به گزارش اکوایران؛ رسولی فاضل نماینده قوه قضاییه در سازمان اموال تملیکی  با اعلام این خبر عنوان کرد: پرونده ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده اواخر سال 96 وارد شده و آلوده به سم «آفلاتوکسین» بودند، با فروش به شرط صادرات تعیین تکلیف و در نهایت از انبار‌ها و کشور خارج شدند.

اما ماجرای ذرت های آلوده از چه زمان آغاز شد. داستان ذرت‌ های آلوده، از ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۶  زمانی آغاز شد که یک مقام مسئول در بندر امام خمینی از کشف و توقیف ۱۲۶ هزار تن ذرت آلوده در گمرک این استان خبر داد. در این خبر آمده بود که عمده ذرت‌های آلوده توسط واردکنندگان بخش خصوصی وارد شده، اما برخی از شنیده ها حکایت از آن داشت که بخشی از این محصولات توسط سازمان‌های دولتی وارده شده است. گزارش ها حکایت از آن دارد که عمده ذرت‌های آلوده از کشور برزیل و ظرف ۶ ماه تا بازه زمانی انتهای تابستان ۱۳۹۶  وارد کشور شده و «بعد از تایید و احراز آلوده بودن ذرت‌های مورد اشاره (به قارچ آفلاتوکسین) توسط اداره استاندارد استان، انبارهای نگهداری این ذرت‌ها پلمب شده و از ترخیص محموله‌ها جلوگیری شده است.»

حال پس از گذشت حدود 4 سال از ورود این ذرت ها به کشور از تعیین تکلیف 12 هزار تن ذرت آلوده با ورود دستگاهای قضایی خبر داد.

نماینده قوه قضاییه در سازمان اموال تملیکی با اشاره به ذرت‌های متروکه در بندر امام خمینی (ره) گفت: این ذرت‌ها دو بخش است. حدود ۲۰ هزار تن از این ذرت‌ها در سال ۹۵ وارد شده و حدود ۱۲۰ هزار تن نیز در سال ۹۷ وارد شده بود که آلوده به سم «آفلاتوکسین» بودند که از بدو ورود این آلودگی در ذرت‌ها وجود داشت و بنا به همین دلیل اجازه ورود این ذرت‌ها به کشور داده نشد.

وی تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های به‌عمل آمده در نهایت پرونده ۱۲۰ هزار تن ذرت آلوده با فروش به شرط صادرات تعیین تکلیف شد و در نهایت از انبار‌ها و کشور خارج شد. در خصوص ۲۰ هزار تن ذرت باقی‌مانده نیز اقدامات لازم جهت تعیین تکلیف آن در دست انجام است.