به گزارش اکوایران، از اوایل آذر تا به الان، هر چند وقت یکبار خبری درباره مسمومیت دانش‌آموزان مدارس قم منتشر می‌شود که اگرچه نگرانی‌های زیادی برای والدین ایجاد کرده اما هنوز علت آن اعلام نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر دانش‌آموزانی که درگیر مسمومیت شده‌اند، دختران دبیرستانی هستند و همین مسأله حساسیت و احتمال مشکوک بودن این سلسله حوادث را بالا می‌برد.

پیش‌تر مجید محبی، معاون دانشگاه علوم پزشکی قم در اظهاراتی عجیب، علت مسمومیت دانش‌آموزان دختر را تند تند نفس کشیدن و استرس آنها اعلام کرده بود، اما مجبتی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس، تکرار این رخداد را طبیعی ندانسته و گفته بود: «این موضوع علاوه بر وزارت آموزش و پرورش، از سوی مسئولان امنیتی نیز در دست پیگیری است.»

همچنین احمد امیرآبادی فراهانی، دیگر نماینده قم در واکنش به این حادثه گفته بود که «مسمومیت دانش‌آموزان قم مشکوک است و همه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی و بهداشت و درمان و مجموعه کلانتری و آتش‌نشانی پیگیر هستند.»

اما، نکته عجیب امروز در ادامه این ماجراها اظهارات عجیب امیرآبادی است که به همشهری آنلاین گفته «آنچه در این قضیه دیده می‌شود این است که در این باره بزرگنمایی شده است. دیروز ۲۸ دانش‌آموز را به بیمارستان منتقل کردند که از این تعداد تنها ۸ نفر گفتند که دست و پایشان می‌لرزد و حالت استرس دارند. برخی نیز بیماری‌های زمینه‌ای داشتند.»

وی در ادامه گفته است: «می‌توانیم این موضوع را با یک مثال تحلیل کنیم؛ مثلا در یک جمعی ۸ تا ۱۰ نفر بگویند که ما در حال خفه شدن هستیم. افراد دیگر که بیماری زمینه‌ای داشته باشند نیز احساس خفگی به آنها دست می‌دهد و می‌گویند که ما در حال خفه شدن هستیم. بر این اساس این موضوع را می‌توان فوبیا عنوان کرد.»

این نماینده در حالی بیماری‌های زمینه‌ای و استرس را عامل این مسمومیت‌های سریالی می‌داند که پیش‌تر بر مشکوک بودن آن تاکید کرده و گفته بود این ماجرا باید هم استانی و هم ملی پیگیری شود و حالا به دلایلی که از آن بی‌خبریم، ترجیح داده موضعش را عوض کند.

صبح امروز نیز 30 دانش‌آموز یک مدرسه منطقه 11 تهران دچار مسمومیت تنفسی شدند؛ مسمومیتی که البته روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران علت آن را انتشار اسپری حشره‌کش در فضای کلاس توسط خود دانش‌آموزان اعلام کرد. با این حال، تکرار حوادث مشابه به هر شکلی موجب بروز نگرانی‌های بیشتر برای دانش‌آموزان و والدین آن‌هاست و در این شرایط، تنها چیزی که نیاز ندارند، اظهارنظرهای بی‌اساس و عجیب مسئولانی است که به مسئولیت خود عمل نمی‌کنند.