به گزارش اکوایران، زلزله مهیب روز گذشته (17 بهمن) جنوب ترکیه که سوریه را نیز تحت تاثیر قرار داد، ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و حجم ویرانی‌ها و خسارت‌ها در این دو کشور رو به افزایش است.

این زلزله بزرگترین زمین‌لرزه ترکیه در طول حدود یک قرن اخیر بوده که پس‌لرزه‌های آن نیز با شدت بالا و ویران‌کننده بوده و بر حجم خسارت‌ها افزوده است.

جان باختن بیش از 4800 نفر

طبق آخرین گزارش سازمان مدیریت حوادث غیرمترقبه ترکیه، شمار جانباختگان زلزله در این کشور به ۳۳۸۱ نفر و مجروحان به ۲۰۴۱۶ نفر رسیده است. همچنین تاکنون ۷ هزار و ۸۴۰ نفر از زیر آوارهای زلزله جنوب ترکیه نجات یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی در سوریه نیز ۱۴۴۴ نفر بر اثر این زلزله جان باختند.

نگرانی‌های جامعه جهانی نسبت به ایجاد بحرانی فجیع در این کشور ادامه دارد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده تعداد قربانیان زلزله در ترکیه و سوریه ممکن است ۸ برابر شود.

اینترنت، فرشته نجات زیر آوارمانده‌ها

یکی از اتفاقاتی که در زلزله ترکیه توجه‌ها را به خود جلب کرده، ارسال پیام، عکس و ویدیو از سوی زیر آوار مانده‌ها در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر و اینستاگرام است.

یک پیام درخواست کمک در شبکه‌های اجتماعی ترکیه بارها و بارها تکرار شده که در آن نوشته: «کمک کنید،‌ ما زیر آوار گیر کرده‌ایم»؛ این افراد با انتشار یک‌ سری استوری از مکانی که در آن محبوس شده‌اند از دنبال‌کننده‌های خود درخواست کمک می‌کنند.

هشتگ YARDIMEDIN به معنای کمک کنید، به یکی از ترند‌های توییتر و اینستاگرام تبدیل شده و به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی و اینترنت آزاد به یکی از ابزارهای اصلی کمک‌رسانی به زیرآوارمانده‌های زلزله ترکیه تبدیل شده است.

همچنین اپلیکیشنی به نام AFAD در ترکیه وجود دارد که به تمام ارگان‌های این کشور وصل است و با ضعیف‌ترین اینترنت هم کار می‌کند. افراد از طریق این اپلیکیشن می‌توانند به نزدیکترین نیروی امداد اطلاع دهند و درخواست کمک کنند.

دسترسی مردم ترکیه به اینترنت آزاد، حتی پس از وقوع زلزله، با واکنش بسیاری از کاربران ایرانی در فضای مجازی و همچنین کارشناسان حوزه ارتباطات همراه شده است؛ به طوری که در این باره عنوان کرده‌اند در حال حاضر وضعیت دسترسی مردم ایران به اینترنت بسیار مشکل است؛ حال اگر این زلزله در تهران یا یکی از شهرهای ایران رخ می‌داد، اولین چیزی که قطع می‌شد همین اینترنتِ کم‌رمق بود.

بی‌خبری از سه ملی‌پوش ایرانی در ترکیه

در این میان خبر زیر آوار ماندن سه ملی‌پوش تیم فوتبال قطع عضو ایران در ترکیه به نام‌های حامد مطرودی، مهدی سعیداوی - جانباز 50 درصد - و محمدرضا میراحمدی و بی‌خبری از وضعیت آنها، خبرساز شده است.

خواهر محمدرضا میراحمدی به ورزش سه گفته: وضعیت محمدرضا مشخص نیست. او به همراه دو هم‌تیمی ایرانی‌اش در طبقه سوم هتل در استان مالاتیا بودند اما هتل کامل تخریب شده است. فقط هلی‌کوپتر می‌تواند به آن منطقه برود و تمام جاده‌ها خراب است. یکی از دوستانش گفته که محمدرضا زنگ زده و گفته من زنده‌ام ولی زیر آوار هستم و کمکم کنید؛ اما ما از چیزی خبر نداریم.

همچنین، علی قلی‌زاده بازیکن ایرانی شاغل در فوتبال ترکیه بر اثر زلزله دیروز دچار آسیب‌دیدگی جزئی شده است.