به گزارش اکوایران، روز چهارشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی سنا به قانون‌گذاران این کشور گفت که کشورهای اروپایی باید ولادیمیر پوتین را بازداشت کرده و در صورت سفر رئیس‌جمهور روسیه به کشورهایشان، او را به دادگاه کیفری بین‌المللی تحویل دهند.

هفته گذشته، دادگاه پوتین را مسئول ربودن کودکان اوکراینی اولین دانست و برای اولین بار، دادگاه جهانی علیه رهبر یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل حکم جلب صادر کرد.

بیشتر بخوانید: ارسال تسلیحات رادیواکتیو غربی به اوکراین

بلینکن در پاسخ به سؤال سناتور لیندزی گراهام مبنی بر کمک اروپایی‌ها به دستگیری پوتین گفت: هر عضو دادگاه بین‌المللی تعهداتی دارد باید به آن‌ها عمل کند.

البته بعید است پوتین به این زودی‌ها از کشورهای متخاصم اروپایی دیدن کند: خصوصاً با توجه به حکم بازداشت دیوان بین‌المللی کیفری.

تصمیم دادگاه واکنش‌های مختلفی را در بر داشت؛ برخی به دلیل اتخاذ موضع قاطع علیه پوتین آن را ستوده و برخی دیگر نیز به خاطر بستن تمام راه‌های دیپلماتیک از آن انتقاد کردند.

آنتونی بلینکن: اروپایی‌ها رئیس‌جمهور روسیه را به دیوان کیفری بین‌المللی تحویل دهند
اسکورت یک معترض ضد جنگ به بیرون از جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا (عکس از Ricky Carioti)

 

معترضان ضد جنگ بارها جلسه کمیته سنا را مختل کرده و از بلینکن خواستند برای پایان جنگ مذاکره کند. یکی از معترضان گفت: شما باید دیپلماتیک عمل کنید.

بلینکن تا کنون تمایلی به شرکت در مذاکرات پایان جنگ نداشته و در عوض ترجیح داده است که اوکراین را بیش‌ازپیش مسلح کند تا قبل از هر گونه مذاکره‌ای، سرزمین‌های تصرف‌شده توسط روسیه را پس بگیرد.

در غیاب تلاش‌های ایالات متحده برای میانجیگری پایان‌دادن به جنگ، شی جین‌پینگ، رهبر چین طرح صلحی را برای اتمام جنگ پیشنهاد کرده است. اقدامی که دولت و کنگره آمریکا به آن با تردید نگاه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چین متحد روسیه در جنگ اوکراین می‌شود؟

این هفته، شی برای یک دیدار رسمی به روسیه سفر کرده بود.

بلینکن روسیه را شریک کوچک‌تر رابطه پکن و مسکو خواند؛ اما اذعان کرد که اتحاد این دو کشور چندان بی‌دلیل نیست. وی گفت: آن‌ها جهان‌بینی بسیار متفاوتی با ما دارند. آن‌ها برای مخالفت با جهان‌بینی ما و بسیاری از کشورهای دیگر، هدف مشترکی پیدا دارند.