به گزارش اکوایران؛ افزایش عرضه کالای قاچاق و یا تقلبی در حدی است که در حال حاضر شاهد عرضه گسترده کالای قاچاق و تقلبی در بازار لوازم خانگی،‌یدکی و دخانیات هستیم و برنامه های اجرایی از سوی متولیان این بخش هم نتوانست چندان به کنترل عرضه کالای قاچاق و تقلبی کمک کند.       

اما برای جلوگیری از ورود کالای قاچاق به بازار وزارت صمت تاکنون چه اقداماتی صورت داده است؟ در خصوص اقداماتی که وزارت صمت به عنوان متولی عرضه این نوع کالا صورت داده است، وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر برنامه زیرساختی دولت برای مقابله با کالای قاچاق و تقلبی می گوید: این اقدامات در برخی کالاها مانند لوازم خانگی، یدکی و دخانیات وارد فاز اجرا شده است.

به گفته سید رضا فاطمی امین؛‌ کنترل و کاهش قاچاق از بسترهای اصلی حل مشکلات اقتصادی بازار و اقتصاد است به همین منظور دولت در تلاش است با آماده سازی زیرساخت های لازم، اصالت کالاهای تولیدی و وارداتی را از مبدأ آنها مشخص و مانع از ورود کالاهای تقلبی و قاچاق داخلی ‌و خارجی به بازار شود.

به گزارش سایت وزارت صمت، فاطمی امین در ادامه بر این نکته تاکید می کند که ۳۰ درصد لوازم یدکی قاچاق یا تقلبی است. با توجه به حجم بالای کالای قاچاق به گفته فاطمی امین تولیدکنندگان و واردکنندگان ملزم به درج کد رهگیری در محصولات شده اند و اگر فاقد این کد باشد در حکم قاچاق و تقلب است، به همین منظور از ابتدای سال ۲۳۰ میلیون کد بر روی محصولات درج شده است.