قانون هدفمندی یارانه‌ها که برای اولین بار در دولت اصلاحات مطرح شد تا ماجرای پول‌های ایرانی در بانک‌های انگلیسی. در سفر زمان این هفته مالیات هنرمندان در دهه ۵۰ را هم مرور کردیم.

اما خبر دیگری که جالب بود به وام بانک جهانی به ایران در سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد؛ برابری وام بانک جهانی به ایران در این سال با وامی که ایران در مردادماه ۹۹ از بانک جهانی دریافت کرد قابل تامل است!

 

 

۲۹ آذر : هدفمندکردن یارانه ها، یکسان سازی نرخ ارز

خبری که در تاریخ ۲۹ آذر ۱۳۸۰ از سوی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت اعلام شد.

به گفته ستاری فر در لایحه بودجه ۸۱ علاوه بر هدفمندکردن یارانه ها، یکسان سازی نرخ ارز، نوین شدن ساختار بودجه و رشد قابل توجه هزینه های عمرانی مهتمرین تغییرات بودجه ای نسبت به سال ۸۰ بود

 

در همین روز هم اعلام شد بر اساس گزارش اماری بانک مرکزی انگلیس در فصل سوم سال میلادی وقت یعنی سال ۲۰۰۱ سپرده های ارزی ایران نزد بانک های انگلیس همچون فصل دوم همان سال یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار بود.

 

۳۰ آذر: توقف خرید و فروش ارز

خرید و فروش ارز متوقف شد؛ این خبر مربوط به ۳۰ آذر ۱۳۹۰ است یعنی ۹ سال پیش. در آن زمان به دلیل افزایش ۹۰ تومانی دلار و رشد ۲۰ هزار تومانی سکه فعالان بازار طلا و ارز خرید و فروش رو متوقف کردند. قیمت دلار در بازار در ۳۰ آذر ۱۳۹۰ به ۱۵۳۰ تومان و قیمت هر سکه بهار آزادی هم به ۶۲۵ هزار تومان رسید.

 

 

اول دی: تبدیل ارزهای رایج کشورهای اروپایی

۱۹ سال پیش در چین روزی خبر جالبی برای دارندگان ارزهای کشورهای اروپایی در ایران منتشر شد. قرار شد یک هفته بعد پول کشورهای اروپایی واحد شود. در پی همین تبدیل ارزهای رایج کشورهای اروپایی به یورو، بانک مرکزی ایران هم در اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد بانک‌های کشور از ۱۱ دی‌ماه امسال آماده تبدیل پول کشورهای اروپایی به «یورو» هستند.

 

دوم دی ماه: کشور از رکود خارج شد

این روز در آغاز دهه های ۵۰، ۶۰ و ۸۰ خبرهای مهمی در تاریخ ثبت کرد.

در سال ۱۳۵۰ ادراه دارایی شمیران از وزارت فرهنگ و هنر درخواست کرد تا تعداد فیلیم هایی که در سال مجوز نمایش می گیرنده به وزارت دارایی ارسال شود. در دوم دیماه همین سال اعلام شد برگ تشخیص مالیات سال ۴۶ اکثر هنرپیشه‌ها و ستارگان سینما صادر شده است. موضوع مالیات هنرمندان موضوعی است که در سال های گذشته هم بحث برانگیز بود.

به ۱۰ سال بعد یعنی دیماه دهه ۶۰ می رویم. روزی که نحوه عرضه بنزین و روغن خودرو با کوپن از سوی سخنگوی وزارت نفت اعلام شد.

 

و بیست سال بعد در دوم دیماه ۱۳۸۰ رئیس جمهمور دولت اصلاحات هنگام تقدیم لایحه بودجه سال ۸۱ از بهبود تمام شاخص های اقتصادی خبر داد و گفت: در سال ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷ جامعه ما با شرایط نامساعد و مشکلات زیادی مواجه بود. خوشبختانه در ۳ سال اخیر، اقتصاد کشور از رکود خارج شده و روند سرمایه‌گذاری و تولید رو به رشد بوده است

 

سوم دیماه: اولین گام دولت برای کم کردن شمار یارانه‌بگیران

سوم دیماه ۱۳۶۰ هم خبر آغاز به کار مجتمع مس سرچشمه اطلاع رسانی شد . خبری که به گفته وزیر معادن و فلزات وقت مراحل تغلیظ مجتمع آغاز شده است.

 

و باز هم اخبار ارزی که در دهه های مختلف همیشه یک پای اخبار اقتصادی بوده است. در سوم دیماه ۱۳۸۰ طهماسب مظاهری وزیر وقت اقتصاد و دارایی از احتمال تعیین نرخ ۷۷۰ تومان برای هر دلار در لایحه بودجه ۸۱ خبر داد.

اولین گام دولت برای کم کردن شمار یارانه‌بگیران هم خبری بود که در سوم دیماه سال ۹۰ از سوی دولت بهار اعلام شد که اولین گام برای کم کردن تعداد یارانه بگیران بود.

 

چهارم دیماه: وام ۵۰ میلیون دلاری سازمان بهداشت جهانی

پیش از اینکه چهارم دیماه تاریخ را ورق بزنیم، یک خبر در مردادماه امسال را مرور کنیم. بانک جهانی از طریق سازمان بهداشت جهانی ۵۰ میلیون دلار وام به ایران پرداخت کرد. حال به ۴۹ سال پیش می رویم. چهارم دی ماه ۱۳۵۰ بانک بین‌المللی وامی به همین مبلغ یعنی ۵۰ میلیون دلار در اختیار بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران قرار داد تا اقلام مورد نیاز به کشور وارد شود.