به گزارش اکوایران؛ بازیگران سریال اسکویید گیم یا همان بازی مرکب برای سرگرم کردن مخاطبان وارد بازی خطرناکی شده بودند که فقط یک برنده داشت. برنده جایزه ی ۴۰ میلیون دلاری. اما برنده‌ها و بازی‌های دیگری هم وجود داشتند که این بار نه در دنیای فیلم و سریال بلکه در دنیای واقعی و مجازی به دنبال کسب جاییزه و دلار های کاغذی و ارزهای دیجیتال بودند. نتفیلیکس که به گفته‌ی بلومبرگ حدود ۹۰۰ میلیون دلار از سریال بازی مرکب کسب درآمد کرده است، برنده‌ی جاییزه‌ی واقعی این سریال بود. اما داستان به فیلم و دنیای واقعی ختم نمی‌شود! همزمان با ترند شدن سریال بازی مرکب در بسیاری از کشورهای جهان، عده‌ای برنامه نویس آشنا به بلاکچین و ارزهای دیجیتال تصمیم گرفتند تا جاییزه‌ای این بار در دنیای مجازی و بلاکچین برای خودشان بسازند و سهم خود را از سریال بازی مرکب بگیرند! افرادی که هیچ نام و نشانی از آن‌ها باقی نماند و توانستند با تبلیغات رسانه‌ای و سوار شدن بر موج ترند سریال اسکویید گیم، توکن کلاهبرداری خود را به اسم اسکویید گیم به مردم بفروشند، آن را پامپ کنند و پا به فرار بگذارند. آن‌ها توانستند با کلاهبرداری چند ده میلیون دلار به جیب بزنند و جایزه‌ی ارزهای دیجیتال بازی مرکب را از آن خود کنند.

 

ارز دیجیتال بازی مرکب چگونه ساخته شد؟

ماجرا از یک وب سایت شروع شد. آدرس www.squidgame.cash محل اصلی اجرای پروژه کلاهبرداری ارز دیجیتال بازی مرکب بود که البته اکنون دیگر در دسترس نیست! این وب سایت در تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۰ راه اندازی شد که در آن ۶ بازی آنلاین قرار گرفته بود. بازی‌های آنلاینی که با سبک Play To Earn (بازی کن و درآمد داشته باش) بودند، یعنی بازی آنلاین برای کسب درآمد. دقیقا مشابه سریال بازی مرکب که کاراکترهایش برای رسیدن به پول بازی می‌کردند. توکن اسکویید گیم (SQUID) و توکن ماربل (MARBLE) در این وب سایت معرفی شده بودند. کاربران برای شرکت در بازی‌ باید توکن اسکویید گیم می‌خریدند و در صورت برنده شدن توکن ماربل دریافت می‌کردند. همچنین امکان تهیه توکن ماربل از صرافی‌ غیر متمرکز پنکیک سواپ هم وجود داشت.

 

وب-سایت-توکن-کلاهبرداری-بازی-مرکب

 

کاربران برای فروش توکن اسکویید گیم خود نیاز به توکن ماربل داشتند! ادعایی که در وایت پیپر این توکن‌ ها ثبت شده بود ولی در نهایت افراد مال باخته از این پروژه‌ کلاهبرداری ارزهای دیجیتال نتوانستند توکن های خود را بفروشند.

در وب سایت ارز دیجیتال اسکویید گیم لوگو شرکت‌های نتفیلیکس، کوین مارکت کپ و حتی ماکروسافت به عنوان همکار قرار گرفته بود. اما نتفیلیکس اعلام کرده بود که هیچ ارتباطی با این توکن ها ندارد.

 

وب-سایت-توکن-کلاهبرداری-بازی-مرکب2

 

همچنین هیچ نام و نشانی از افراد توسعه دهنده این توکن کلاهبرداری یافت نمی‌شد. تمامی افرادی که اسم آن‌ها در سایت به عنوان برنامه نویس، توسعه دهنده و اپراتور ثبت شده بود جعلی بودند. تحقیق این موضوع فقط به یک سرچ در گوگل نیاز داشت تا کاربران متوجه شوند تمامی اطلاعات این وب سایت جعلی است و با یک پروژه کلاهبرداری ارزهای دیجیتال طرف هستند.

 

وب-سایت-توکن-کلاهبرداری-بازی-مرکب3

 

رسانه‌های تخصصی ارزهای دیجیتال نسبت به ایرادات نگارشی و گرامر ضعیف وایت پیپر پروژه ارز دیجیتال اسکویید گیم بارها تذکر داده بودند اما شاید زورشان به سایر رسانه‌های بزرگ مثل CNBC نرسید! در این مدت کوتاه در رسانه هایی مثل BBC و CNBC تیترهای افزایش چند ده برابری قیمت توکن رمز ارز بازی مرکب منتشر شد و هایپ و فوموی بزرگی را برای ترس از جا نماندن از سود بیشتر برای مردم ایجاد می‌کرد. در ایران هم از این سبک تیترها کم نداشتیم.

