزش در گلو و سستی پا کرده‌ و متوجه مسمومیت خود شدند. دانش‌آموزان مسموم توسط عوامل اورژانس به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر منتقل شدند.»

برخی رسانه‌ها تعداد مدارس درگیر مسمومیت در اردبیل را هفت مدرسه و تعداد افراد مسموم‌شده را دست‌کم 108 نفر اعلام کردند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفته است: «در این مدارس متاسفانه دانش‌آموزان بوی گاز یا مشابه آن را احساس کرده و با علایم مشکوک تنفسی به متولیان آموزشی شکایت خود را ارائه کردند. گزارش مسمومیت در هفت مدرسه دخترانه اعلام شده است. وضعیت عمومی این دانش‌آموزان مساعد است و بررسی وضعیت دانش‌آموزان نیز در حال انجام بوده و وضعیت تنفسی رو به بهبود است.»

گزارش‌های دیگر از ادامه سریال مسمومیت‌ها در تهران حکایت دارد. برخی رسانه‌ها نوشتند: امروز دهم اسفند، در دبستان دخترانه یارجانی در نارمک تهران هم پس از استشمام بوی گاز، بسیاری از دانش‌آموزان دچار مسمومیت شدند و به بیمارستان انتقال یافتند.

همچنین شبکه شرق نوشته که مورد مسمومیت دیگری در یک دبیرستان دخترانه در تهرانپارس - در شرق تهران – گزارش شده است: «دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در تهرانپارس مسموم شدند. گفته می‌شود که دانش‌آموزان دبیرستان امت در منطقه ۴ تهران صدایی شبیه ترکیدن بمب از راهرو شنیده و بعد بویی را استشمام کرده‌اند؛ اما مدیر مدرسه گفته که این صدا مربوط به یکی از کلاس‌ها بوده که دانش‌آموزان برای همکلاسی‌شان تولد گرفته بودند.»

همچنین صبح امروز تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه‌ای در منطقه تهرانسر - در غرب تهران - دچار مسمومیت شدند. رئیس اورژانس تهران گفته است: پس از اطلاع از موضوع با قید فوریت تعدادی از نیروهای اورژانس به محل حادثه اعزام شدند و اکنون حال دانش‌آموزان در وضعیت پایدار است.

امروز خبرگزاری فارس مدعی بازداشت سه نفر در جریان رسیدگی به پرونده این مسمومیت‌ها شده بود اما فرمانده انتظامی کل کشور این خبر را تکذیب کرد.

سردار رادان گفته است: «تلاش‌های زیادی انجام شده تا کانون و منشاء موضوع مسمومیت دانش‌آموزان شناسایی شود و همکاران ما در وزارت اطلاعات و دستگاه‌های دیگر در حال پیگیری و تلاش هستند که امیدوارم به نتیجه لازم برسیم. کار به صورت ویژه و دقیق در حال انجام است تا بتوانیم این نگرانی را از مردم رفع کنیم. در این رابطه تاکنون کسی دستگیر نشده و تلاش می‌کنیم که در مورد عمد یا غیرعمد بودن موضوع تا قبل از یافتن منشاء آن قضاوتی نکنیم.»

همزمان با انتشار این خبرها، رئیس‌جمهور به وزیر کشور دستور داده که موضوع را پیگیری کند و وزیر آموزش و پرورش هم گفته که اطلاع‌رسانی درباره مسمومیت‌های اخیر در مدارس دخترانه برخی از شهرهای کشور به عهده وزارت کشور گذاشته شده است.

ابراهیم رئیسی در جلسه امروز هیات دولت، وزیر کشور را «مامور رسیدگی و ریشه‌یابی هرچه سریع‌تر» موضوع مسمومیت دانش‌آموزان و «اطلاع‌رسانی مستند و مستمر» در این زمینه برای رفع نگرانی خانواده‌ها کرده است.

همچنین، یک نماینده مجلس گفته بود که تا دو روز قبل (8 اسفند) دست‌کم 1200 نفر در قم و بروجرد مسموم شده بودند و یک نماینده دیگر نیز تأیید کرده که در 10 تا 15 شهر موارد مسمومیت دیده شده است.