به گزارش اکوایران؛ اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه و واردات به دلیل بحران کرونا یکی از 15 ریسکی است که در گزارش دیدبان محیط کسب و کار مورد توجه قرار گرفته است. براساس ارزیابی های صورت گرفته 48 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دیده‌بان کسب و کار معتقدند در سال 1401، میزان اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه و واردات به دلیل بحران کرونا کاهش خواهد یافت.

دیدبانی صورت گرفته از وضعیت محیط کسب و کار ایران که از سوی دکتر علی داوری عضو هیات علمی دانشگاه تهران دکتر مهدی صانعی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته است؛ ریسک های پیش روی کسب و کارهای ایرانی را مورد بررسی قرار داده است.  

تامین مواد اولیه و زنجیره تولید یکی از مشکلات اساسی بنگاههای تولیدی محسوب می شود که در سالهای اخیر با توجه به بروز بحران کرونا و تشدید تحریم ها این مشکل تشدید شد. مشکلی که افزایش هزینه های تولید را به همراه داشت و در مقطعی به تعطیلی برخی از بنگاههای تولیدی منجر شد. حال در این نظرسنجی 48 درصد از شرکت کنندگان اعلام کرده اند که میزان اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه و واردات که به دلیل بحران کرونا به وجود آمده است، کاهش خواهش یافت. این به معنی آن است که بخشی از مشکلات بنگاههای تولیدی که به واسطه کرونا به وجود آمده است برطرف خواهد شد.

 48 درصد از فعالان اقتصادی، صاحب‌نظر و کارآفرین به بهبود شرایط امیدوارند البته28 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که در سال جاری نیز با توجه به وجود کرونا میزان اختلال در زنجیره تامین مواد اولیه و واردات کاهش نخواهد یافت و از سوی دیگر 24 درصد نیز معتقدند که اختلالی در روند زنجیره تامین مواد به وجود نخواهد آمد.

جدول یک

وضعیت قیمت مواد اولیه و محصولات

از سوی دیگر براساس این نظرسنجی 80 درصد از شرکت کنندگان بر این نکته تاکید کرده اند که در سال جاری شاهد افزایش قیمت مواد اولیه ، محصولات و خدمات نهایی خواهیم بود. این در حالی که 13 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی دیده بان کسب و کار معتقدند در سال 1401 ،قیمت مواد اولیه و محصولات و خدمات نهایی، ثابت خواهد بود. اما در مقابل دو دسته اول 7 درصد از فعالین اقتصادی، صاحب‌نظر و کارآفرین معتقد که قیمت مواد اولیه در سال جاری کاهش خواهد یافت.  جدول 2