 

تیتر-CNBC-برای-بازی-مرکب

 

سایت کوین مارکت کپ (coin market cap) هم شاید برای عقب نماندن از قافله قیمت لحظه‌ای این توکن را در وب ‌سایت خود قرار داد. با وجود این که سایت رقیب یعنی کوین گیکو (coingecko) اعلام کرده بود این پروژه مشکوک است و ما آن را لیست نخواهیم کرد، اما لیست شدن در کوین مارکت کپ و تیترهای زرد رسانه‌ها کار خود را کرد و قیمت این توکن کلاهبرداری از 0.01 دلار تا 2861.80 دلار بالا رفت.

نکته‌ی جالب اینجا بود که خرید این توکن از طریق صرافی‌های غیر متمرکز مثل پنکیک سواپ (Pancakeswap) انجام می‌شد که هیچ نظارت متمرکزی بر آن‌ها حاکم نیست و قیمت این توکن کلاهبرداری به دلار و حتی تومان در برخی از وب سایت‌های ایرانی هم قرار گرفته بود. وب سایت‌هایی هم بودند که در ایران روش خرید جز به جز این توکن را از صرافی های غیر متمرکز به فارسی سلیس آموزش می‌دادند، بی خبر از اینکه شاید کاربران ایرانی هم در دام این پروژه کلاهبرداری بیفتند. هرچند آمار دقیقی از مال باختگان ارز دیجیتال اسکویید گیم در ایران نیست.

 

قیمت ارز دیجیتال اسکویید گیم صفر شد

سرانجام پس از راه افتادن چالش پرچم قرمز در توییتر که در آن کاربران با علامک‌های پرچم قرمز به یکدیگر هشدار می‌دهند و همچنین ریپورت‌های متعدد اکانت ارز دیجیتال بازی مرکب توسط کاربرات آگاه در توییتر، حساب کاری توکن اسکویید گیم در توییتر مسدود شد. طولی نکشید که سایت اصلی و شبکه‌های اجتماعی این توکن کلاهبرداری بسته شدند و پس از فروش و پامپ حداکثری، قیمت این توکن در عرض چند دقیقه صفر شد و مردم سرمایه‌های خود را از دست دادند.

شدت افزایش قیمت و ریزش 100درصدی به قدری بود که سایت کوین مارکت کپ که حالا باید شرمنده‌ی مردم و رقیب اصلیش کوین گیکو هم باشد، به مشکل نرم افزاری خورد و بالاترین قیمت توکن بازی مرکب را در بازه‌ی یک ماهه اشتباه نشان داد! (این مشکل همچنان وجود دارد!) برای مشاهده‌ی دقیق قیمت توکن اسکویید گیم در کوین مارکت کپ، حتما باید زوم کنید!

قیمت-ارز-دیجیتال-بازی-مرکب-در-کوین-مارکت-کپ

 

در انتها هم در کانال تلگرامی این توکن کلاهبرداری ارز دیجیتال، کلاهبرداران اعلام کردند ما مورد حمله و هک قرار گرفتیم و نمی‌خواهیم پروژه را ادامه دهیم و برای ناراحتی شما متاسفیم! به همین سادگی. شواهد هم حاکی از آن هستند که پول زیادی از والت تیم توسعه دهنده خارج شده است.

توکن-کلاهبرداری-اسکویید-گیم

 

روش تشخیص ارزهای دیجیتال برتر چیست؟

داستان کلاهبرداران توکن بازی مرکب، دقیقا مثل سریالی که نامش را از آن الهام گرفتند پایان باز دارد و پر از پیام‌های اخلاقی است! در این داستان دیدیم که چگونه یک پروژه‌ی کلاهبرداری ارزهای دیجیتال به راحتی و با کمک رسانه‌های نا آگاه از موضوع رمزارزها و بلاکچین می‌تواند توکن جعلی خود را میلیون‌ها در صد پامپ کند و در انتها هم پا به فرار بگذارد. دیدیم که رسانه‌های تخصصی‌تر مثل کوین تلگراف همواره هشدار دادند ولی زورشان به تیترهای زرد CNBC و  BBC نرسید! دیدیم که تیترهای افزایش چند برابری توکن‌هایی که نه وایت پیپر دست و حسابی دارند و نه تیم توسعه دهنده‌ی مشخص، چقدر باعث گمراه شدن مردم می‌شود، حتی در کشورهایی که قوانین شفاف رمز ارزی در آن‌ها وجود دارد.

ببینید: پروژه‌های کلاهبرداری رمزارزی در ایران

برای بررسی توکن ها و ارزهای دیجیتال جدید، حداقل چک لیست انتخاب ارز دیجیتال معتبر را حتما بررسی کنید:

  • متمرکز یا غیر متمرکز بودن ارز دیجیتال
  • وایت پیپر ارز دیجیتال
  • تیم توسعه دهنده معتبر
  • رتبه توکن یا کوین در بازار
  • تعداد صرافی‌های پشتیبانی کننده
  • سابقه قیمتی

در انتها باید گفت دنیای غیر متمرکز رمز ارزها و ارزهای دیجیتال به همان اندازه‌ای جذاب هستند که می‌توانند برای کاربران ناآگاه خطرناک باشند. قوانین شفاف رمزارزی شاید به جلوگیری از کلاهبرداری رمز ارزی کمک کند، اما جای آموزش و اطلاع رسانی در رسانه‌های بزرگ را نخواهد گرفت. همان‌طور که در این داستان هم شاید کاربران توییتر به داد مردم رسیدند، نه رسانه‌های زرد.