به گزارش اکوایران، در حالی که تا دیروز آمار قربانیان زمین‌لرزه جنوب ترکیه و شمال سوریه از مرز چهار هزار نفر عبور کرده بود، امروز این آمار دو برابر شده است و این بلای طبیعی، دو کشور ترکیه و سوریه را با بحران شدیدی مواجه کرده است.

دیروز سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود که تعداد قربانیان زلزله در دو کشور ترکیه و سوریه ممکن است تا ۸ برابر بالاتر برود.

افزایش قربانیان به 8600 تن

در حالی که همچنان امدادرسانی‌ها در شرایط سخت و سرمای زمستانی برای نجات جان مردمی که زیر آوارها گرفتار شده‌اند ادامه دارد، شبکه الجزیره اعلام کرد که شمار جان‌باختگان در سوریه به 2 هزار و 370 تن و شمار زخمی‌ها به 2 هزار و 554 تن رسیده و همچنین کشته شدن 6 هزار و 234 نفر و زخمی شدن بیش از 37 هزار نفر در ترکیه نیز تایید شده است.

«جیمز الدر» - سخنگوی یونیسف در ژنو - به خبرنگاران گفت: ممکن است هزاران کودک کشته شده باشند.

اعلام وضعیت اضطراری در 10 استان زلزله‌زده ترکیه

در پی زمین‌لرزه مهیب ترکیه و خسارت‌های عظیم آن، رئیس‌جمهور ترکیه در 10 استان زلزله‌زده این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد که این وضعیت از امروز چهارشنبه (19 بهمن) اجرایی می‌شود.

روز گذشته رجب طیب اردوغان در مرکز هماهنگی اطلاعات دولتی گفت: به دلیل شدت و وسعت بحرانی که در مناطق زلزله‌زده رخ داد، در ۱۰ استان زلزله‌زده به مدت سه ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنیم.

بر اساس این دستور‌العمل استان‌های آسیب‌دیده آدانا، آدیامان، دیاربکر، غازیانتپ، قهرمان مرعش، کیلیس، مالاتیا، عثمانیه، هاتای و سانلیورفا در وضعیت اضطراری به سر می‌برند.

با اعلام وضعیت اضطراری از سوی اردوغان، اختیارات گسترده‌تری به مقامات محلی و نهادهای مجری قانون داده می‌شود و دولت می‌تواند انجام برخی قوانین را در این مناطق تعلیق یا قوانین جدید وضع کند.

رئیس‌جمهور ترکیه این زلزله را یک فاجعه بزرگ توصیف کرد و گفت: این زلزله نه‌تنها در طول تاریخ جمهوری ترکیه، بلکه در جغرافیای ما و جهان نیز کم‌سابقه بوده است.

بحران جدی انسانی در مناطقی که تحت کنترل دولت سوریه نیست

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان برای ارسال کمک‌های خود به مناطق زلزله‌زده ترکیه اعلام آمادگی کرده‌‌اند، اما مساله نگران‌کننده مربوط به وضعیت سوریه و دسترسی به این کشور و مناطق زلزله‌زده آن است.

وسعت ویرانی و محدودیت دسترسی در مناطقی که به جهات سیاسی و امنیتی وضعیت نابسامانی دارند، به بزرگترین موانع امدادرسانی در سوریه تبدیل شده است.

با توجه به اینکه بیشترین خسارت‌ها در مناطق خارج از کنترل دولت بشار اسد ایجاد شده، تیم‌های امدادی خارجی برای ورود و دسترسی به این مناطق با مشکلات جدی روبرو هستند. برخی دولت‌های غربی از جمله آمریکا می‌گویند ارسال کمک از مبادی رسمی برای دولت سوریه، مانع از رسیدن این کمک‌ها به مردم مناطق زلزله‌زده - که عمدتا از مخالفان دولت بشار اسد هستند - می‌شود و در سوی مقابل، اسد و حامیانش آمریکا و تحریم‌ها را مانعی بر سر راه امدادرسانی عنوان کرده‌اند.

پسازلزله با سیل و آتش‌سوزی و انفجار

زلزله ترکیه موجب رخ دادن حوادث ناگوار دیگری در این کشور شده است و همچنان بر حجم بحران می‌افزاید.

در کنار دغدغه اصلی ترکیه برای نجات جان زیر آوار مانده‌ها، رسانه‌های ترکیه‌ای گزارش دادند که زلزله جنوب این کشور باعث سقوط کانتنرها در بندر اسکندرون و وقوع آتش‌سوزی بزرگی در این بندر شده که همچنان ادامه دارد.

همچنین زلزله موجب پیشروی آب دریای مدیترانه در اسکندرون حاتای ترکیه و جاری شدن سیل در این منطقه شده، به طوری که خیابان‌های این شهر زیر آب رفته است.

تخریب جاده‌ها، سرمای سخت زمستانی، کمبود تجهیزات سنگین آواربرداری، قطعی برق و کمبود سوخت در برخی مناطق ترکیه، وضعیت امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده است.

طی دو روز گذشته نیز یک خط لوله گاز بر اثر زلزله 7.8 ریشتری در نزدیکی شهر قهرمان مرعش در جنوب ترکیه منفجر شده بود.