به گزارش اکوایران، در پانزدهمین همایش توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه به این نکته اشاره شد که مسئله حمل و نقل ترانزیت بین ایران و سوریه از طریق عراق در حال حاضر در دسترس نیست، اما می‌توان از طریق دریا نسبت به ایجاد این کریدور اقدام کرد و هزینه های هزینه حمل و نقل را تا ۵۰ درصد کاهش داد.

«مشارکت گسترده به منظور بازسازی زیر ساخت‌ها، تشویق دو کشور در ارائه لیست کالاهای صادراتی ایران و سوریه، رفع موانع گمرکی و همچنین اصل کالا به کالا و توافق جهت کاهش حقوق گمرکی که کاهش تعرفه‌های گمرکی از چهار به صفر درصد را به همراه خواهد داشت» از دیگر مواردی هستند که به منظور افزایش روابط اقتصادی دو کشور در نشست پیگیری شدند.

در این نشست همچنین اتاق‌های بازرگانی دو کشور بر نیاز تدوین برنامه راهبردی بلندمدت برای توسعه روابط اقتصادی تاکید کردند. غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران عنوان کرد: به نظر می‌رسد اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیازمند تدوین برنامه راهبردی بلندمدت برای توسعه روابط اقتصادی هستند. در تدوین این برنامه بلندمدت، نیازمند همکاری دولت‌های دو کشور با بخش خصوصی هستیم تا به این برنامه توجه کنند. البته صرفاً مسئله مبادلات اقتصادی کشور را نباید بر روی مبادله کالا پایه‌گذاری کنیم. آنچه می‌تواند برای توسعه اقتصاد سوریه آینده مطمئنی فراهم کند، کار بر روی مسائل اساسی است که زمینه همکاری میان دو کشور آماده است. این نشست با حضور سفیر سوریه در ایران، رئیس هیات اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه، رئیس اتاق مشترک سوریه و ایران، رئیس اتحادیه اتاق کشاورزی سوریه ، رییس اتاق مشترک ایران و سوریه و هیات همراه دو کشور برگزار شد.